مهدی کرباسیان ، رییس هیئت عامل ایمیدرو خبر داد

پیشنهاد طرح تولید آهن اسفنجی در ایران تبدیل گندله در افغانستان

پیشنهاد طرح تولید آهن اسفنجی در ایران تبدیل گندله در افغانستان

مهدی کرباسیان، رییس هیئت عامل ایمیدرو امروز با هادی فرهنگ، رئیس امور تجاری سفارت افغانستان در مورد همکاری های معدنی دو کشور دیدار و گفت و گو کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، در این جلسه که با حضور کیوان جعفری طهرانی، رییس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ایران و دبیر علمی همایش برگزار شد، مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو بر همکاری های معدنی ایران و افغانستان تاکیید کرد.

 

کرباسیان در ادامه افزود: ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی ایران می تواند سرمایه گذاری مطلوبی را در بخش معدن و صنایع معدنی افغانستان انجام دهد. وی گفت: با توجه به عدم دسترسی افغانستان به آب های آزاد ایران و پاکستان می توانند کمک شایانی به تجارت دریایی افغانستان داشته باشند.

 

کرباسیان در ادامه خاطرنشان کرد: افغانستان از معادن غنی برخوردار است و با توجه به هم مرز بودن این کشور با استان های خراسان و سیستان و بلوچستان اعتقاد داریم سرمایه گذاری مشترک می تواند منافع اقتصادی مشترکی را برای دو کشور به همراه داشته باشد.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه آینده صنعت فولاد افغانستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت افغانستان می تواند در حوزه تحقیق و پژوهش معدن در توان علمی ایران استفاده کند بطور قطع این موضوع می تواند به افزایش سطح فنی کارخانه های فولاد سازی کمک کند.

 

کرباسیان اظهار داشت: دولت افغانستان باید بروکراسی اداری و قوانین خود را در بخش معدن اصلاح کند تا سرمایه گذاران ایرانی انگیزه حضور بیشتر را داشته باشند.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: راه اندازی خط راه آهن ایران و افغانستان و سرمایه گذاری ایمیدرو در معادن شرق کشور به خصوص در مرز افغانستان بر روی سنگ آهن دو اتفاق مهمی است که می توان آن را به فال نیک گرفت و ماحصل آن شکوفایی اقتصادی است.

 

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه گفت: باتوجه به منابع عظیم گازی در ایران می توان آهن اسفنجی را در ایران تولید کنیم و تولید گندله و کنسانتره سنگ آهن را در افغانستان ادامه دهیم و ایمیدرو از این طرح استقبال می کند.وی افزود: برنامه تولید شمش فولاد در ایران و تولید انبوه میلگرد در افغانستان می تواند یکی از طرح هایی باشد که منافع اقتصادی دو کشور را به همراه داشته باشد.

 

کرباسیان در ادامه خاطرنشان کرد: تولید فولاد در افغانستان سالانه یک میلیون تن است و با توجه به اینکه این کشور برنامه توسعه اقتصادی دارد به طور قطع تولید این میزان فولاد مطلوب نیست چراکه یکی از شاخص های توسعه یافتگی هر کشوری میزان مصرف و تولید فولاد است. بنابراین سرمایه گذاران افغانی می توانند از دانش فنی و توان مالی شرکت های ایرانی برای توسعه صنعت فولاد کشورشان به طور مطلوب استفاده کنند.

 

کرباسیان از آمادگی ایمیدرو برای سرمایه گذاری در اکتشافات معادن افغانستان خبر داد و افزود: ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی ایران آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان اعلام می کند.

 

در ادامه هادی فرهنگ، رئیس امور تجاری سفارت افغانستان گفت: دولت افغانستان آماده همکاری کامل با ایران در بخش معدن و صنایع معدنی بخصوص سیمان و فولاد است.وی گفت: معادن افغانستان جزء بهترین معادن دنیا محسوب می شود و ما آمادگی کامل برای همکاری با دولت ایران بخصوص ایمیدرو را داریم.

 

فرهنگ افزود: ایجاد امنیت و رفع قوانین دست و پاگیر در معادن افغانستان دو اقدام مهمی بود که طی دو سال گذشته صورت گرفته است.

 

وی کنفرانس معدنی ایران و افغانستان که 29 مهر ماه سال جاری در تهران برگزار می شود را سرآغاز یک همکاری بزرگ خواند و گفت: وزیر معادن و پترولیوم افغانستان علاقه فراوانی برای دیدار با مقامات دولتی ایران دارد.

 

در ادامه کیوان جعفری طهرانی، رییس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران و دبیر علمی کنفرانس ایران و افغانستان افزود: مصرف فولاد در افغانستان سالانه یک میلیون تن است و این رقم در سال های آینده افزایش می یابد این بهترین فرصت برای ایران است تا در بازار افغانستان حضور فعال داشته باشد.

 

وی گفت: تولید 4 میلیون تن فولاد خام توسط شرکت SAIL هند در افغانستان عقب افتاده است و با توجه به ارتباط خوب بین ایران و افغانستان پیشنهاد می شود شرکت های ایرانی در پروژه های فولادی این کشور حضور مطلوبی داشته باشند.

 

طهرانی افزود: کشور افغانستان از ظرفیت بالایی در بخش معدن بخصوص سنگ آهن برخوردار است که پیشنهاد می شود ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در افغانستان شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران