افزایش جذابیت معدن برای سرمایه‌گذاران خارجی با رفع موانع

افزایش جذابیت معدن برای سرمایه‌گذاران خارجی با رفع موانع

بخش معدن برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی ظرفیت‌های فراوانی دراختیار دارد، اما در سال‌های اخیر به دلیل برخی مشکلات و همچنین کاهش قیمت برخی محصولات معدنی به‌ویژه فلزات در بازارهای جهانی تمایل سرمایه‌گذاران داخلی برای حضور در این بخش با کمی کاهش مواجه شد. حال با نزدیک شدن به مذاکرات نهایی و پیش‌بینی دستیابی به توافق نهایی، گمانه‌زنی‌ها برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن افزایش پیدا کرده است.

در نتیجه با توجه به کاهش تمایل سرمایه‌گذاران داخلی، امروز ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران خارجی باید در اولویت‌های نخست پس از تشویق سرمایه‌گذاران داخلی برای حضور در بخش معدن قرار بگیرد.

رفع موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری
وجود برخی مشکلات می‌تواند به‌عنوان مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران تلقی شود به همین دلیل برای چنین موانعی باید دولت و بخش خصوصی با یکدیگر وارد همکاری شوند.
علی حمزه‌نژاد، عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران درباره ایجاد امنیت برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن اظهار کرد: اگر بخواهیم نگاهی به بخش معدن ایران بیندازیم باید بگوییم که جزو کشورهای معدن‌خیز دنیا با تنوع بالایی از مواد معدنی هستیم و این موقعیت خوبی را برای ما ایجاد کرده تا سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال حضور در بخش معدن ایران باشند. اما این سوال مطرح است که چطور با چنین ذخایری، سرمایه‌گذاران خارجی یا حتی ایرانی‌های ساکن در خارج از کشور را برای سرمایه‌گذاری در این بخش قانع کنیم. وی ادامه داد: متاسفانه مشکلاتی در مسیر ورود سرمایه‌گذاران قرار دارد که باید با همکاری دولت این مشکلات برطرف شود. یکی از این مشکلات وجود تحریم‌هاست که امیدواریم هر چه سریع‌تر رفع شود. مشکل دیگر نقل و انتقال پول است، سرمایه‌گذاران باید بتوانند پول و سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌شان را راحت انتقال دهند.

 


حل مشکل معدنکاران با مردمان محلی
حمزه‌نژاد بیان کرد: مشکل دیگری که البته در تمام نقاط معدنی دنیا وجود دارد دخالت بومی‌های منطقه در فعالیت‌های معدنی است. وقتی دولت مجوز فعالیت در مناطق معدنی برای سرمایه‌گذاران خارجی را برای بلندمدت (۲۰ یا ۳۰ سال) صادر می‌کند، معمولا سرمایه‌گذاران با بومیان محلی مشکل پیدا می‌کنند، چطور می‌توان توقع داشت که با توجه به این مشکلات سرمایه‌گذاران به راحتی وارد بخش معدن شوند. در واقع دولت باید در درجه نخست امنیت را برای ورود سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند.عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: چنین مشکلاتی باید حل شود تا سرمایه‌گذار با خیال آسوده سرمایه‌گذاری کند.اما موضوع دیگر شفاف‌سازی برخی مقررات و قوانین است به‌عنوان مثال باید قوانینی همچون قوانین بیمه برای سرمایه‌گذار خارجی به خوبی مشخص و روشن باشد.وی افزود: اما مشکل دیگر که برخی سرمایه‌گذاران خارجی با آن مواجه هستند مشکل ویزا است.

 


کاهش ریسک سرمایه‌گذاری
سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند مسئولان را در خروج از اقتصاد نفتی کمک کند در نتیجه فراهم‌سازی شرایط ورود سرمایه‌گذار داخلی و به‌ویژه خارجی از نکات بسیار مهم در این زمینه است.امیرعلی طاهرزاده، مدیر معادن فلزی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره ورود سرمایه‌گذار خارجی به بخش معدن به صمت گفت: به‌طور کلی برای توسعه پایدار و خروج از اقتصاد نفتی توجه به بخش معدن و صنایع معدنی بسیار مهم است. در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در بخش معدن رابطه مستقیمی با قیمت‌های جهانی دارد. درحال‌حاضر قیمت‌ها در بازار جهانی به شدت کاهش پیدا کرده و به همین میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن نیز به شدت کاهش یافته و جذابیت خود را از دست داده است.

در سال‌های گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در بخش فلزاتی همچون آهن، مس و طلا انجام شده به‌طوری که می‌توان گفت امروز این حوزه‌ها بیشترین سرمایه‌گذاری را در سطح بین‌المللی داشته‌اند. اما شرایط ایجاد شده در بازار جهانی کمی معادلات سرمایه‌گذاران را برهم زده است.وی ادامه داد: ما نیز امروز به دنبال ایجاد شرایطی برای سرمایه‌گذاری در کشور هستیم. خوشبختانه ایران مزیت‌های فراوانی همچون دسترسی به آب‌های آزاد، مواد معدنی قابل قبول، نیروی کار و متخصصان معدنی در اختیار دارد که تمامی آنها می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار خارجی موثر باشد اما باید به این نکته توجه کرد که سرمایه‌گذاربیشتر به دنبال کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری است.

 


کشورهای موفق در جذب سرمایه‌گذار
طاهرزاده افزود: دولت می‌تواند با روابط بین‌المللی لازم و تهیه نقشه راه در زمینه کاهش ریسک اقدامات موثری انجام دهد. در زمینه روابط بین‌المللی باید اکتشافات کشور در حد استانداردهای بین‌المللی باشد. در واقع با رعایت استانداردهای جهانی می‌توان اطلاعات دقیقی همچون ذخایر قطعی، احتمالی و شناخته شده را دراختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار داد تا آنها به راحتی به بخش معدن ورود پیدا کنند.

وی بیان کرد: اما در زمینه کاهش ریسک، ثبات در قوانین و سیاست‌ها نیز از عوامل بسیار مهم است. در واقع قوانین باید از ثبات برخوردار باشند تا سرمایه‌گذاران بتوانند برای فعالیت‌های بلند مدت خود برنامه‌ریزی کنند.به گفته طاهرزاده از دیگر مواردی که می‌تواند به ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بخش معدن کمک کند کاهش بوروکراسی‌ها و به حداقل رساندن زمان در این بخش است زیرا در صورتی که زمان برای آغاز فعالیت سرمایه‌گذاران به طول بینجامد آنها به سراغ فرصت‌های دیگر در سایر کشورهای می‌روند.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت معدن و فولاد فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران