ثبات بازارفلزات پس از تصویب برجام

ثبات بازارفلزات پس از تصویب برجام

بازار داخلی فلزات پایه در شرایطی این روزها را سپری می‌کند که روند بازار به‌شدت تحت‌تاثیر جو ناشی از اجرای بر جام قرار گرفته است، با وجود اینکه بازار جهانی این محصولات تمایل به سمت صعود دارد، اما یکسری خوش‌بینی‌ها در رابطه با رفع محدودیت‌ها بازار را به سمت کاهش قیمت‌ها سوق می‌دهد.

 

به گزارش استیل پدیا، به گفته یکی از کارشناسان بازار فلزات پایه خوشبختانه معامله‌گران ما درکی یافته‌اند که معاملات خود را بر پایه و اساس شنیده‌ها انجام نمی‌دهند، البته در گذشته این‌ طور نبود و بازار با هر خبر مثبت یا منفی به سرعت تحت‌تاثیر قرار می‌گرفت. به این ترتیب مبادلات از شروع صبح با روند افزایشی آغاز شد به این ترتیب قیمت قلع و نیکل اعم از اینکو و متفرقه نسبت به دوشنبه گذشته کاهش قیمت500 تومانی را در هر کیلو تجربه کرد؛ این در حالی است که مس و آلومینیوم تنها با افت 50 تومانی در هر کیلو رو‌به‌رو شدند، همچنین قیمت‌های سرب و روی نیز بدون تغییر باقی‌ماندند.

 

کارشناسان معتقدند مراجعه متقاضیان خرید در این روز به بازار فلزات در مقایسه با روزهای گذشته کاهش یافته وهم‌ اکنون فروشندگان امیدوارند تا با بهبود فضای معاملاتی قیمت‌ها در این بازار ریزش بیشتری را تجربه کند. فعالان بازار پیش‌ بینی کرده‌اند که روند قیمتی فلزات رنگی در کوتاه‌مدت به دلیل کاهش نرخ ارز افت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

 

البته این در شرایطی است که روند قیمت‌ فلزات در بورس لندن را هم در میان‌مدت نمی‌توان نادیده گرفت و از آنجا که بازار جهانی این محصولات مسیر صعودی در پیش‌گرفته‌اند در نتیجه به نظر می‌رسد در یک ماه آینده شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم. از طرفی نیز با اینکه فعالان بازار معتقدند در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد با توجه به شرایط موجود به کف رسیده است، اما با آرامشی که بعد از لغو تحریم‌ها در بازارهای کالایی به‌وجود خواهد آمد، روند قیمتی ثابتی را برای این محصولات در بلندمدت شاهد خواهیم بود.

 

البته در حال حاضر نیز امیدواری تجار به تغییر شرایط اقتصادی تحت‌‌ تاثیر اخبار منتشر‌شده مثبت، بیشتر شده است، اماافت و خیز قیمت‌ها و بلاتکلیفی از شرایط اقتصادی پیش‌ بینی بلندمدت روند فلزات پایه را برای بسیاری از کارشناسان دشوار ساخته است. همچنین کارشناسان معتقدند با بهبود روابط خارجی و برداشته شدن یا تعدیل تحریم‌ها، وضعیت اقتصاد کشور رو به بهبود خواهد رفت و با وارد کردن مواد اولیه ارزان برای تولید برخی از فلزات پایه در داخل کشور به زودی شاهد افزایش تولیدات خواهیم بود؛ البته باید منتظر ماند و دید آیا سیاست‌های دولت قادر به رفع کوتاه‌مدت مشکلات موجود هست یا خیر.

 

پیش‌ بینی‌ها برای مس ثابت است

 

قیمت مس در بازار آزاد در هر کیلو 50 تومان کاهش یافت.این در حالی است که کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند به دلیل کاهشی بودن نرخ ارز و صعود قیمت‌های جهانی تغییر زیادی برای فلز سرخ طی روز یکشنبه آتی در بورس کالا نمی‌توان متصور شد، مگر اینکه بهای فلزات در بورس لندن تا پایان هفته جاری با روند افزایشی یا کاهشی محسوسی رو‌به‌رو شود. البته این در شرایطی است که به دلیل کمبود تقاضای مس طی هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد این محصول طی هفته جاری تقاضای بیشتری را تجربه کند.

 

نیکل ثابت باقی می‌ماند

 

از آنجا که نیکل نسبت به سایر فلزات از تاثیر‌پذیری بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل روند صعودی خود را با توجه به جو منفی بازار آغاز کرده وکاهش 500 تومانی را در هر کیلو تجربه کرده است. بنا بر پیش‌‌ بینی‌های آگاهان اقتصادی، قیمت این فلز تا انتهای هفته جاری تغییر زیادی را تجربه نخواهد کرد.

 

روی در انتظار کاهش قیمت

 

با اینکه قیمت روی نسبت به فلزات دیگر در ‌مدت اخیر در بازار آزاد با ریزش کندی همراه بوده است،تولید این فلز در معادن جهان در حال افزایش است؛ البته این رشد تولید به اندازه‌ای نیست که از بازار انتظار می‌رود؛ اما همین خبر بر کاهشی شدن قیمت آن در بازارهای جهانی و بالطبع در بازار داخلی با توجه به شرایط داخلی تاثیر بسزایی داشته است.

 

مسیر آرام آلومینیوم

 

بازار آلومینیوم مدت زیادی است که در رکود به‌سر می‌برد و نسبت به فلزات دیگر در این‌مدت نوسان کمتری را شاهد بوده است. این فلز هم‌اکنون در بازار آزاد بالاتر از نرخ جهانی به فروش می‌رسد. بنا بر پیش‌بینی‌های کارشناسان افزایش نرخ این فلز در بازار‌های جهانی موجب رشد اندک بیشتر نرخ آلومینیوم در بازار داخلی تا پایان هفته جاری خواهد شد.

 

از سویی به عقیده کارشناسان حوزه فلزات پایه روند قیمت همه فلزات رنگی در روزهای آتی کاملا ثابت نخواهد ماند و ممکن است افت و خیزهای مقطعی را تا پایان ماه آبان تجربه کند، البته نا‌گفته نماند که خوش‌ بینی از رفع محدودیت‌های بین‌المللی، مجال افزایش قیمت و تاثیر‌پذیری از فلزات جهانی را از بازار داخلی گرفته است و تا زمانی که نرخ ارز در مسیر عکس بازارهای جهانی فلزات حرکت کند بازار آزاد این محصولات تغییر زیادی را شاهد نخواهد بود.

 

 - سحر نمایشی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران