مدیر‌عامل ذوب آهن اصفهان عنوان کرد

رقابت در بازارهای جهانی با سیاست‌گذاری صحیح

رقابت در بازارهای جهانی با سیاست‌گذاری صحیح

مدیر‌عامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به دشواری‌های فولاد‌سازان و شرایط ناعادلانه رقابت در بازار جهانی گفت: فولاد‌سازان داخلی برای جبران شرایط رکود داخلی سعی دارند وارد بازارهای جهانی شوند، اما این موضوع را باید در نظر داشت که ما باید با کشور چین رقابت کنیم که 852 میلیون تن در سال گذشته تولید داشته و کوچک‌ترین واحد فولاد‌سازی این کشور سالی 5 میلیون تن تولید دارد، بنابراین برای رقابت در بازار جهانی نیاز به سیاست‌گذاری صحیح و حمایت داریم.

ردشیر سعدمحمدی اظهار کرد: با وجود فرصت‌های صادراتی که در منطقه وجود دارد باید سیاست‌گذاری صحیحی صورت گیرد تا بتوان از این فرصت‌ها استفاده کرد، با توجه به اینکه بازی‌های المپیک در قطر و اکسپوی امارات در پیش است و هر دو کشور نیاز به مقادیر زیادی فولاد دارند، می‌توان از این فرصت به خوبی بهره گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه روند خصوصی‌سازی در کشور ما به‌درستی انجام نشد و از همین رو در حال حاضر صنعت فولاد در کشور متولی درستی ندارد بنابراین سیاست مدون و مشخصی برای صنعت فولاد کشور در دست اجرا نداریم.

اردشیر سعد محمدی در همایش سالانه این شرکت در جمع مشتریان، کارگزاران و شرکت‌های حمل‌و‌نقلی بیان کرد: خوشبختانه صادرات ذوب‌آهن در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل 5 برابر افزایش پیدا کرده و در فروردین و اردیبهشت موفق به صدور 130 هزار تن محصول فولادی شدیم. وی ادامه داد: ذوب‌آهن به لحاظ روش تولیدی که دارد هزینه بیشتر و یارانه کمتری از دولت دریافت می‌کند برای همین نباید با واحد فولاد‌سازی دیگری مقایسه شود.از سویی به دلیل قدیمی بودن روش تولید نیاز به کک بیشتری داریم، در حالی‌که در دنیا برای استفاده کمتر کک از پودر زغال استفاده می‌کنند که ما نیز استفاده از این روش را در دست اجرا داریم، اما کمی زمان می‌برد.

مدیر‌عامل ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: از دیگر اقداماتی که برای افزایش سود‌آوری و تنوع در سبد محصولات ذوب آهن و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در دست اجرا است تولید ریل و تولید تیرآهن‌های بال پهن سنگین است که در آذر ماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز کشورمان به ریل و همچنین نیاز منطقه پیش‌بینی‌ می‌شود این محصول از اقبال خوبی در فروش برخوردار شود کما اینکه پیش از تولید موفق به پیش‌فروش بخشی از تولید ریل بودیم.

سعد‌محمدی گفت: با نصب و راه‌اندازی واحد ریل ذوب‌آهن اصفهان قادر خواهد بود ریل قطار، مترو و همچنین آسانسور را تولید کند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از هزینه تمام شده محصول را هزینه‌های حمل و نقل در برمی‌گیرد با راه آهن تفاهم کردیم تا پس از تولید ریل به‌صورت تهاتری عمل کنیم و در مقابل ارائه ریل، خدمات حمل و نقلی دریافت کنیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد میزان افزایش سرمایه شرکت گفت: اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه به سازمان بورس ارائه شده است و امیدواریم بتوانیم با اقداماتی که در دست اجرا داریم، سود اعلام شده را در سال جاری پوشش دهیم.

در این همایش همچنین محسنی، معاون بازاریابی و فروش شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان درخصوص برنامه‌های شرکت برای سال جاری گفت: تکمیل پروژه نورد چندگانه با هدف افزایش حجم تولید میلگرد‌های سایز پایین، شروع نورد 350 برای تولید مجدد کلاف‌های صنعتی و افزایش سهم بازار داخلی میلگرد از 3/ 13 به 15 درصد و تیرآهن از 8/ 58 به 60 درصد از اهم برنامه‌های این شرکت در بخش فروش است.

وی همچنین درخصوص تاثیر قیمت فولاد در قیمت تمام شده ساختمان گفت: حدود 6 تا 8درصد قیمت تمام شده ساختمان مربوط به مصالح ساختمانی است و اگر قیمت فولاد 10 درصد رشد کند، معادل 6/ 0 تا 8/ 0 درصد قیمت تمام شده ساختمان افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: صنعت فولاد کشور برخلاف بسیاری از صنایع داخلی دیگر یک صنعت رقابتی است و قیمت فرآورده‌های فولادی داخلی متناسب با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود.

محسنی اظهار کرد: کاهش قیمت فروش محصولات فولادی، اشتغال و رشد اقتصادی کشور را تهدید می‌کند و شاهد برای آن این مثال که فقط از محل فعالیت ذوب آهن اصفهان حدود یک میلیون نفر ارتزاق می‌کنند.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان تاکید کرد: بنابراین با توجه به مواردی که مطرح شد به نظر نمی‌رسد قیمت 1400 تومان برای میلگرد نرخ زیادی باشد. در این همایش همچنین از مشتریان، کارگزاران و شرکت‌های حمل‌و‌نقلی که طی یک سال گذشته با ذوب‌آهن اصفهان همکاری داشتند، تقدیر به‌عمل آمد.

آزاده حسینی

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران