سید رضا نوروززاده | ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

جایگزینی رویکرد صنعت محوری به جای بنگاه محوری در ایدرو

جایگزینی رویکرد صنعت محوری به جای بنگاه محوری در ایدرو

در بازنگری برنامه راهبردی سازمان نیز بجای رویکرد بنگاه محوری که در سنوات گذشته حاکم بوده است رویکرد صنعت محوری جایگزین شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، سید رضا نوروززاده در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی جهت تکمیل زنجیره ارزش صنعتی کشور انجام شده است ؟ اظهار داشت : تسهیل‌ گری، تنظیم گری و بهم رسانی کسب و کار، رفع موانع و مشکلات قانونی کل خوشه صنعت از وظایف عمده این سازمان است، بنابراین هر اقدامی که در یک صنعت خاص مثلا" نساجی، خودرو  و ... توسط این سازمان صورت می گیرد به کل زنجیره ارزش توجه دارد. وی افزود: در بازنگری برنامه راهبردی سازمان نیز بجای رویکرد بنگاه محوری که در سنوات گذشته حاکم بوده است رویکرد صنعت محوری جایگزین شده است.

 

رییس ایدرو همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایدرو برنامه‌ای برای توانمند سازی بخش خصوصی جهت سرمایه‌ گذاری صنعتی دارد یا خیر ؟ افزود: تجربه تأسیس ایدرو تجربه‌ای بسیار کمیاب در تاریخ ایران است. نبود بخش خصوصی توانمند که بتواند فرآیند صنعتی شدن در ایران را تسریع بخشد موجب شد تا یک سازمان دولتی، با اختیارات فرادولتی ایجاد شود تا به نمایندگی از دولت و در جهت توسعه صنعتی کشور، صنایعی را ایجاد و بعد از تولید، بهره‌ برداری و سوددهی آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

 

نوروززاده ادامه داد: این سازمان با ایجاد و راه‌ اندازی صنایع کلیدی و بزرگی که وجود آن برای کشور ضرورت داشت و بخش خصوصی به دلیل عدم توان تأمین منابع مالی، ریسک بالا، دیربازده بودن و ... مایل به انجام آن نبود، رسالت زمینه‌ سازی و ترغیب‌ کنندگی فعالیت بخش خصوصی در جهت ظرفیت‌ سازی و توسعه صنعت را به عهده داشته است و با ایجاد و راه‌اندازی واحدهای صنعتی و واگذاری آن به بخش خصوصی، امکان توسعه بخش خصوصی را فراهم می کرد.

 

وی ادامه داد: توانمند سازی بخش خصوصی مبنی بر ارتقاء توانمندی و حمایت فعال، همدلانه و هوشمندانه از بخش خصوصی به عنوان بازیگران اصلی در زنجیره ارزش، تشخیص شکست‌های بازار، طراحی و پیاده‌ سازی استراتژی‌های جبرانی و مکمل و خروج هوشمندانه، از اهداف کلان ایدرو و از ویژگی‌های کارکردی ایدرو است.

 

رییس ایدرو با بیان اینکه ایدرو و شرکت‌های تابعه آن در بخش‌هایی از کارکرد توسعه مدیریت که متولی مشخص و یا بخش خصوصی توانمند وجود دارد، به صورت مستقیم مداخله نمی‌ کند گفت: ماموریت ما ایجاد حداکثر هم‌ افزایی و بهره‌ گیری در توسعه مدیریت است و حمایت از بخش خصوصی از مؤلفه‌های ایدرو است .

 

 وی با بیان اینکه ایدرو نقش تسهیل گرانه و حامی بخش خصوصی دارد افزود: رابطه ایدرو با بخش خصوصی بر پایه اعتماد متقابل است تا جایی‌ که انتخاب اول سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی جهت همکاری در طرح‌های صنعتی پیش‌ رو، ایدرو است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران