کرباسیان در دیدار با وزیر افغانستان عنوان کرد

اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌های معدنی مشترک با افغانستان

اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌های معدنی مشترک با افغانستان

جلسه مشترک معاون وزیر صنعت، معدن تجارت کشورمان با وزیر معادن و نفت افغانستان به منظور همکاری‌های دوجانبه در حوزه معدن برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) در جلسه مشترک با داوود شاه صبا، وزیر معادن و نفت افغانستان به ظرفیت‌های همکاری دو طرف اشاره و اظهار کرد: روابط ما و افغانستان خوشبختانه در مقطع فعلی بسیار صمیمی و قوی است و دولت ایران علاقه دارد همه ظرفیت هایی که در کشور است، چه از لحاظ تخصص و تجربه و چه از لحاظ امکانات، به کشور افغانستان ارائه کند.وی افزود: افغانستان تحت ظلم هایی توسط کشورهای خارجی قرار گرفته است ولی این کشور ظرفیت های زیادی دارد و ما علاقه داریم که رشد و توسعه در این کشور تسریع پیدا کند.

 

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به تخصص متخصصان کشور در حوزه اکتشاف اشاره و بیان کرد: در حوزه اکتشاف، ایران ظرفیت های بسیار خوبی دارد که افغانستان می تواند از این تجربه ها استفاده کند. ایران این آمادگی را دارد که در این حوزه، کار مشترک با افغانستان انجام دهد.

 

وی به ظرفیت بالای گاز ایران اشاره کرد و افزود: در حوزه سنگ آهن می توانیم در زمینه کارخانه‌های تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی فعالیت مشترک انجام دهیم. همچنین در حوزه زغال سنگ، طلا، مس و ... تخصص های خوبی در ایران است که آمادگی داریم از اکتشاف تا استخراج همکاری دوجانبه داشته باشیم.

 

کرباسیان به بحث آموزش در حوزه معدن اشاره و تصریح کرد: در خصوص آموزش، آمادگی داریم که متخصصان و مهندسان کشورمان در افغانستان دوره های آموزشی برگزار کنند. در این خصوص ایران دانشگاه‌های متعدد و سطح بالایی در زمینه معدن دارد.

 

معاون وزیر صنعت، مدن و تجارت به ظرفیت های معادن ایران اشاره کرد و گفت: ظرفیت فولاد کشور ما حدود 22 میلیون تن است که حدود 17 میلیون تن تولید دارد. در حوزه مس نزدیک به 400هزار تن ظرفیت داریم که در افق 10ساله آن را افزایش می دهیم. همچنین در حوزه آلومینیم حدود 400 هزار تن ظرفیت داریم و در حوزه های زغال سنگ آماده همکاری مشترک هستیم.

 

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به پیشرفت افغانستان در حوزه ژئوفیزیک هوایی اشاره و اظهار کرد: افغانستان از نظر ژئوفیزیک هوایی از ایران پیشرفته تر است ولی برای مرحله حفاری، ایران می تواند همکاری های مشترک با افغانستان داشته باشد.

 

وی ذخیره معدن سنگ آهن ایران را بالای یک میلیارد تن عنوان کرد و ادامه داد: حوزه سنگان ایران با حوزه سنگان افغانستان مشابه است. از این رو می توانیم در این حوزه کار مشترک انجام دهیم و کارخانه‌های گندله و کنسانتره را در افغانستان ایجاد کنیم تا اشتغال و بهره وری برای افغان‌ها ایجاد کند.

 

کرباسیان در ادامه به لزوم بازسازی وسیع در حوزه های ساخت و ساز، مسکن و جاده و ... در افغانستان تاکید کرد و گفت: افغانستان کشوری است که از لحاظ منابع ثروتمند است، از این رو پیشنهاد داریم که برای کشور افغانستان کارخانه سیمان احداث کنیم.

 

در ادامه این جلسه، داوود شاه صبا، وزیر معادن و نفت کشور افغانستان به اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان دو کشور اشاره و اظهار کرد: افغانستان یکی از کشورهای غنی در منطقه و اسیاست و ظرفیت های جهانی در این کشور وجود دارد. همچنین تاکید می کنم درسیاست افغانستان هیچ تبعیضی برای هیچ کشوری وجود ندارد. همچنین افغانستان هیچ مشکلی با شریک کردن منابع خود با ایران ندارد. وی افزود: ما در پنج سال گذشته دو بار روی قوانین معادن خود بازنگری کردیم که این نشان دهنده این است که ما در حوزه معدن بسیار جوان هستیم.

 

وزیر معادن و نفت کشور افغانستان گفت: افغانستان به دلیل جنگ های 40ساله، از لحاظ تکنولوژیکی عقب افتاده است. یکی از عرصه هایی که می تواند در این خصوص به کشور ما کمک کند، همکاری مشترک میان وزارت معادن و نفت افغانستان با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است.

 

وی به وضعیت معادن در این کشور اشاره و اظهار کرد: افغانستان معادن فوق العاده بزرگ، متوسط و کوچک دارد و این در حالی است که تنها 25 تا 30 درصد زمین ها و معادن افغانستان مطالعه شده است.

 

داوود شاه صبا، آموزش و کسب تجربه در حوزه معدن را برای زمین شناس های جوان کشورش ضروری خواند و خواستار همکاری مشترک و تبادل اطلاعات و تجربه در این حوزه شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران