کاهش مس، آلومینیوم، روی و قلع

کاهش مس، آلومینیوم، روی و قلع

قیمت مس از سقف بهای یک ماه اخیر، پایین آمد؛ افزایش ارزش دلار بر روی بازار فلزات سنگینی می کند و از سوی دیگر برنامه ریزی کاهش تولید مس در معادن، نتوانسته ترس از تولید مازاد را برطرف کند.

 

به گزارش استیل پدیا، داده های تولید صنعتی امریکا بهتر از حد پیش بینی ها بوده است و همین موضوع سبب افزایش ارزش دلار شده است.هنگامی که ارزش دلار بالا می رود، قیمت مواد معدنی برای خریدارانی که از سایر واحدهای پولی استفاده می کنند، گران تر تمام می شود؛ همین موضوع سبب فشار بر بازار فلزات و افت قیمت مس شده است.

 
این بازار همچنین تحت تاثیر نگرانی های تازه ای نیز از تولید مازاد بر حد نیاز قرار گرفته است زیرا حجم ذخایر مس در انبارهای بورس آتی شانگهای با رشد 11.4 درصدی همراه بوده است.

 
هرچند بورس فلزات لندن از موجودی حداقلی در دوره 8 ماهه اخیر در انبارهای مورد تایید خود خبر میدهد و مجموع حجم مس انبارهای خود را برابر 292,950 تن اعلام می کند که نسبت به ماه آگوست از کاهش 20 درصدی حکایت دارد. اما همچنان می توان گفت که حجم دارایی مس بورس فلزات لندن به میزان 66 درصد از سال قبل بیشتر است و این علامتی برای تولید مازاد مس محسوب می شود.

 
حجم بالای اندوخته های مس، موجب از بین بردن تاثیری می شود که بعد از اعلام اخبار کاهش تولید و توقف در پروژه های گسترش معادن مس، ایجاد شده بود. اخیرا حتی آنتوفاگاستا (Antofagasta Plc) نیز اعلام کرده بود که فعالیت های اکتشاف مس خود را به تعویق خواهد انداخت.

 
کاهش تولید، سبب شده بود قیمت مس از کف 6 سال اخیر تکان بخورد و این اعتقاد را در میان فعالان صنعت مس ایجاد کرد که این صنعت در حال هماهنگ شدن با تقاضای کند چین است.

 
اکنون در آستانه اعلام داده های اقتصادی چین در فصل سوم سال 2015، نگرانی ها اوج گرفته اند. پیش بینی ها از رشد اقتصادی چین در سال 2016 روی رقم 6.5 درصد، و برای سال 2015 روی رقم 6.8 درصد قرار دارد.

 
قیمت آلومینیوم با 0.1 درصد کاهش روی سکوی 1,572 دلار بر تن ایستاده است.

 
سرب نیز با 0.9 درصد افزایش به 1,811.50 دلار بر تن، قلع با 0.2 درصد کاهش به 16,025 دلار و نیکل با 0.4 درصد رشد به 10,590 دلار رسیده است.

 
روی نیز بعد از افت 1.4 درصدی به 1,807 دلار رسید و هفته را با 2 درصد کاهش به پایان رساند. این فلز هفته گذشته پس از اعلام خبر کاهش تولید از سوی گلنکور، با افزایش 10 درصدی همراه شده بود.

 
بازار روی در آستانه ورود به پنجمین سال متوالی کسری تولید است و به گزارش اطلس معدن از داچ بنک (Deutsche Bank)، قیمت ها به پایه 2,275 دلار بر تن خواهد رسید.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران