تحلیلی از تاثیرات چین بر بازار فلزات

تحلیلی از تاثیرات چین بر بازار فلزات

اکنون دوران سختی در تجارت مواد معدنی است. افت قیمت در بازار نفت که در ژوئن 2014 آغاز شد، اکنون به طیف وسیعی از مواد خام تعمیم یافته است و در حال تبدیل به یک بحران تمام عیار است. سرمایه گذاران به افت تقاضا در چین واکنش نشان داده اند؛ صاحبان سهام در شرکت هایی که به تولید، تجارت و صادرات مواد معدنی می پردازند، اقدام به فروش موقعیت خود میکنند.

 

به گزارش استیل پدیا، یکی از شاخص های بلومبرگ که به رصد میزان بازگشت سرمایه از 22 ماده خام میپردازد، از سال 2011 تاکنون 50 درصد افت داشته است، و اکنون به کمترین حد خود از سال 1999 رسیده است.

 
روز دوشنبه 28 سپتامبر، بسیار پر سروصدا بود؛ ظرف مدت چند ساعت، آلکوآ (Alcoa)، پیشآهنگ 127 ساله صنعت و بزرگترین تولید کننده آلومینیوم امریکا، اعلام کرد که به دو شرکت کوچکتر تقسیم خواهد شد و رویال داچ شل (Royal Dutch Shell)، یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان، اعلام کرد که پس از صرف 7 میلیارد هزینه، بخش حفاری خود را در آبهای آرکتیک (Arctic) امریکا رها خواهد کرد. این اخبار با خبر افت ارزش سهام شرکت گلنکور (Glencore)، به اوج خود رسید- این شرکت که تجارت و تولید مهمترین مواد خام را شامل روی و مس به عهده دارد، حدود یک سوم از ارزش خود را از دست داد.

 
به بیانی می توان گفت تولید کنندگان آنچه را که کاشته بودند، برداشت می کنند. در طول یک دهه، تقاضای زیاد چین به خرید مواد معدنی، قیمت ها را بالا برد و میلیارد ها دلار سرمایه، جذب افزایش تولید شد. تولیدکنندگان مس به تنهایی، طی سال های 2002 تا 2012، مجموع تولید خود را به 15 برابر افزایش داده و مجموعا 33 میلیارد دلار سرمایه صرف پروژه های گسترش خود کردند. اکنون، آن حجم از ماده معدنی از دل خاک بیرون می آید، اما نیاز به آن کم شده و صنایع در حال غرق شدن در سیل عظیم مواد معدنی هستند.

 
نه تنها سرعت رشد اقتصادی چین، بدترین عملکرد 25 سال گذشته خود را داشته، بلکه رهبران و صاحب نظران این کشور، در نظر دارند اقتصاد چین را از حالت رشد زیاد اقتصادی به حالت مصرف گرا تر تغییر دهند. این کشور همچنان مصرف کننده عمده فلزات است، بنابراین کوچکترین تغییری در الگوی تقاضای چین میتواند تاثیرات شدیدی بر قیمت ها داشته باشد. تای ونگ (Tai Wong)، مدیر تجارت مواد معدنی در BMO Capital Markets معتقد است: اگر اقتصاد چین سرما بخورد، فلزات پایه سینه پهلو میکنند. ( اشاره به تاثیر زیاد اقتصاد چین بر بازار مواد معدنی)

 
چین در سال 2014 نیمی از مس تولیدی جهان را به مصرف رساند. گلدمن ساکس امسال تقاضای چین را به فلز مس، ثابت ارزیابی می کند. اگر چنین باشد، از سال 1988، این اولین سالی خواهد بود که نیاز چین به مس افزایش نیافته است.

 
برای آنکه مشخص شود چین تا چه اندازه برای صنعت مس جهان مهم است، دین دیویس (Dane Davis)، تحلیل گر بارکلیز (Barclays)، به مصرف مس در صنعت ساختمان سازی چین (مجموعا 3 تا 4 میلیون تن مس در سال) اشاره میکند که به اندازه کل مصرف مس کانادا، ژاپن، مکزیک و امریکا است. به گفته او، این باورنکردنی است. به همین دلیل است که رکود بازار ساخت و ساز در چین میتواند برای صاحبان شرکت های معدنی، تا این حد مشکل ساز باشد.

 

وقتی چین اقتصاد خود را بر پایه مصرف گرایی بیشتر، تغییر دهد، به انرژی و کالاهای خوراکی بیشتری نیاز خواهد داشت، و نه فلزات، تا بتواند سطح استاندارد زندگی را در میان مردم خود، بالاتر ببرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران