افزایش 6 دلاری قیمت هر تن سنگ آهن از پس فردا

افزایش قدرت چانه‌‌زنی سنگ‌آهنی‌ها در بازار جهانی

افزایش قدرت چانه‌‌زنی سنگ‌آهنی‌ها در بازار جهانی

نشست انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در حالی برگزار شد که مهمترین محور گردهمایی فعالان عرصه سنگ‌آهن، تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری این محصول معدنی و جابه‌جایی شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران از سایت یومتال به سایت بین‌المللی متال بولتن اعلام شد.انجمن سنگ‌آهن ایران از اعلام قیمت جدید سنگ‌آهن ظرف دو روز آینده خبر داد و عنوان کرد با توجه به اینکه مکانیزم قیمت‌گذاری این ماده معدنی از یومتال به متال‌بولتن تغییر پیدا می‌کند قیمت جدید سنگ‌آهن 6 دلار افزایش خواهد یافت.

 

به گزارش استیل پدیا، این نشست که با حضور قدیر قیافه رییس هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن، بهرام شکوری نایب رئیس هیات مدیره انجمن، سجاد غرقی عضو هیات مدیره انجمن، پروا سلطانی دبیر سومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن و کیوان جعفری تهرانی مسوول امور بین‌المللی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران برگزار شد به بررسی وضعیت محیط کسب و کار معدنکاری سنگ‌آهن پرداخت.

 

رییس هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن در ابتدای این نشست با بیان اینکه دولت نباید در قیمت‌گذاری مواد معدنی دخالت کند، گفت: دخالت دولت در قیمت‌گذاری گندله رویه‌ای غلط است که علاوه بر تاثیر منفی آن در حوزه کسب و کار معدن و جذب سرمایه‌گذار باعث می‌شود در باقی زنجیره تولید هم این نگاه اثرگذار واقع شود.

 

او با اشاره به فعالیت‌های انجمن در راستای حذف عوارض کنسانتره سنگ‌آهن افزود: نباید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده را خام تلقی کرد زیرا تا حدودی ارزش افزوده در همین محصول ایجاد شده و بعد صادرات صورت می‌گیرد. کارخانه فولاد ذوب‌آهن به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در مقطع فعلی از سنگ‌آهن مرکزی و سنگان تامین می‌شود و مشکلی در خصوص تامین خوراک نیست و دخالت دولت در قیمت گندله کاملا اشتباه است.

 

قیافه افزود: در اغلب طرح‌های کنسانتره‌ و گندله بخش خصوصی وارد شده و با مشارکت این بخش خطوط تولید راه‌اندازی شده به همین دلیل نباید دولت خود را موظف به قیمت‌گذاری کند. تولیدکنندگان خصوصی به درخواست معاونت معدنی وزارت صنعت اقدام به راه‌اندازی این واحدها کرده‌اند و نباید سیاست‌گذاری برای حذف عوارض صادرات برخی محصولات با تاخیر مواجه شود.

 

ضرورت سیاستگذاری با نگاه جهانی

 
در ادامه بهرام شکوری نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن نیز با اشاره به سهم صادرات غیرنفتی در تولیدناخالص ملی برخی کشورها گفت: برای افزایش سهم صادرات مواد معدنی در میزان تولید ناخالص ملی در وهله نخست باید نگاه‌ها به بخش معدن تغییر پیدا کند و ذخایر موجود معدنی را به درستی با نیاز داخلی و خارجی همگام کرد.

او با بیان اینکه باید با نگاه جهانی برای صادرات‌ و ورود در بازارهای رقابتی برنامه‌ریزی کرد، گفت: افزایش ظرفیت فولاد نیاز به سنگ‌آهن دارد و حال که تنها 17 میلیون تن فولاد تولید داریم، نباید انگیزه سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن را در معرض تهدید قرار دهیم.

 
شکوری با اشاره به وضعیت صادرات سنگ ترکیه گفت: این روزها در ایران سنگ‌‌های مصنوعی جایگزین سنگ‌های طبیعی شده‌اند و این رویه در بازار مصرف عوض شده در حالی که در کشورهای معدن‌خیز جای تامل دارد که چرا باید با وجود این همه ذخایر سنگ‌های تزئینی از سنگ‌های غیرطبیعی و مصنوعی استفاده کرد. بنابراین باید سیاستگذاری‌ها در راستای جهانی شدن باشد و نگاه بنگاه‌ها و انجمن‌ها با چنین سیاست‌های کلان و فضای بازارهای جهانی آمیخته باشد.

 

همایشی با عنوان «نسل سوم سنگ‌آهن»

 
در ادامه این گردهمایی، پروا سلطانی دبیر سومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن عنوان همایش را «نسل سوم سنگ‌آهن» خواند و گفت: همایش بین‌المللی سنگ‌آهن در حالی برگزار می‌شود که بهبود فضای کسب و کار سنگ‌آهنی‌ها ضروری است و راهکارها و معرفی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در این همایش امکان فعالیت بخش خصوصی را هموارتر خواهد کرد.

 

دبیر سومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن با اشاره به دستاوردهای دو همایش برگزار شده در سال‌های 93 و 92 گفت: خوشبختانه مباحث مطرح شده از سوی انجمن سنگ‌آهن در اولین همایش توانست به لغو عوارض صادرات سنگ‌آهن کمک کند همچنین در دومین همایش هم تلاش انجمن همگرایی دولت و مجلس شکل گرفت و استراتژی‌های معدنکاری سنگ‌آهن مورد بررسی قرار گرفت. از این رو قصد داریم در سومین همایش بین‌المللی سنگ‌آهن مسیر قیمتی سنگ‌آهن را که در راستای افزایش قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان سنگ‌آهن بهبود بخشیم و زوایای تولید و صادرات را با توجه به عرضه و تقاضا مورد کالبدشکافی قرار دهیم. همچنین قصد داریم به معرفی تکنولوژی‌های سبز در عرصه معدنکاری بپردازیم.

 

او با بیان اینکه در این همایش برنامه‌های تولیدکنندگان دولتی و بخش خصوصی آنالیز خواهد شد، گفت: هدف انجمن از برگزاری چنین همایشی این است که دولت به عنوان تنظیم‌کننده بازار الگوهای کشورهای دیگر و مطابق با فضای جهانی اقدام به تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کند.

 

به گفته وی این همایش با حضور شورای سیاستگذاری انجمن، مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو، داریوش اسماعیلی رئیس کمیته معدن مجلس، مصطفی موذن‌زاده مشاور معاون اول رئیس‌جمهور، جعفر سرقینی معاونت معدنی وزارت صنعت، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران، محمدرضا عربی مزرعه شاهی مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و مرتضی اصانلو استاد دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) برگزار و تحلیل اوضاع کسب و کار سنگ‌آهن و معرفی فرصت‌های جدید می‌پردازد.

 

تعیین شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران در متال‌بولتن

 
در ادامه این نشست سجاد غرقی عضو هیات مدیره انجمن با اشاره به فاکتورهای تاثیرگذار در بازار سنگ‌آهن طی دو سال اخیر گفت: نبود تقاضای موثر در بازار سبب افت شدید سنگ‌آهن شده و نبود برندسازی این حوزه باعث شده بسیاری از بازارهای صادراتی‌مان از بین برود.
او با بیان اینکه رکود و افت قیمت سنگ‌آهن در کشور به کاهش قیمت‌های جهانی برنمی‌گردد، گفت: اصلی‌ترین تقطه ضعف حوزه سنگ‌آهن اختلاف قیمت سنگ‌‌آهن صادراتی ایران با قیمت‌های جهانی است و این موضوع هم نشان می‌دهد نبود برند مشخص در صنعت سنگ‌‌آهن ایران بوده که چنین وضعیتی را رقم زده است.

 

غرقی افزود: امروز نبود شاخص قیمت‌گذاری برای سنگ‌آهن ایران متناسب با فضای بازارهای جهانی سبب شده در سال‌های اخیر سنگ‌‌آهن تولید ایران در بازارهای جهانی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه و معامله شود. در صورتی که با نبود ال‌سی و کاهش هزینه‌های ناشی از ریسک تولید، قیمت سنگ‌‌آهن ایران حدود 2 تا 3 دلار باید پایین‌تر از قیمت‌های جهانی باشد، اما به‌ دلیل نبود شاخص‌های مناسب و اصلی این گپ قیمتی به 10، 12 و گاهی 18 دلار هم رسیده است.

 

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران افزود: طی مطالعاتی که با موسسه متال بولتن از سال گذشته در زمینه محاسبه شاخص استاندارد برای قیمت‌گذاری سنگ‌آهن داشتیم، چهارشنبه هفته جاری اولین شاخص قیمت سنگ‌آهن 60 درصد ایران از سوی متال بولتن رونمایی می‌شود. متال بولتن سایت بین‌المللی است که بدون اینکه ذی‌نفع باشد قیمت روز مواد معدنی از جمله سنگ‌آهن، مس و ... را اعلام می‌کند که با چنین جابه‌جایی شاخص از یومتال به متال بولتن قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان سنگ‌آهن بالا خواهد رفت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران