معاون صنایع پیشرفته ایدرو بیان کرد

شرط و شروط خروج رکود از صنایع کوچک

شرط و شروط خروج رکود از صنایع کوچک

معاون توسعه فناوری و صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران معتقد است با کمک بانک‌ها و همکاری سیستم بانکی با بخش صنعت، هر چه زودتر رکود از این بخش خارج می‌شود، چرا که کاهش نرخ سودبانکی به خروج رکود از صنعت کمک قابل توجهی خواهد کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، رمضانعلی صادق‌ زاده با اشاره به تعطیلی بیش از شش هزار واحد تولیدی صنعتی در کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم به رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم، باید رشد در بخش صنعت و معدن دو رقمی شده و تا حدود 14درصد افزایش یابد.

 

به گفته او اگر نتوانیم به رشد بخش صنعت و معدن را دو رقمی کنیم، طبیعی است در این زمان به رشد اقتصادی هدف‌ گذاری شده در دولت نیز نخواهیم رسید.

 

وی با اشاره به رشد منفی صنعت در بهار امسال و رکود موجود در صنایع اظهار کرد: اگر رکود موجود با توجه به عوامل متعدد کنترل نشود، به طور طبیعی رشد منفی ادامه دار خواهد بود و این روند رشد منفی بیشتر خواهد شد.

 

صادق‌ زاده افزود: با توجه به اجرایی شدن برجام، رفع تحریم‌ها و تسهیل ارتباطات بین‌المللی تجاری و آزادسازی ارز بلوکه شده ایران، این فرآیند تسهیل می‌شود و حتی آمار و رشد منفی نیز روند کاهشی به خود می‌گیرد و باعث می‌شود تا واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار هستند، از این حالت خارج شوند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا در شرایط فعلی ظرفیت افزایش تولید در دوران رکود وجود دارد یاخیر، تصریح کرد: در صورت عملی شدن یارانه‌های پیش‌ بینی شده در بخش صنعت و معدن و همچنین کاهش تحریم‌ها به مرور زمان، واردات و صادرات نیز سهولت پیدا می‌کند و باعث خروج رکود از این بخش می‌شود.

 

معاون توسعه فناوری و صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: امیدواریم با خروج رکود از بخش صنعت، واحدهایی که در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی در سطح کشور نیمه فعال هستند نیز فعال شوند و به هدف گذاری دولت نزدیک‌تر شوند.

 

او مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین روش خروج از رکود در صنایع را کمک رساندن سیستم بانکی دانست و افزود: باید بانک‌ها بیش از گذشته با بخش صنعت مساعدت کنند.

 

به گفته صادق‌زاده، بهتر است بانک‌ها تا حد توان، تسهیلاتی را که می‌توانند به بخش صنعت بدهند، همچنین نرخ سود بانکی برای تسهیلات در صورت امکان کاهش داشته باشد که باید در این زمینه کمک‌هایی صورت گیرد که صنعت از این حالت رکود خارج شود.

 

به تازگی معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفته است که حدود 10 هزار و 183 واحد معادل 29.5 درصد کارخانجات صنعتی با ظرفیت کمتر از 50 درصد و 9هزار و 927 واحد صنعتی وجود دارد که معادل 29 درصد کل واحدها را تشکیل می‌دهند، بین 50 تا 70 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

 

از نظر معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کمبود نقدینگی در تعطیلی بنگاه‌های کوچک نقش 70 درصدی دارد و رکود حاکم بر بازار تنها 14 درصد بر متوقف شدن فعالیت واحدهای صنعتی نقش داشته است.

 

فرشاد مقیمی معتقد است که در شهرك‌ها و نواحی صنعتی کل کشور 34 هزار و 530 واحد به بهره برداری رسیده است که از این تعداد شش هزار و 239 واحد متوقف هستند.

 

اما آنچه مورد توجه است، تاثیر گذاری این صنایع بر سایر صنایع پشرفته است و اینکه این صنایع تا چه اندازه می‌توانند موتور محرک رونق در بخش تولید و به چرخه انداختن آن در مسیر رونق باشند و در مقابل نیز تعطیلی تعداد زیادی صنایع چه میزان به این بخش ضرر می‌زند؟


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران