مزیت انرژی ارزان برای آلومینیوم‌ سازها حفظ شود

مزیت انرژی ارزان برای آلومینیوم‌ سازها حفظ شود

آلومینیوم‌سازی در ایران از جمله صنایعی است که از مزیت انرژی ارزان برخوردار است اما در سال‌های اخیر با حذف یارانه انرژی این مزیت تولید محصولات آلومینیومی هم کم‌کم رنگ می‌بازد و ریسک سرمایه‌گذاری این صنعت بالا می‌رود.

 

به گزارش استیل پدیا، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از جمله راهکارها برای رونق این صنعت احداث کارخانه‌ها و واحدهای آلومینیوم‌ سازی با ظرفیت‌های بالا است زیرا دیگر در شرایط کنونی واحدهای کوچک نمی‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد. بنابراین باید از مزیت‌های موجود در کشور به منظور توسعه‌ یافتگی و پیشرفت استفاده کرد زیرا در غیراین صورت نمی‌توان کشور را به سمت پیشرفت‌های اقتصادی سوق داد.

 
مزیت‌های آلومینیوم‌ سازی کمرنگ شده

 
دست‌ اندرکاران آلومینیوم معتقدند با توجه به جایگاهی که آلومینیوم در صنایع گوناگون پیدا کرده و توجه زیادی به آن می‌شود باید قیمت حامل‌های انرژی منطقی شود تا واحدهای آلومینیوم‌ سازی مانند گذشته در تولیدات خود به سوددهی برسند چرا که در شرایط کنونی ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یافته است.مهدی کارگر آزاد، مشاور ریاست هیات عامل ایمیدرو درباره شرایط آلومینیوم‌ سازهای ایران می‌گوید: آلومینیوم‌سازی در ایران دارای مزیت‌هایی ازجمله انرژی ارزان در ایران بود اما متاسفانه این مزیت نیز در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات شد و قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافت.

 

وی می‌افزاید: با بالا رفتن قیمت یارانه انرژی، صرفه اقتصادی در این بخش نیز کاهش یافت به‌ طوری‌که شرکت‌های آلومینیوم‌سازی به خاطر اینکه از انرژی یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند قیمت محصولات خود را افزایش دادند در نتیجه قیمت مواد اولیه هم با ارز آزادی که خریداری می‌شد، افزایش پیدا کرد.وی تاکید می‌کند: در این شرایط حقوق و دستمزدها نیز با افزایش روبه‌رو شد و صادرات شمش آلومینیوم کاهش یافت و تمامی این عوامل باعث شد ریسک سرمایه‌ گذاری در این حوزه افزایش یابد. این در حالی است که این مسئله می‌تواند آینده آلومینیوم‌ سازی ایران را دستخوش تحولات اساسی کند و آینده مبهمی برای آن رقم بزند.

 
به گفته کارگر آزاد؛ درحال‌حاضر با توجه به شرایط جهانی فلزات و آلومینیوم سود چندانی نصیب شرکت آلومینیوم‌ سازی نمی‌شود اما با از بین بردن برخی عوامل کاهش سود در این صنعت، می‌توانیم امیدوار باشیم در بحث فروش داخلی توفیقاتی کسب کنیم. وی درباره آینده آلومینیوم‌ سازی ایران تاکید می‌کند: صنعت آلومینیوم به‌طور کلی در آینده از جایگاه خوبی برخوردار خواهد شد چراکه درحال‌حاضر توجه بسیاری از شرکت‌های بزرگ به این صنعت است زیرا این محصول که جزو صنایع مادر است می‌تواند در عمران و آبادانی کشور تاثیر خوبی بر جای‌گذارد.

 

مشاور ریاست هیات عامل ایمیدرو می‌گوید: در بلند مدت آلومینیوم از نظر مصرف در صنایع و محصولات گوناگون جایگاه خوبی خواهد داشت به همین دلیل لازم است در این حوزه اقدامات موثر و تاثیرگذاری انجام شود.وی درباره مشکلات آلومینیوم‌ سازی در ایران بیان می‌کند: در داخل کشور عمده‌ ترین مشکلی که وجود دارد بحث یارانه‌ها است که باید قیمت آن را منطقی کرد و مسئله دیگری که از اهمیت فراوانی برخوردار است توجه به این موضوع حیاتی است که برای کاهش هزینه‌های تمام‌ شده شمش آلومینیوم باید کارخانه‌های بزرگ و با ظرفیت بالا احداث کرد.

 

کارگر آزاد عنوان می‌کند: در شرایط کنونی کارخانه‌های کوچک و کم‌ظرفیت توجیه اقتصادی چندانی ندارند به‌ ویژه رقم‌های زیر ۵۰۰هزار تن که واقعا معنا ندارد. وی خاطرنشان می‌کند: باید برای صنایع پایین‌ دستی هم تلاش‌های بیشتری انجام شود به‌ ویژه برای صنایع «های‌تک» که ارزش‌افزوده بیشتری را ایجاد می‌کند بنابراین باید طوری رفتار کرد که در این چرخه همه چیز قابل لمس و در دسترس باشد.


مزیت انرژی عامل توسعه‌ یافتگی کشور

 
آنچه درحال‌ حاضر برای صنعت آلومینیوم‌ سازی ایران از اهمیت فوق‌ العاده‌ای برخوردار است توجه به این موضوع است که مزیت انرژی در کشور باید به عامل توسعه‌ یافتگی در کشور تبدیل شود و ضد توسعه نباشد. محمد آقاجانلو، مدیریت صنایع معدنی ایمیدرو درباره وضعیت آلومینیوم‌ سازی در ایران می‌گوید: برای ما انرژی در کنار جغرافیای خاص ایران در منطقه، یک مزیت به شمار می‌آید و این مزیت انرژی را باید به سمتی ببریم که برای کشور ایجاد توسعه کرده و درآمدهای مناسبی را برای تولید کنندگان ایجاد کند.

 
وی تصریح می‌کند: باید تمامی تلاش‌ها به منظور توسعه‌ یافتگی کشور باشد چراکه اگر مزیت‌ها برای پیشرفت مورد استفاده قرار نگیرد به عاملی ضد توسعه برای کشور تبدیل می‌شود که این مسئله چندان خوشایند نیست. وی می‌افزاید: در این حوزه لازم است عملکرد موثرتری داشته و از این مزیت‌ها به درستی استفاده کنیم زیرا درحال‌ حاضر بسیاری از محصولات و کالاها به خاطر مزیت‌هایی که آلومینیوم دارد به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند در نتیجه نباید اجازه دهیم این‌ گونه گرایش‌ها از بین رفته یا شرایط به ضرر صنایع بزرگ ایران تمام شود.

 

وی تصریح می‌کند: البته درباره واحدهای بهره‌ برداری مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد بنابراین لازم است برای اینکه این طرح‌ها از پیشرفت مناسبی برخوردار شوند مشکلات این حوزه برطرف شده و شرایط مساعدتری فراهم شود.آقاجانلو اظهار می‌کند: آنچه در این زمینه اهمیت دارد این است که تا حد امکان مشکلات مالی حوزه آلومینیوم‌ سازی کشور را برطرف کنیم.

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران