بازگشت 1.1 میلیارد دلار سرمایه

شرکت واله، 11 ابرکشتی خود را به فروش می رساند

شرکت واله، 11 ابرکشتی خود را به فروش می رساند

شرکت برزیلی واله (Vale SA)، بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن در جهان، اعلام کرده است که قصد فروش 11 ابرکشتی خود با نام ویلمکس (Valemax) را دارد؛ این اقدام برای شرکت واله 1.1 میلیارد دلار سرمایه را برمی گرداند.

 

به گزارش استیل پدیا، واله اعلام کرده است که این کشتی ها عامل کلیدی درکاهش هزینه های حمل سنگ آهن از معادن برزیل تا مصرف کنندگان آسیایی بوده است و این شرکت قصد دارد بعد از فروش، این کشتی ها را از صاحبان جدیدشان اجاره کند.

 
هرکدام از این ابرکشتی ها با بلندی بیش از 360 متر، قادر به حمل 380,000 تا 400,000 تن ماده معدنی هستند و در زمره بزرگترین حامل های دریایی محسوب می شوند. قیمت هرکدام از ابرکشتی های ویلمکس، 110 میلیون دلار است.

 
گفتنی است هدف واله از فروش این کشتی ها، نقدینگی بیشتر و رقابت آسان تر با تولید کنندگان سنگ آهن در استرالیاست.

 
کشتی های ویلمکس، با 35 درصد مصرف کمتر سوخت به ازای حمل هر تن ماده معدنی، کمک به کاهش آلودگی نیز می کنند.

 

جواز پهلوگیری ابرکشتی‌های شرکت واله در چین

 

چین از جواز پهلوگیری کشتی های چهارصد هزار تنی شرکت واله در بنادر خود خبر داد که نقطه پایانی برای ممنوعیت ورود این کشتی های عظیم برای مدت بیش از 3 سال است.

 
مسول برنامه ریزی های دولت چین، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی این کشور، در بیانیه ای مشترک با سازمان حمل و نقل اعلام کرد: 4 بندر کینگدائو (Qingdao)، دالیان (Dalian)،تانگشان کائوفیدین (Tangshan Caofeidian) و نینگبو (Ningbo) پس دریافت استانداردهای فنی مورد نیاز، مجاز خواهند بود محموله این کشتی های عظیم الجثه برزیلی را دریافت کنند.

 
ممنوعیت پهلوگیری ابرکشتی‌های (Valemax) که با هدف کاهش هزینه های ارسال سنگ آهن به چین طراحی شده اند، اوایل سال 2012 توسط پکن و به دلیل نگرانی از مسائل ایمنی در بنادر چین اجرا شد. این تصمیم، 4 میلیارد دلار سرمایه استراتژیک شرکت واله را در چین (بزرگترین بازار مصرف سنگ آهن) به وضعیت رکود درآورد.

 
سخنگوی شرکت واله، تاکنون نظری در مورد تغییر این قانون در چین ارائه نکرده است.

 
نشانه های رفع این ممنوعیت سپتامبر سال گذشته مشخص شد که شرکت واله، قراردادی با بزرگترین شرکت کشتیرانی چین، China Ocean Shipping Co-COSCO امضا کرد که طی آن کشتی ها را به این شرکت فروخته و مجددا از آن شرکت اجاره کرد.

 
چین در ماه فوریه دستورالعملی صادر کرد که در آن شرایط طراحی کشتی های 400 هزار تنی را شرح داده بود. سازمان توسعه و اصلاحات ملی چین اعلام کرد که اگر بنادر قصد دارند میزبان این کشتی‌های غول پیکر باشند، می بایست برای اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.

 
اطلاعات رویترز نشان داد یک کشتی غول پیکر که پیش از این در مالکیت شرکت برزیلی واله بوده است، این هفته در بندر دانگجیاکو (Dongjiakou) کینگداو لنگر انداخت. این کشتی در ماه می توسط شرکت چاینا اور شیپینگ (China Ore Shipping) که با شرکت China Ocean Shipping Co ادغام شده است، خریداری شد.

 
امکان ارسال مستقیم محموله های سنگ آهن به چین، که اکنون در اختیار شرکت واله قرار دارد، موجب میشود قیمت سنگ آهن 4 تا 6 دلار بر تن ارزان تر تمام شود. میتوان گفت اکنون که قیمت سنگ آهن به دلیل اشباع بازار جهانی، به پایین ترین قیمت خود از سال 2009 رسیده است، این ابرکشتی‌ها در موقعیت بسیار مناسبی به کمک شرکت واله آمده اند.

 
در این شرایط که قیمت سنگ آهن، موجب شده است تولیدکنندگان پرهزینه سنگ آهن، از بازار رقابت جا مانده و تولیدکنندگان اصلی این ماده، سهم بیشتری در بازار مصرف بیایند، هزینه های بیشتر حمل و نقل و تحویل های با تاخیر، موجب شده است واله به اندازه رقبای استرالیایی خود همچون ریوتینتو (Rio Tinto) و بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) بهره مند نشود.

 
در پنج ماه اول سال 2015، استرالیا به تنهایی 241.7 میلیون تن سنگ آهن به چین ارسال کرده است که در قیاس با سال گذشته، 14.8 درصد افزایش داشته است که در مجموع سهم 64 درصدی استرالیا را در بازار مصرف چین نشان میدهد. برزیل نیز با 70.89 میلیون تن صادرات به چین، سهم 18.7 درصدی دارد.

 
قیمت سنگ آهن در بندر تیانجین (Tianjin) به میزان 5.3 درصد کاهش یافت و به 55.8 دلار بر تن رسید که ششمین روز کاهش متوالی قیمت به شمار می آید و قیمت را به کمترین حد خود از 23 آوریل (3 اردیبهشت) رساند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران