سازو کار جهانی برای سنگ‌آهن ایرانی

سازو کار جهانی برای سنگ‌آهن ایرانی

شاخص قیمت سنگ‌آهن صادراتی ایران برای نخستین بار روی وب‌سایت متال بولتن قرار داده می‌شود و براساس آن از روز چهارشنبه هفته جاری ایران، یک کرسی تعیین قیمت جهانی در اختیار می‌گیرد.

 

به گزارش استیل پدیا، اعضای هیات‌ مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران اعلام کردند: براساس هماهنگی‌های به عمل آمده از روز چهارشنبه ۷ اکتبر برابر با ۱۵ مهر، نرخ سنگ‌آهن صادراتی ایران با عیار ۶۰درصد روی وب‌سایت متال بولتن قرار می‌گیرد. متال بولتن موسسه معتبر در حوزه فلزات در جهان شناخته می‌شود که نقش تعیین‌ کننده‌ای در قیمت‌های جهانی فلزات و مواد معدنی دارد.

 

فاصله قیمتی بین ارزش واقعی و نرخ فروش سنگ

 
سجاد غرقی، عضو هیات‌ مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در این‌ باره گفت: تا پیش از این هیچ منبع جهانی سازوکاری برای مشخص کردن محموله‌های سنگ‌آهن ایران نداشت که این امر به نفع فعالان معدنی و صادرکنندگان ایرانی نبود. وی پیش‌بینی کرد تا پایان امسال با صدور ۱۲میلیون تن سنگ‌آهن از ایران، رقمی در حدود ۳۰۰میلیارد تومان ارزش برای صادرات این ماده معدنی ایجاد کند.

 
این عضو هیات‌مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن افزود: در شرایط رونق میزان ارزش ایجاد شده از محل صادرات سنگ‌آهن به ۱۰۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. وی یادآور شد: تاکنون فاصله قیمتی بین ارزش واقعی و نرخ فروش رفته سنگ‌آهن وجود داشت که در برخی اوقات به ۱۲دلار در هر تن هم می‌رسید.

 
مبنای قیمت‌ گذاری متال بولتن، برای تحویل محموله در بنادر جنوبی ایران (اف‌اوبی) یا تحویل در چین (سی‌اف‌آر) است که با توجه به مقیاس تولید و صادرات ایران، در حال حاضر نرخ سنگ‌آهن ایران به‌ صورت هفتگی اعلام می‌شود. متال بولتن قیمت سنگ‌آهن صادراتی ایران را از ۳ منبع تولید کنندگان داخلی (انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران)، خریداران چینی و واسطه‌ها دریافت می‌کند و درنهایت با مکانیزم‌های خود، قیمت نهایی را اعلام خواهد کرد.

 
یکی از مزیت‌های این اقدام شکسته شدن انحصار تعیین قیمت از سوی بزرگان سنگ‌آهن جهان است به طوری که همواره قیمت‌های ۶۵درصد و ۵۸درصد استرالیا و ۶۲درصد برزیل به‌عنوان شاخص‌های معتبر شناخته می‌شدند.

 
غرقی با بیان اینکه کشف قیمت سنگ‌آهن ایران احتمالا بیش از رقم فعلی باشد، گفت: پس از سنگ‌آهن، مذاکرات برای تعیین جایگاه برای سایر تولیدات معدنی سنگ‌آهن، همچون گندله نیز انجام می‌شود. پیش از وی رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن به مسائل داخلی کسب و کار سنگ‌ آهن اشاره کرد و گفت: تاکنون ۷۰درصد از پیشنهادهای این انجمن همچون حذف عوارض صدور کنسانتره سنگ‌آهن، انتخاب اعضای کمیته تعیین حقوق دولتی معادن و... با همکاری دولت اجرایی شده است.

 

قدیر قیافه با بیان اهمیت قیمت‌های رقابتی در بازارهای جهانی اظهار کرد: کنسرسیوم فروش تولیدات سنگ‌آهن در حال شکل‌ گیری است و برای بخش حمل‌ونقل و یکپارچه شدن خدمات و قیمت‌های این بخش نیز کنسرسیومی جداگانه تشکیل می‌شود.

 
حاکم شدن تفکر جهانی

 
بهرام شکوری، نایب‌ رییس هیات‌ مدیره این انجمن نیز حاکم شدن تفکر جهانی در شرایط حاضر را برای شرکت‌های خصوصی و مسئولان دولتی ضروری خواند و گفت: این امر مقدمه حضور در بازارهای جهانی و همپوشانی مزیت بخش‌های مختلف در کشور و جهان می‌شود.

 
وی تصریح کرد: امروزه شرکت‌های بزرگ بین‌ المللی در امریکا، اروپا و ژاپن با نگاه جهانی توانسته‌اند مبنای محاسبات خود را مصرف‌ کنندگان کل جمعیت زمین قرار داده‌اند به‌ طوری‌ که شرکت‌های امریکایی ۷۵درصد، شرکت‌های ژاپنی ۹۰درصد و آلمانی ۹۴درصد از تولیدات خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌کنند.

 
شکوری ادامه داد: ممنوع شدن صادرات برخی اقلام معدنی سبب از بین رفتن فرصت توسعه بازارهای صادراتی خواهد شد علاوه بر آن ممکن است با تغییراتی که در تولید مواد جایگزین می‌شود دیگر فرصتی برای صادرات وجود نداشته باشد.

 
نسل سوم نقشه راه سنگ‌آهن ایران

 
پروا سلطانی، دیگر عضو هیات‌ مدیره این انجمن نیز برگزاری سومین همایش بین‌ المللی سنگ‌آهن در آذر امسال را فرصتی برای ارائه توسعه این بخش دانست و گفت: نهم آذر امسال نسل سوم نقشه راه سنگ‌ آهن ایران عرضه می‌شود.

 
به گفته وی، تعیین جایگاه بخش خصوصی و دولتی، اصلاح قوانین و بهبود شرایط کسب‌وکار از مهم‌ترین مشخصه‌های این نقشه راه به شمار می‌آید. وی افزود: در شورای سیاستگذاری این همایش مسئولان دولتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، مجلس شورای اسلامی، تشکل‌های معدنی و... حضور دارند.

 
کوچکترها از بازار حذف می‌شوند

 
کیوان جعفری طهرانی، رییس بخش بین‌الملل این انجمن نیز گفت: ایران در دوره رونق اقتصادی در بازارهای جهانی نقش ۲/۳درصدی در تامین سنگ‌آهن جهان داشت که این رقم اکنون به ۱/۲درصد کاهش پیدا کرده است.

 
وی کاهش هزینه‌های حمل را عاملی برای رقابتی شدن محصول صادراتی سنگ‌آهن ایران دانست و افزود: چین با تصور اینکه به زودی نقش کمرنگ‌تری در اقتصاد ایران خواهد داشت در حال کم کردن خرید سنگ‌آهن از ایران است و خود را به تجارت با استرالیا، برزیل و افریقای جنوبی متمایل کرده است. وی افزود: ایران به‌ دنبال سرمایه‌ گذاری ۲۰میلیارد دلاری در صنعت فولاد است چراکه صادرات سنگ‌آهن به شدت کاهشی بوده است.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران