مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت

خطر تعطیلی بنگاه‌ها با تداوم رکود

خطر تعطیلی بنگاه‌ها با تداوم رکود

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور با بیان این که بنگاهها در صورت تداوم رکود اقتصادی با خطر تعطیلی مواجه می شوند، گفت: متاسفانه بانک مرکزی موافق کاهش نرخ سود بانکی نیست.

 

به گزارش استیل پدیا، احمد پورفلاح در مورد نامه اخیر 4 وزیر به رئیس جمهور برای هشدار نسبت به وضعیت اقتصادی کشور، خاطر نشان کرد: انتشار این نامه در فضای مجازی این امیدواری را ایجاد می‌کند که دولت هم بدون سانسور و شفاف عمل می‌کند چرا که بخش خصوصی مدت‌ها است نسبت به رکود در بازار هشدار می‌دهد که این رکود بدنه بازار و بنگاه‌ها را آزار می‌دهد.

 

وی با تأکید بر اینکه اگر چه سرعت کاهش تورم طی دو سال اخیر توسط دولت بسیار خوب بوده، افزود: ولی از آن طرف رکود در حال صدمه زدن به بنگاه‌های تولیدی کشور است تا حدی که اگر دیر بجنبیم، با رکود و سکونی که ایجاد شده احتمال از بین رفتن و تعطیلی بنگاه‌ها وجود دارد.

 

رشد منفی 50 درصدی در رکود و جذب سرمایه در 8 سال اخیر

 

رئیس سابق کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به آمار و ارقام موجود در مورد نقدینگی،‌پول و تاثیر آن در رکود و جذب سرمایه اشاره کرد و افزود: آمارها موید آن است که در این حوزه نسبت به 8-7 سال اخیر 50 درصد رشد منفی داشته‌ایم و چون این مسئله تداوم دارد نقطه انتهایی آن به مرگ برای اقتصاد به ویژه بخش خصوصی منتهی می‌شود. چرا که دولت با ورود پول‌های بلوکه شده این امید را دارد که تا حدی خود را سرپا نگه دارد.

 

پورفلاح تصریح کرد: وضعیت به حدی است که 20هزار واحد ورشکسته از یکسال پیش هیچ تکانی نخورده‌اند و نامه 4 وزیر شجاع و انتشار آن هشداری بود برای بسیاری از کسانی که جلوی جریان طبیعی اقتصاد را می‌گیرند و مقاومت می‌کنند. وی اظهار امیدواری کرد: تا مجلس نیز موضوع را جدی گرفته و با موضوع در راستای هموار کردن بسترهای لازم همراهی کند.

 

بانک مرکزی با کاهش نرخ سود موافق نیست/ دولت بدهی 70 هزار میلیاردی به بانک ها رابدهد.

 

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد تغییر نرخ سود بانکی و کاهش آن نیز گفت: گاهی تصمیم‌های هیجانی و تند می‌گیریم که تبعات آن به راحتی قابل کنترل نیست و ظاهراً بانک مرکزی با کاهش نرخ سود بانکی موافق نیست اما نباید این نکته را فراموش کرد که با کاهش نرخ سود بانکی بانک‌ها منابع خود را از دست می‌دهند و بانک مرکزی مجبور به تزریق پول می‌شود، مگر آنکه دولت 70 هزار میلیارد تومان بدهی خود به بانک‌ها را بپردازد.

 

به گفته پورفلاح اکنون بانک‌ها به ویژه بانک‌های بخش خصوصی با مشکل طراز مالی مواجه‌ هستند و گرنه تولید‌ کننده از خدا می‌خواهد که تسهیلات ارزان‌تر دریافت کند.

 

تورم بالاتر از رقم اعلامی است

 

وی در پاسخ به اینکه اکنون یک تفاوت 6-5 درصدی بین نرخ تورم اعلامی از سوی دولت و نرخ سود بانکی وجود دارد، گفت: واقعیت این است که اگر قیمت کالاهای عمومی در سطح جامعه را نسبت سال گذشته بسنجید افزایش بیش از 15 درصدی وجود دارد اگر چه معتقدیم سرعت و شیب تورم بسیار کاهش یافته اما در عمل فقط کالاهای اساسی تا 15 درصد افزایش تورم داشته است.

 

تغییر دوباره نرخ سود بانکی در یک سال به نفع اقتصاد نیست

 

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در پایان اذعان داشت:‌بانک‌ها به دلیل آنکه قیمت تمام شده پول در کشور بالاست در گردش مالی با مشکل مواجه‌اند و باید با حاشیه امنیت کمتری فعالیت کنند. در عین حال تغییر نرخ سود بانکی دو بار در یک سال به نفع سیستم اقتصاد کشور نیست و بعید می‌دانم که مورد تصویب قرار گیرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران