رئیس خانه معدن ایران

مدیریت کسب بازارهای صادراتی اصلی که طی 20 سال گذشته ناکارآمد بود

مدیریت کسب بازارهای صادراتی اصلی که طی 20 سال گذشته ناکارآمد بود

رئیس خانه معدن ایران معتقد است: بررسی ها نشان می دهد که طی 20 سال گذشته مدیریت کسب بازارهای صادراتی ناکارآمد بوده و نتوانسته ایم از بازار مصرفی گسترده در حوزه همسایگان شمالی سهم مناسبی به خود اختصاص دهیم.

 

به گزارش استیل پدیا، محمدرضا بهرامن اظهار داشت: کشورهای روسیه و جمهوری های ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان و قزاقستان از جمله بازارهایی محسوب می شوند که نتوانستیم در آنها حضور مناسبی پیدا کنیم و یک کشور رقیب در منطقه به راحتی در بازار این کشورها حضور یافت.

 
وی تصریح کرد: طی سالهای گذشته به علت فقدان مدیریت کسب بازار، به راحتی این بخش را به دیگران واگذار کرده ایم و منابع درآمدی نفت، مسئولان را از هرگونه برنامه ریزی در این زمینه غافل ساخت.

 
بهرامن گفت: روز قیمت نفت در بازار جهانی روند نزولی خود را طی می کند و رکود موجب انجماد در تولید کشور شده و اجازه هرگونه حرکت را از فعالان اقتصادی گرفته است.وی با تایید تاثیر سیاست تحریم دشمن بر کشور، گفت: بازار برخی کالاها در منطقه این امکان را به کشورمان می داد که با وجود تحریم بتوانیم، سهمی را به خود اختصاص دهیم اما نبود مدیریت کسب بازار در این عرصه نقشی نداشتیم.

 
رئیس خانه معدن ایران خاطرنشان ساخت: واقعیت این است که کیفیت بسیاری از محصولات و تولیدات جمهوری اسلامی به مراتب برتر از برخی کشورهای منطقه ارزیابی می شود و این مساله در بخش محصولات کشاورزی به تایید مصرف کنندگان رسیده، اما همچنان ضعف حضور در این بازارها را داریم.

 
وی تاکید کرد: رقابت در بازارهای صادراتی دارای دو شاخص اصلی است، نخست کیفیت و سپس قیمت، امروز با وجود منابع غنی معدنی و انرژی ارزان همچنان عرصه های بین المللی را به رقبا واگذار می کنیم.

 
بهرامن یادآور شد: ایران میلیاردها تن ذخیره سنگ آهن شناخته شده و پنهان دارد که به عنوان ماده اصلی تولید فولاد و آهن محسوب می شود و در کنار آن از نظر ذخایر گاز بین بزرگترین تولید کنندگان آن جای داریم اما طی سالهای گذشته کشورمان سالانه هفت تا 9 میلیون تن واردات تولیدات فولادی داشت.

 
وی گفت: مطالعه بازار تولید کنندگان فولاد جهان نشان می دهد، کشورهای چین، ژاپن و حتی ترکیه با وجود آنکه یا از انرژی بی بهره اند و یا فاقد مواد اولیه مربوطه، سهم بیشتری از تولید فولاد را به خود اختصاص داده اند.

 
ایران قرار است براساس افق چشم انداز 1404 ظرفیت تولید فولاد خود را به 55 میلیون تن برساند و اکنون ظرفیت این بخش 22 تا 24 میلیون تن برآورد شده است.سال گذشته برای نخستین بار ایران بیش از دو میلیون تن تولیدات فولادی را صادر کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران