راه‌اندازی آلومینیوم جاجرم با ورود فناوری‌های نوین

راه‌اندازی آلومینیوم جاجرم با ورود فناوری‌های نوین

شرکت آلومینای ایران که درحال‌حاضر پیشرفت ۵۰درصدی دارد با ورود تجهیزات چینی که شامل ۴۰درصد تجهیزات باقیمانده بود سرعت بیشتری می‌گیرد تا پس از فراز و نشیب‌هایی که در این کارخانه ایجاد شده بود، مسیر هموار شده و ۵۰ درصد باقیمانده پروژه با شتاب بیشتری به مسیر خود ادامه دهد.

 

نصب تجهیزات چینی به زودی

 
به گزارش استیل پدیا، تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران درباره زمان به بهره‌ برداری رسیدن کارخانه شمش آلومینای جاجرم می‌گوید: کارخانه شمش آلومینا تاکنون حدود ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و براساس پیش‌ بینی‌های انجام شده تا ۲ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.تورج زارع می‌افزاید: از ۷ سال پیش تاکنون کار این پروژه شروع شد اما به علت مشکلاتی که در واگذاری به وجود آمد مدتی غیرفعال بود اما دوباره شرایط کار مهیا و فعالیت در این پروژه شروع شد تا فاز نخست آن به بهره‌ برداری برسد.

 

وی خاطرنشان می‌کند: در ابتدای این پروژه قرار بود تامین سرمایه مورد نیاز این واحد، با فاینانس چین انجام شود زیرا کارخانه شمش آلومینیوم از سال ۸۶ در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته بود اما در این سال‌ها فقط دریافت مجوز از شورای اقتصاد محقق شد و مجوز ماده «۶۲» هم به تازگی با تلاش‌های فراوان اخذ شده است.وی تاکید می‌کند: در بحث واگذاری کارخانه شمش آلومینیوم دوسالی به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد حدود کمتر از یک سال است که به ایمیدرو بازگشته است.

 

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در ادامه از انعقاد قرارداد با شرکت چینی «ان‌اف‌سی» برای تکمیل و راه‌اندازی طرح شمش آلومینیوم جاجرم اظهار می‌کند: شرکت «ان‌اف‌سی» چین حدود۴۰درصد تجهیزات باقیمانده این طرح را که تهیه آن در داخل کشور ممکن نبود پس از تامین و حمل به کارخانه، نصب و راه‌اندازی خواهد کرد.وی تصریح می‌کند: عمده این تجهیزات در بخش سالن احیا و بازنگری در طراحی آن، نصب مدرن‌ ترین فناوری جلوگیری از آلاینده‌ها، نصب لاینینگ دیگ‌ها و همچنین ارائه آموزش به نیروهای کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم است.زارع می‌افزاید: این قرارداد یک‌ساله است که بانک چینی «کن لن» به صورت یوزانس پرداخت می‌کند و قرارداد ساخت سویل، خط انتقال پست ۴۰۰ کیلوولتی، ساخت ترانسفورماتور و نصب بخشی از تجهیزات طرح شمش آلومینیوم جاجرم نیز برای انتخاب پیمانکار داخلی تا یک ماه دیگر به مناقصه گذاشته می‌شود.

 

به گفته وی، فاز نخست طرح شمش۱۱۰هزار تنی جاجرم به ظرفیت ۳۶هزار تن هم‌اکنون ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل این طرح ۳۰۰میلیارد تومان لازم است. وی درباره تشکیل صنایع پایین‌دستی این کارخانه بیان می‌کند: به‌ طور قطع پس از اینکه کارخانه شمش آلومینیوم به بهره‌برداری برسد ایجاد صنایع پایین‌دستی هم جزو برنامه‌های کاری ما قرار خواهد گرفت چراکه در این زمینه ظرفیت‌های لازم وجود دارد و باید از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد. به‌طور قطع حضور بخش خصوصی می‌تواند به محقق شدن این برنامه‌ها کمک کند.

 

زارع می‌گوید: با توجه به قرارگیری شرکت در فهرست واگذاری قرار است در نیمه دوم سال بحث واگذاری‌ها دوباره مطرح شود بر این اساس ۵۱درصد در اختیار بخش دولتی باقی می‌ماند و مابقی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، البته ابتدا باید طرح واحد تولید شمش به بهره‌ برداری برسد و سپس برنامه واگذاری‌ها مطرح شود.وی درباره کارخانه پودر آلومینا نیز اظهار می‌کند: کارخانه پودر آلومینا فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهد و توانسته افزایش تولید داشته باشد در حالی که سال گذشته میزان تولید ۲۵۰هزار تن پودر آلومینا بوده و در امسال به ۲۵۶هزار تن رسیده است.

 
درآمد فاز نخست برای اجرای فاز بعدی

 
موسی الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی درباره احداث کارخانه شمش آلومینای جاجرم می‌گوید: کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم در سال ۸۶ کلنگ‌زنی شد و قرار بود در سال ۸۹ یعنی ۳ساله به بهره‌ برداری برسد اما این گونه نشد.وی می‌افزاید: این تاخیر به خاطر تامین نبودن اعتبار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و به دلیل خصوصی شدن صنایع بود. در سال ۹۱ به شرکت بازنشستگی فولاد واگذار شد و دوباره در سال ۹۲ پس گرفته و در سال ۹۳ براساس ماده «۶۲‌» فاینانس مصوب شد تا این پروژه اجرا شود.وی می‌افزاید: این فاینانس در معاونت برنامه‌ ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مصوب شده و بانک ملی هم برای پرداخت ۲۰۰میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده به این شکل انعقاد قرارداد با چینی‌ها برای راه‌اندازی آلومینیوم جاجرم می‌تواند شرایط را برای شروع کار مهیا کند.

 

وی اظهار می‌کند: با پرداخت تسهیلات مورد نظر این کارخانه به زودی به بهره‌ برداری می‌رسد و ۷۰۰ شغل جدید ایجاد می‌کند.ثروتی می‌گوید: با توجه به ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت ۹۴ کل فاینانس مصوب شده، ۶۰۸میلیون یوآن چین است که در امسال باید پرداخت شود. درحال‌ حاضر برای این مورد موافقت بانک مرکزی هم گرفته شده است. وی درباره ایجاد سایر زنجیره‌های تولید در کنار پودر آلومینا و شمش آلومینیوم جاجرم بیان می‌کند: باید در این‌باره سرمایه‌ گذاری‌هایی انجام شود و با ورود سرمایه‌ گذاران ده‌ها کارخانه صنایع پایین‌دستی احداث گردد که این مسئله می‌تواند باعث افزایش اشتغالزایی در استان و بهبود شرایط اقتصادی شود.

 

وی تصریح می‌کند: چرخه تولید در هر کجا که به وجوداید می‌تواند اشتغالزایی مناسبی ایجاد کند و زمانی که این چرخه تکمیل شود هم صادرات محصول افزایش می‌یابد و هم اینکه برای مصارف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ثروتی درباره آغاز کار این کارخانه بیان می‌کند: درحال‌ حاضر بیشتر دستگاه‌های مورد نیاز این کارخانه خریداری و حمل شده و قرار است کارخانه شمش آلومینیوم در ۳ فاز ۳۶هزار و ۶۰۰ تنی به بهره‌برداری برسد که مجموع این ۳ فاز حدود ۱۱۰هزار تن است. ثروتی تاکید می‌کند: پس از اینکه فاز نخست این طرح به بهره‌برداری برسد با درآمدهایی حاصل از آن فازهای ۲ و ۳ هم به مرحله اجرا در می‌آید.

 

وی تصریح می‌کند: این طرح در ۲۰ اسفند ۸۵ از منابع داخلی آلومینایی ایران تصویب شده تاکنون ۳۵میلیارد تومان در آن هزینه شده است. وی درباره مصرف پودر جاجرم نیز بیان می‌کند: مقداری از پودر آلومینای تولید شده به تاجیکستان صادر می‌شود و مقداری هم به آلومینیوم اراک و هرمزآل فرستاده می‌شود.

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران