امضای قرارداد مجتمع 3 میلیون تنی فولاد مکران

امضای قرارداد مجتمع 3 میلیون تنی فولاد مکران

قرارداد اجرای طرح 6/ 1 میلیون تنی آهن اسفنجی مجتمع فولاد مکران (منطه آزاد چابهار) با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان و ترکان رئیس منطقه آزاد در محل این وزارتخانه به امضای مجری و کارفرما رسید. سرمایه‌گذاران این طرح شامل گروه مالی ملت و سرمایه‌گذاری توسعه صنایع معدنی امید، سازمان ایمیدرو و منطقه آزاد چابهار هستند و این پروژه قرار است در منطقه آزاد مکران در 25 کیلومتری منطقه آزاد چابهار صورت ‌گیرد.

زمین اختصاص یافته به این طرح نیز 300 هکتار و با ظرفیت 3 میلیون تن خواهد بود. ظرفیت کل طرح 3 میلیون تن و محصول نهایی شامل واحدهای گندله‌سازی، احیای مستقیم آهن اسفنجی در سال، فولادسازی، نورد ورق گرم و نورد مقاطع و سیم است.

از سوی دیگر برای اجرای این طرح 130 میلیون یورو سرمایه‌گذاری اعم از ارزی و ریالی صورت خواهد گرفت و قرار است در یک دوره 30 ماهه به بهره‌برداری برسد.

محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم امضای قرارداد ساخت این طرح به بیان توضیحاتی در مورد آن پرداخت و اظهار کرد: اواخر سال 92 به همراه رئیس‌جمهور سفری به سیستان و بلوچستان داشتیم. در آن سفر دو پروژه در بخش وزارت صنعت به تایید رسید تا سازمان‌های توسعه‌ای به همراه بخش خصوصی فعالیت‌های عملیاتی آنها را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از این طرح‌ها احداث مجتمع بزرگ فولادی در جنوب استان و در منطقه آزاد چابهار بود، افزود: هم‌اکنون خوشبختانه شاهد امضای قرارداد اجرایی این پروژه هستیم. این قرارداد به اتفاق شرکت فولاد مکران چابهار و شرکت ایریتک که سابقه طولانی در احداث واحدهای فولادی دارد، امضا شد.

نعمت‌زاده ادامه داد: در این طرح سرمایه‌گذاران تعهد کرده‌اند بخشی از این منابع مورد نیاز را خود و بخش دیگر را از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین کنند؛ ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این میان قول‌هایی را برای پیگیری دریافت منابع این طرح از صندوق توسعه ملی داده است.

وی با بیان اینکه زمان پیش‌بینی شده برای عملیاتی شدن این طرح حدود 30 ماه است، افزود: اما امیدواریم دوستان در زمان کمتری که خود یک رکورد محسوب می‌شود، اجرای پروژه‌های عمده فولادی را انجام دهند. وزیر صنعت در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه پیش از این، اجرای طرح‌های فولادی گاهی با 10 سال زمان روبه‌رو بود، افزود: اخیرا با تلاش‌های دولت ال‌سی‌های برخی از طرح‌های فولادی گشایش اعتبار شده است، این امر البته اثرات مثبتی بر توسعه اقتصادی کشور نیز خواهد گذاشت. امیدواریم مواد اولیه این واحدها را نیز از خود استان‌ها در قالب طرح‌های اکتشافی تامین کنیم، اگر هم در این میان با کمبودی روبه‌رو شویم کسری‌های خود را از منابع دیگر تامین خواهیم کرد.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و معدن فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران