نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در بازار فلزات

نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در بازار فلزات

تغییرات غیرقابل پیش‌بینی در بازار محصولات معدنی به‌ ویژه فلزات معدنی باعث شده تا تولیدکنندگان رغبت کمتری برای تولید و فعالیت در این بخش داشته باشند.

 

به گزارش استیل پدیا، البته نباید فراموش کرد که بخشی از این تغییرات ناشی از بازار خارجی است که تولید کنندگان ایرانی در آن بی‌تاثیر هستند اما از سویی دیگر فعالان بخش معدن می‌توانند با تاثیرگذاری بر بازار داخلی آسیب‌های واردشده از بازار خارجی بر محصولات معدنی را کاهش دهند. البته باید به این نکته توجه داشت، تاثیر بر بازار داخلی نیازمند استراتژی بلندمدت در بخش معدن است.تغییرات در بازار جهانی محصولات معدنی به‌ ویژه فلزات از فاکتورهای مهمی ازجمله جنگ، ناامنی میزان تقاضای یک محصول و... منشا می‌گیرد.

 

در واقع درگیری و ناامنی موجود در نقاط مختلف جهان می‌تواند میزان عرضه و تقاضا محصولات معدنی را تعیین کند، اما در سال‌های اخیر بنا به دلایل گوناگون پیش‌بینی در این بازار کاری سخت و دشوار شده است. این نوسانات و تغییرات باعث شده تا تولید کنندگان بزرگ دنیا و همچنین برخی تولید کنندگان در ایران در برنامه تولید خود تغییر ایجاد کنند.

 

وابستگی شدید معدن به بخش تکمیلی

 
هرچند در ابتدای سال بازار عرضه و تقاضا در تمامی بخش‌های اقتصادی کمی با کاهش همراه می‌شود اما در کنار این روند عوامل دیگری بر کاهش تولید به‌ ویژه در بخش معدن اثرگذار بوده و توانسته این شروع منفی را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهد. علی‌اصغر جوکاریان، کارشناس اقتصادی بخش معدن نیز درباره کاهش تولید واحدهای معدنی در بهار امسال اظهار کرد: شروع سال جدید و برنامه‌ریزی همیشه در میزان تولید موثر بوده اما در این میان چند دلیل دیگر نیز دیده می‌شود که باید به آنها اشاره کرد. به اعتقاد من علت اصلی کاهش تولید در واحدهای معدنی را می‌توان در بازار فروش و بازاریابی جست‌وجو کرد.

 

وی گفت: همانطور که اطلاع دارید قیمت‌های جهانی در بخش معدن روند نامطمئنی را در سال گذشته و امسال داشته و در نتیجه وقتی اطمینان در فروش وجود نداشته باشد، تولید کنندگان به‌ ویژه تولید کنندگان مواد معدنی با احتیاط بیشتری به سمت تولید حرکت می‌کنند. این موضوع منجر به این می‌شود که شرکت‌های هلدینگی در تصمیمی میزان تولید خود را با برنامه‌ای مشخص کاهش دهند.جوکاریان افزود: کاهشی که در فصل بهار در تولید واحدهای معدنی دیده می‌شود به این دلیل است که برخی معادن نتوانسته‌اند، محصول خود را بفروشند.

 

در واقع بخش عمده‌ای از این کاهش مربوط به بازاریابی و فروش است. اما در این میان دلایل دیگری برای این کاهش وجود دارد، ازجمله آنکه، معدنکاری وابستگی شدیدی به بخش تکمیلی خود یعنی صنعت دارد.وی ادامه داد: در حوزه صنعت افزایش رغبت برای خرید محصولات معدنی نسبت به گذشته دیده نمی‌شود و واحدهای تولید کننده فولاد، آلومینیوم و سرب با مشکل مواجه شده و دپوی محصولات فولادی به شدت جلب توجه می‌کند. این موضوع حاکی از آن است که فروش محصولات معدنی چندان موفق نبوده است. به همین دلیل بخشی از تولید واحدهای معدنی کاهش یافته است.

 
تاثیرگذاری بر بازار داخلی مواد معدنی

 
احمد مشکانی، استاد دانشگاه معدن نیز درباره تغییرات بازار محصولات معدنی اظهار کرد: این تغییرات ناشی از رویکرد خارجی و داخلی است. تغییرات بازار خارجی دست ما نبوده و نمی‌توانیم تاثیری بر آن داشته باشیم. بازار خارجی متاثر از فاکتورهای مختلفی است، ازجمله آنکه در هر فلزی یک‌سری از کشورها بیشترین تاثیرگذاری را دارند. در مجموع ما نمی‌توانیم در پایه‌ گذاری قیمت‌ها در بازار خارجی تاثیرگذار باشیم. وی ادامه داد: در واقع عامل بیرونی در دست ما نیست و تنها می‌توانیم پیش‌ بینی داشته باشیم. جالب است که این پیش‌بینی در گذشته براساس برخی نمودارها، تغییر و تحولات و یک‌سری اکتشافات و فناوری‌های جدید انجام می‌شد.

 

اما درحال‌ حاضر به ویژه در ۳ یا ۴سال اخیر نوسانات بازار فلزات به سختی قابل‌ پیش‌ بینی بوده است. از سویی دیگر ما هیچ کارگزاری در کشور نداریم که این پیش‌بینی‌ها را بررسی کرده و روی آن تحقیق انجام دهند.مشکانی افزود: در حالی که ما تاثیری بر بازار خارجی نداریم اما یک سری از عوامل از جمله جنگ، ناامنی در برخی مناطق دنیا، کاهش میزان تقاضا و... بر بازار تاثیرگذار خواهد بود. به‌ عنوان مثال بازار مسکن در دنیا راکد بوده و همین موضوع باعث کاهش تقاضا در بازار فولاد شده است.

 

این استاد دانشگاه درباره وضعیت بازار داخلی محصولات معدنی به ویژه فلزات نیز اظهار کرد: وضعیت در بازار داخلی با بازار خارجی بسیار متفاوت بوده و ما می‌توانیم در این بازار تاثیرگذار باشیم. این تاثیرگذاری به صورتی است که می‌توانیم یک سری از محصولات را در داخل کشور خریداری کرده و به محصولات دیگر تبدیل کنیم درواقع با تکمیل زنجیره ارزش می‌توانیم بر بازار داخلی تاثیرگذار باشیم.

 

مشکانی ادامه داد: در این میان ما با چالشی به‌عنوان نبود استراتژی بلندمدت مواجه هستیم. برای فروش بهتر و تولید محصول باید استراتژی بلند مدت تدوین شود تا براساس آن در این بازار حرکت کنیم. به‌ طور کلی اگر بتوانیم وضعیت بازار داخلی را سرو سامان دهیم این بازار، کمتر از تغییرات بازار خارجی آسیب می‌بیند.

- کتایون ملکی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان 

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران