قالب گیری و بوته‌های ریخته گری وابسته به واردات هستند

تکمیل زنجیره تولید فولاد با ریخته گری

تکمیل زنجیره تولید فولاد با ریخته گری

ریخته‌گری هم مثل تمام حوزه‌های تولید با مشکلات خاصی رو به رو است و شرایط رکود را سپری می‌کند به گونه‌ای که در سال‌های اخیر شاهد ورشکستگی و تعطیلی واحدهای ریخته‌گری هستیم و آنهایی هم که سر پا ایستاده‌اند و فعالیت خود را ادامه می‌دهند با مشکلاتی مانند نبود فناوری در بخش قالب‌گیری، کمبود نقدینگی و نداشتن تولیدکننده در بخش بوته‌های ریخته‌گری مواجه هستند. از این‌رو کارشناسان عمده‌ترین مشکل این حوزه را نبود فناوری و مهندسی قالب‌گیری می‌دانند.ریخته‌گری عبارت است از شکل دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب و ریختن مذاب در محفظه‌ای به نام قالب و آنگاه سرد کردن و انجماد آن. این روش، قدیمی‌ترین فرآیند شناخته شده برای به‌دست آوردن شکل مطلوب فلزات است.

نخستین کوره‌های ریخته‌گری از خاک رس ساخته شده است.برای ریخته‌گری، از فولاد و چدن (فلزات آهنی)، برنز، برنج، آلیاژهای آلومینیم و منیزیم، آلیاژهای منیزیم و روی و فلزات غیرآهن به‌عنوان مهم‌ترین فلزات ریخته‌گری استفاده می‌شود. به‌طور معمول روش‌های ریخته‌گری را به نام ماده سازنده قالب اسم‌گذاری می‌کنند، مانند ریخته‌گری در ماسه که جنس قالب آن، ماسه است.


واحدهای ریخته‌گری نیازمند توجه مسئولان
وحید قربانی، مدیرعامل ریخته‌گری آذرین اصفهان می‌گوید: مواد اولیه ریخته‌گری فرو آلیاژها، شمش، انواع ضایعات فلزات آهنی و ماسه است. در واقع ریخته‌گری در قالب‌های متفاوت کاربردهای گوناگونی دارد. قالب‌های ماسه‌ای - ریخته‌گری، قالب‌های خشک – ریخته‌گری، قالب‌های پوسته و ریخته‌گری در قالب دقیق که هر کدام به نوبه خود کارآیی گوناگونی دارد.وی با نگاهی به کاربرد ریخته‌گری در صنایع پایین‌دستی صنایع معدنی می‌افزاید: محصولاتی که از ریخته‌گری حاصل می‌شود در تصفیه خانه‌ها، پالایشگاه‌ها، سازمان آب، بنادر کشتیرانی، اسکله‌ها و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین تولید سایر قطعات خودرو از دیگر محصولاتی است که در حوزه ریخته‌گری تولید می‌شود.
وی تاکید می‌کند: ظرفیت تولید چرخ‌دنده، میل‌سوپاپ پیکان، کپی یاتاقان پیکان، منی فولد پیکان از جمله موارد وابسته به این مواد اولیه است.
وی تاکید می‌کند: حوزه ریخته‌گری با توجه به گستردگی فراوان و کارآیی‌متفاوتی که دارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چراکه مشکلاتی که هم‌اکنون گریبانگیر واحدهای کوچک ریخته‌گری شده توان رقابت را از آنها گرفته و فعالان این حوزه نمی‌توانند در تولیدات خود پیشرفت کنند.


کارخانه‌های ریخته‌گری فناوری قالب‌گیری ندارند
وحید زارعی، مدیر کارخانه ذوب‌ریزان همدان درباره مشکلاتی که در حوزه ریخته‌گری وجود دارد، بیان کرد: در ریخته‌گری هم مثل تمام صنایع دیگر مشکل نقدینگی و تامین اعتبار نکردن بانک‌ها وجود دارد، زیرا برگشت سود در این حوزه کمتر از ۱۵ درصد است درحالی که سود تسهیلاتی که از بانک‌ها اخذ می‌شود بیش از ۲۱ درصد است. به همین دلیل در سال‌های اخیر سایه‌ای که تحریم بر سر صنایع ما افکنده بسیار سنگین است زیرا در بخش واردات فناوری علاوه بر گران بودن، محدودیت‌های فراوانی هم وجود داشت.
زارعی با اشاره به واحدهای زیرمجموعه کارخانه‌های ریخته گری ادامه می‌دهد: در ریخته‌گری یک بخش ذوب و یک بخش قالب‌گیری وجود دارد که در ایران بیشتر شرکت‌ها و کارخانه‌ها در حوزه ذوب مشکل خاصی ندارند اما در بخش قالب‌گیری ۸۰ درصد کارخانه‌ها از فناوری قالب‌گیری برخوردار نیستند.
وی تصریح می‌کند: واردات فناوری قالب‌گیری بسیار گران است از سوی دیگر برای وارد کردن آنها به دلیل تحریم‌ها محدودیت وجود دارد و هر کارخانه‌ای توان خرید آنها را ندارد.
وی می‌گوید: شرکت‌های ریخته‌گری با نصب کوره القایی، تجهیز آزمایشگاه، راه‌اندازی خط تولید اتوماتیک و افزایش توان تولید، می‌توانند موفق به طراحی و ساخت سری کامل از اتصالات چدنی مخصوص لوله‌های پلی‌اتیلنی به منظور کاهش هزینه‌های نصب و راه‌اندازی شوند.
وی می‌افزاید: در برخی موارد کارخانه‌ها موفق شده‌اند محصولات تولیدی خود را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر کنند و مابقی محصولات در داخل کشور را مورد استفاده قرار گرفته بگیرد.


کاهش واحدهای ریخته‌گری
 امیر حسین مولا، مدیر فروش یک شرکت ذوب فلزات می‌گوید: ریخته‌گری از جمله کارهای است که در حوزه‌های گوناگون کارآیی دارد و گستردگی آن فراوان است. در حوزه ریخته‌گری عمده‌ترین مشکلی که برای فعالان این حوزه آزاردهنده است واردات بوته‌های ریخته‌گری بوده که هزینه‌های سنگینی را به شرکت‌ها وارد می‌کند.وی عنوان می‌کند: در کشورمان کارخانه‌ای برای تولید بوته‌های ریخته‌گری وجود ندارد و این محصول از کشورهای هند و آلمان وارد می‌شد و پس از تحریم، تنها از کشور هند می‌توانستیم واردات بوته‌های ریخته‌گری داشته باشیم که در آنجا به دلیل وجود نیروی کار ارزان محصولات با قیمت مناسب‌تری تولید می‌شود.وی تاکید می‌کند: برای ذوب کردن مس و آلومینیوم باید ظرفی باشد که بتوان آنها را مذاب کرد که بوته‌های ریخته‌گری در این بخش استفاده می‌شود.وی تصریح می‌کند: محصولاتی که در ریخته‌گری حاصل می‌شود، عبارت است از شیرآلات صنعتی و ساختمانی، تولید انواع میلگردها و قطعات که هر کدام از این موارد مصارف گوناگون و فراوانی دارند.
وی درباره شرایط واحدهای ریخته‌گری خاطرنشان می‌کند: واحدهای ریخته‌گری هر سال به جای گسترده شدن روند کوچک شدن را طی می‌کنند و به دلیل رکود بازار ریخته‌گری و بی‌ثباتی در این حوزه تعدادی ورشکست شده و تعطیل می‌شوند.
مولا تاکید می‌کند: یکی از علت‌های افت این بازار بی‌ثباتی در قیمت‌ها و افت و خیزهای فراوانی است که هر از چند گاهی شاهد آن هستیم درحالی که اگر فعالان این حوزه با ثبات بازار روبه‌رو شوند با اعتماد بیشتری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: اگرثبات بر بازار حاکم شود خریدار و فروشنده انواع محصولات با اعتماد بیشتری وارد بازار شده و با علاقه به کار خود ادامه دهند.

مولا می‌گوید: در سال‌های اخیر تمام محصولات تولید شده در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز جنبه صادراتی به خود نگرفته که با رشد میزان تولید این امر هم محقق خواهد شد.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و ریخته گری فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران