اینوستک: ممکن است تمام دارایی گلنکور و آنگلوامریکن از بین برود

نگاهی به ارزش سهام شرکت های بزرگ معدنی

نگاهی به ارزش سهام شرکت های بزرگ معدنی

سهام شرکت گلنکور، سومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان، با کاهش بیش از 30 درصدی در لندن همراه شد.

 

به گزارش استیل پدیا، این شرکت 21 میلیارد دلاری اکنون یک پنجم از ارزشی را دارد که در ماه می 2011 (که برای نخستین بار سهام خود را برای عموم به فروش گذاشت) داشت. این شرکت بزرگ سوییسی، در زمینه معدن و تجارت مواد معدنی فعالیت دارد و برای 38 درصد از درآمد خود، به مس متکی است. به همین دلیل این شرکت تاثیر زیادی از قیمت فلزشرکت آنگلو امریکن (Anglo American) نیز اخیرا 10 درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است و مجموع افت ارزش سهام این شرکت در سال 2015 به 53 درصد رسیده است.

 
اینوستک (Investec) لندن در گزارشی به بررسی شرکت های آنگلوامریکن و گلنکور پرداخته است و در آن اعلام کرده است: اگر قیمت مواد معدنی اصلی، در همین سطح کنونی باقی بماند و زیر ساختهای محکمی ایجاد نشود، تقریبا تمام دارایی و ارزش گلنکور و آنگلوامریکن میتواند از بین برود.

 
فریپورت مک موران (Freeport-McMoRan) نیز که رقیب شرکت دولتی کودلکو (Codelco)ی شیلی برای کسب عنوان تولید کننده برتر مس در جهان، از لحاظ حجم تولید است، و همچنین طلا نیز تولید میکند، با کاهش 10.1 درصدی در ارزش سهام خود مواجه است. ابتدای ماه سپتامبر ارزش سهام این شرکت با افزایش نسبتا کمی روبرو شد، اما اکنون اثر آن افزایش از بین رفته و مجموع افت ارزش سهام این شرکت در سال 2015، به 61 درصد بالغ شده است.

 
سهام بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) بیش از 5 درصد در نیویورک کاهش یافت. مجموع افت ارزش این شرکت در سال 2015 به رقم 29 درصد بالغ شده است. این شرکت که در ملبورن استرالیا مستقر است، برای عمده درآمد خود به نفت و سنگ آهن تکیه دارد، از سال گذشته تاکنون 49.3 درصد از بهای خود را از دست داده است و اکنون ( روز سه شنبه) کمتر از 100 میلیارد دلار ارزش دارد. بی اچ پی بیلیتون در سال 2011 ارزشی معادل 280 میلیون دلار داشته است.

 
ریوتینتو (Rio Tinto)، دومین تولید کننده بزرگ مواد معدنی در جهان از لحاظ حجم دارایی، کمتر از گلنکور و بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton) به مس وابسته است و کاهش ارزش سهام این شرکت به 4.5 درصد ختم شده است. این شرکت انگلیسی-استرالیایی اکنون 62 میلیارد دلار ارزش دارد و با محدود کردن افت ارزش سهام خود تا حد 30 درصد، از سایر رقبای خود پیشی گرفته است. دلیل برتری ریوتینتو، قیمت نسبتا بالای سنگ آهن در وضعیت کنونی، و از سوی دیگر تلاش های مستمر این شرکت برای کاهش هزینه هاست.

 
شرکت برزیلی واله (Vale) که تولید کننده برتر سنگ آهن و نیکل در جهان است، با کاهش 8 درصدی ارزش سهام خود مواجه است و مجموع افت ارزش این شرکت از ابتدای سال 2015 تا کنون به 54 درصد رسیده است. واله قربانی خبر دیگری نیز از سوی گلنکور بوده است. این شرکت سوییسی (گلنکور) اعلام کرد که معدن نیکل خود با نام آراگویا (Araguaia) را در برزیل به قیمت باور نکردنی 8 میلیون دلار به فروش رسانده است؛ در حالیکه تاکنون بیش از ده برابر این قیمت را برای پیشرفت پروژه هزینه کرده بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران