ضرورت استفاده از سرمایه‌گذار خارجی در بخش معدن

ضرورت استفاده از سرمایه‌گذار خارجی در بخش معدن

مدیر برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: برای رشد بخش معدن و صنایع معدنی به دلیل وجود مزیت‌های فراوان حتما باید از سرمایه‌گذار خارجی استفاده کنیم.

 

به گزارش استیل پدیا، امیر خرمی شاد افزود: اکنون قوانین مربوط به سرمایه گذاری خارجی با کمک مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های ذیربط در حال بازنگری است تا موانع مربوط به تسهیل حضور سرمایه گذار خارجی برطرف شود.

 

او ادامه داد: سرمایه گذار خارجی علاوه بر امنیت که خوشبختانه ایران یکی از کشورهای امن در منطقه است، نیاز به ثبات قوانین و مقررات و شفافیت در برنامه ها دارد زیرا تغییر ناگهانی برنامه ها ( به عنوان مثال قیمت حامل های انرژی) سبب می شود سرمایه گذار نتواند به سهولت وارد کار شود.

 

خرمی شاد تصریح کرد: بهبود فضای کسب و کار از اهمیت بسیار بالایی برای سرمایه گذار برخوردار است که در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به آن اشاره شده و لذا اگر درست برنامه ریزی کنیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 

به گفته وی یکی از بخش هایی که می توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد، بخش معدن و صنایع معدنی است. مسئولان هم اکنون به این نتیجه رسیده اند بخش معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد کشور خواهد بود.

 

خرمی شاد گفت: در ایمیدرو نیز برنامه های خوبی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی تدوین و در حال اجراست اما لازم است بقیه بخش ها و دستگاه ها هم با آن همراه باشند.

 

او تصریح کرد: مطابق آمارهای جهانی به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن 17 شغل وابسته و تکمیلی در بخش های دیگر ایجاد خواهد شد ضمن اینکه به ازای هر یک درصد رشد در بخش معدن تا 3 برابر رشد در کل تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد می شود.

 

خرمی شاد ادامه داد: ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان دارای 7 درصد ذخایر معدنی دنیاست و در ردیف 10 تا 15 کشورهای برتر به لحاظ معادن غنی قرار دارد.او گفت: هنوز معدن به جایگاه شایسته و واقعی خود در اقتصاد نرسیده و دلیل آن سایه نفت بر اقتصاد بوده است و همین مسئله اجازه نداده که بقیه توانمندی های کشور شناخته شود.

 

خرمی شاد افزود: با همه تلاش های انجام شده، تنها 7 درصد کشور ذخایر شناسایی شده بود اما قطعا با برنامه هایی که از سال 93 توسط ایمیدرو شروع شده و ادامه دارد، با معادن و ذخایر معدنی جدید این رتبه حتما ارتقاء خواهد یافت. همچنین ارزش ذخایر شناخته شده در کشور ( 57 میلیارد تن ذخایر قطعی و احتمالی ) حدود 700 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

معاون ایمیدرو اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی واقعی و توانمند در حوزه معدن و صنایع معدنی بسیار کم داریم اما از حدود دو سال گذشته با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تحرکاتی در بخش معدن ایجاد شده و همکاری های خوبی در دست انجام است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران