با رشد 5 درصدی بهای فلز سرخ در LME رخ داد

ورود شوک مس از لندن به تهران

ورود شوک مس از لندن به تهران

تغییر جهت ناگهانی مس در بورس فلزات لندن موجب شوک قیمتی این محصول در بازار داخلی شد و بهای این فلز اساسی در معاملات روز یکشنبه بورس کالا همان‌طور که کارشناسان حوزه فلزات پایه پیش‌بینی کرده بودند، با افزایش بیش از 600 تومانی در هر کیلو نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته مواجه شد.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت مس در بازارهای جهانی طی روز جمعه گذشته بیش از 3 درصد و در یک هفته گذشته بیش از 5 درصد افزایش یافت و به 5 هزار و 319 دلار در هر تن رسید. از طرفی به گفته فعالان آگاه تقاضا برای فلز سرخ چه در بازارهای داخلی و چه بازارهای جهانی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است، بر همین اساس تولید کنندگان میزان قابل ‌توجهی از عرضه‌های خود را کاهش داده‌اند که این موضوع نیز نتوانسته بر میزان تقاضا تاثیر‌گذار باشد. بنابراین مهم‌ ترین‌ عامل رشد نرخ مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران افزایش میانگین قیمت هفتگی این فلز در بورس لندن و رشد میانگین نرخ ارز بوده است.

 

افزایش خرید چین و کاهش موجودی انبارهای لندن نیز در کنار روند صعودی بهای نفت در افزایش نرخ این فلز مهم تاثیر بسزایی داشته است. بر همین اساس با وجود اینکه نرخ ارز در بازار داخلی روند تقریبا ثابتی را در پیش‌ گرفته، اما همین اتفاق و پیش‌بینی از افزایش قیمت‌ها در هفته آتی میزان تقاضا را در این بازار افزایش داده است. این در حالی است که به گفته یکی از فروشندگان بازار آزاد مس، در هفته‌های اخیر بازار غیر‌رسمی این محصولات برخی فروشندگان به دلیل کاهش تقاضا و نبود مشتری محصولات خود را با قیمت‌های کمتری از بورس کالا در معرض فروش گذاشته‌اند.

 
به این ترتیب روز یکشنبه 19 مهرماه، بورس کالای ایران شاهد معامله حدود 142 هزار تن انواع کالا بود که در این میان 2هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار محصولات صنعتی شد. این شرکت همچنین 2 هزار و 500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گران‌بها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این روز روی تابلوی معاملات رفت.

 

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 605 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 661 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده درحالی‌ که میزان تقاضا 840 تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 18 هزار و 349 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، رشد 653 تومانی در قیمت پایه را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار و 500 تن بوده است؛ درحالی‌که تقاضا کنندگان خواستار یک هزار و 460 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شركت دنیای مس کاشان نيز در اين روز با قیمت پایه 18 هزار و 404 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، افزایش 661 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود؛ درحالی‌که تقاضا برای آن 120 تن ثبت شد.

 

از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌ اکنون در بازار آزاد با قیمت 18 هزار و 500 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که نسبت به شنبه گذشته افزایش 500 تومانی داشته است. از طرفی در بازار آزاد اگرچه در مقايسه با هفته‌های گذشته قیمت‌ها با رشد همراه شد، اما همچنان تجار سعی در تداوم روند رو‌به رشد قیمت‌ها دارند؛ به‌طوری که با وجود فراز و فرودهای نرخ این محصولات در بازارهای جهانی همچنان تلاش برای رشد قيمت‌ها در بازار غیررسمی ديده می‌شود.

 

در اين ميان قوی‌ترین پیش‌بینی اين است که اگر روند مثبت بهای نفت در بازارهای جهانی و رشد نرخ ارز در بازارهای داخلی طی روزهای آتی ادامه پيدا کند، احتمال دارد روند مثبت قیمت‌ها با توجه به رشد بهای فلزات در بازار جهانی و کاهش موجودی انبارها، به‌ صورت مقطعی ادامه‌دار باشد؛ چرا‌که در هر صورت بخشی از نوسانات بازار جنبه روانی خواهد داشت. البته بسياری از کارشناسان قیمت نفت را هم صعودی پیش‌بینی کرده و معتقدند با توجه به پارامترهای موجود رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

 
از سوی دیگر کاهش موجودی انبارهای لندن، بسياری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است؛ زيرا اگرچه این موضوع با رشد قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌عنوان يک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزايش قيمت‌های داخلی وجود دارد که اين مساله بر بازارهای جهانی هم موثر خواهد بود؛ البته در کنار اين موارد شاهد افزايش حجم مصرف مواد اوليه نیز هستيم که اين موارد حکايت از افزايش قيمت‌ها در کوتاه‌ مدت و ميان‌ مدت دارد، با اين حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمينان گفت که بازار فلزات داخلی نيز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغيير مسير می‌دهد؛ چرا‌که با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیر‌گذاری اين عامل، بيشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه مدت پیش‌ بینی ثبات روند نرخ ارز نیز وجود دارد. در این بین مهم‌تر از همه این موارد آن است که پیش‌بینی می‌شود چین به‌ عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌ کننده فلزات پایه در جهان با رشد تقاضا برای خرید انواع فلزات در نیمه دوم سال 2015 میلادی روبه‌رو خواهد شد.

 

رکود بازار فلزات عمیق‌تر می‌شود

 

روند معاملات سایر فلزات اساسی همچون آلومینیوم، قلع، نیکل، سرب و روی نیز در بازار داخلی با تغییر جهت بازارهای جهانی با افزایش قیمت رو‌به‌رو شدند؛ اما این در حالی است که روند معاملات در بازار آزاد همچنان راکد است.

 
به گفته یکی از فعالان حوزه فلزات پایه، اعتماد تجار به بازار بسیار کم شده و آنها همچنان در انتظار تغییر مجدد مسیر بازار هستند؛ چرا‌که معتقدند پارامترهای تاثیر‌گذار به نوسان‌های خود ادامه خواهند داد. از طرفی فروشندگان محصولات خود را زیر قیمت فروش عرضه می‌کنند؛ اما همچنان خریداری برای آنها وجود ندارد؛ مگر تولید کنندگانی که در حد نیاز روزانه به بازار مراجعه می‌کنند. به این ترتیب بنا بر پیش‌ بینی کارشناسان انتظار نمی‌رود هفته آینده با توجه به ادامه رکود فعلی، با وجود پیش‌ بینی از رشد قیمت‌ها شاهد افزایش تقاضای جدیدی از این محصولات باشیم؛ چرا که بلاتکلیفی این محصولات در بازار داخلی می‌تواند دوباره موجب افت تقاضا در روزهای آتی شود.

 

یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار اخباری مبنی بر افزایش حجم تولیدات صنعتی چین، افزایش مجدد قیمت نفت و دورنمای نسبی افزایش هزینه تولید، بهبود ساز‌و‌کارهای اقتصادی و نوسان جذابیت سفته‌ بازی را مهم‌ ترین‌ دلایل برای صعود مجدد قیمت‌ها در روزهای آینده دانست، البته این در شرایطی است که امیدی به تقاضای داخلی آن هم در فصل تولید و شروع ایام محرم نیست.

 

از طرفی به نظر می‌رسد دورنمای رشد تولیدات صنعتی چین و به تبع آن دورنمای رشد اقتصادی این کشور بهتر از پیش‌ بینی‌ها باشد که برای چین به‌ عنوان بزرگ‌ ترین بازار مصرف فلزات یک داده بسیار مهم تلقی می‌شود. از طرفی آمار انتشاریافته در مورد کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده، اما چون افزایش تقاضا در این روزها قابل پیش‌بینی است، انتظار افزایش قیمت‌ها را دامن زده است که این مساله بر بازارهای داخلی موثر خواهد بود.

- سحر نمایشی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران