کیوان جعفری طهرانی مطرح کرد

چه کشورهایی می توانند به ایران سنگ آهن صادر کنند؟

چه کشورهایی می توانند به ایران سنگ آهن صادر کنند؟

در صورت نیاز کشور به سنگ آهن، کشور افغانستان بهترین گزینه خواهد بود چراکه این کشور دارای معادن غنی سنگ آهن است. بزرگترین معدن سنگ آهن بكر آسیا به نام معدن حاجی گك در ایالت بامیان افغانستان در حدود ١٠٠ كیلومتری غرب كابل قرار گرفته است.

 

به گزارش استیل پدیا، مهندس کیوان جعفری طهرانی با بیان این مطلب گفت: هندی ها بیش از یکسال است که به صورت فیزیكی از معدن سنگ آهن حاجی گك خارج شده اند و در سفر اخیر دكتر داود شاه صبا؛ وزیر معدن و پترولیوم افعانستان به ایران قول مساعد درخصوص تامین امنیت معادن افعانستان برای بخش خصوصی ایرانی که در معادن این کشور سرمایه گذاری کند داده شد.

 

درست ٢ هفته پیش بود كه شركت هندی SAIL (شركت مادر تخصص آهن و فولاد هندوستان) كه رهبری كنسرسیوم شركت آهن و فولاد افغانستان AFISCO  را به عهده دارد و شركت های سرمایه گذار بخش دولتی و خصوصی هندوستان از جمله جیندال JSW و ایسپات راشتریا RIN و جیندال ایسپات JSW ISPAT زیر مجموعه این شركت برنامه سرمایه گذاری در معدن سنگ آهن حاجی گك را داشتند، به بهانه عدم تامین امنیت كافی قرارداد خود را یك طرفه فسخ كردند و به طور رسمی از افغانستان خارج شدند. خروج هندی ها از افغانستان این امكان را به شركت های سرمایه گذار ایرانی جهت بهره برداری از معدن مزبور خواهد داد به شرطی كه امنیت لازم برای آنها تامین شود.

 

وی در ادامه در رابطه با امكان واردات سنگ آهن در آینده از استرالیا و برزیل افزود: فراهم نبودن زیر ساخت های لازم در زمینه پهلوگیری کشتی های بالای 95-90 هزار تن (پاناماكس) در بنادر ایران (اسكله فولاد)، سبب عدم امكان واردات سنگ آهن از استرالیا و برزیل خواهد شد چرا که کشتی های واله مكس برزیل 400 هزار تنی و كیپ سایز استرالیا ١٧٠ هزار تنی هستند و در حال حاضر عملیات حمل سنگ آهن به كلیه كشورها از جمله چین، ژاپن، كره جنوبی، عمان و غیره را انجام می دهند.

 

رییس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران خاطر نشان کرد: بندر صحار SOHAR در عمان که از نظر موقعیت جغرافیایی درست درمقابل شهرستان میناب در استان هرمزگان قرار دارد محل تخلیه سنگ آهن کشتی های واله مكس برزیل برای تولید گندله در كارخانه واله عمان می باشد.

 

طهرانی تصریح کرد: بهترین رکورد تخلیه سنگ آهن در بنادر ایران 14 هزار تن در شبانه روز و در بندر صحار عمان 40تا 50 هزار تن در شبانه روز است.

 

وی اظهار داشت: به عبارت دیگر تخلیه سنگ آهن در بنادر ایران حتی به فرض امكان پهلوگیری كشتی واله مكس 400 هزار تنی، 29 روزه و در بندر صحار عمان 8 تا 10 روزه خواهد بود.

 

جعفری طهرانی با اشاره به هندوستان به عنوان انتخاب دوم برای واردات سنگ آهن به ایران گفت: در افق 2025 (1404) هندوستان برنامه تولید 300 میلیون تن فولاد را دارد و این در حالیست که به 450 تا 500 میلیون تن سنگ آهن نیاز خواهد داشت. هندوستان در حال حاضر با تولید 86.5 میلیون تن فولاد چهارمین تولید كننده فولاد جهان است و برنامه دارد ظرف ١٠ سال آینده بعد از چین و قبل از ژاپن دومین تولیدكننده فولاد جهان شود.

 

رییس امور بین الملل انجمن سنگ آهن افزود: در شرایطی که هندوستان به دنبال افرایش تولید فولاد خود است قطعا علاقه ای به صادرات سنگ آهن نخواهد داشت و هدف اصلی این کشور از وارد شدن به معادن سنگ آهن افغانستان نیز واردات این ماده معدنی در سال های آتی برای تامین خوراک ورودی کارخانه های فولادسازی کشور هند بوده است.

 

وی با تاکید بر این مطلب گفت: با ظرفیت تولید فولاد آینده هندوستان، این كشور مجدداً تا یکسال آینده با گرفتن امتیازات بیشتری وارد سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان خواهد شد و در آن زمان دیگر فرصتی برای ایرانی ها جهت سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن افغانستان نیست.

 

جعفری طهرانی در خاتمه گفت: با توجه به مواردی که مطرح شد افغانستان بهترین گزینه برای واردات سنگ آهن خواهد بود هر چند كه امیدواریم با حمایت دولت معادن سنگ آهن كشور (بخش دولتی و خصوصی) همچنان امكان بهره برداری و تولید سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد سازی داخلی و با كاهش هزینه های تولید امكان رقابت در عرصه های بین المللی را داشته باشند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران