معاون وزیر صنعت خبر داد

ضرورت تهیه نقشه راه تامین منابع مالی خارجی

ضرورت تهیه نقشه راه تامین منابع مالی خارجی

رئیس هیات عامل ایمیدرو از واگذاری پهنه‌های معدنی به بخش خصوصی تا 20 روز آینده خبر داد و گفت: مرحله پر ریسک این همکاری‌ها را ایمیدرو متقبل شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، مهدی کرباسیان در چهارمین نمایشگاه سالانه معدن و صنایع معدنی ضمن تبریک اعیاد و اظهار تاسف برای فاجعه منا اظهار کرد: ایمیدرو در قامت سازمان توسعه و نوسازی معادن اهدافی را در پیش گرفته که در راستای حمایت از بخش خصوصی است و همگام سیاست دولت در جهت اجرای اصل 44 است.

 

او با بیان اینکه اصل 44 باید نگاه حمایتی به بخش خصوصی را به خوبی برآورده کند، گفت: شانس بزرگ بخش معدن این است که در مقطع کنونی با حمایت رهبری، رئیس‌جمهور و هیات دولت واقع شده است تا جایی که اصلی‌ترین محور برنامه ششم توسعه، بخش معدن شده است.

 

معاون وزیر صنعت از بخش خصوصی خواستار این شد که با نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته سهم معدن را در تولید ناخالص داخلی از 6 درصد به 16 تا 17 درصد برساند. زیرا ما به عنوان سازمان توسعه‌ای حضور بخش خصوصی را باور داریم.

 

کرباسیان با بیان اینکه جذب سرمایه در معدن می‌تواند این امر را سرعت بخشد، گفت: برای واگذاری پروژه‌های معدنی آمادگی داریم و از سرمایه‌گذاران خارجی می‌خواهیم با اصل برد برد به این پروژه‌ها نگاه کنند و وارد حوزه معدن و صنایع معدنی ایران شوند.

 

خبر نگران‌ کننده کرباسیان برای قیمت مواد معدنی

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به وضعیت ناخوشایند قیمت مواد معدنی در بازار جهانی گفت: در حال حاضر 30 درصد نرخ سهام از شرکت گلنکور بزرگترین شرکت معدنی جهان در بورس کاهش پیدا کرده و این نشان دهنده این است که قیمت مواد معدنی در بازارهای بین‌المللی با افت شدیدی روبه‌رو شده است. از سویی در بازار شانگهای هم نرخ سهام بسیاری از شرکت‌های معدنی به دلیل افت قیمت مواد معدنی به شدت پایین آمده است.

 

او افزود: با توجه به این کاهش قیمت ها ما هنوز امیدواری در بخش معدن وجود دارد زیرا پیش‌بینی شده که تا سال‌های آینده مصرف جهان از مواد معدنی دو برابر افزایش پیدا می‌کند. برای این افزایش تقاضا نیاز است که در کشورهای معدن‌خیز سطح اکتشافات توسعه یابد و سرمایه‌ گذاری‌های لازم صورت گیرد.

 

کرباسیان با بیان اینکه با گسترش اکتشافات ذخایر معدنی چند میلیاردی ایران دوبرابر خواهد شد، گفت: یکی از بزرگترین اقداماتی که ایمیدرو انجام داده، عملیات اکتشافی برای 200 هزار کیلومتر مربع از سطح کشور است و این شاید تحولی مثبت در بخش معدن بوده زیرا در گذشته فقط عملیات ژئوفیزیک هوایی برای چنین وسعتی از زمین انجام می شده و کار وسیع عملیاتی برای اکتشاف تا کنون انجام نشده بود. به همین دلیل با آغاز این کار برخی اقدام ما را بلند پروازانه دانستند.

 

او افزود: اما همان برنامه توسعه اکتشافات ایمیدرو سبب شد دولت ماموریت‌های بعدی اکشتشاف را بر عهده بخش خصوصی بگذارد تا این چرخه تنها دولتی اداره نشود. برای ورود سرمایه‌ گذاران خارجی در این عرصه هم باید اطلاعات کافی منتقل شود. خوشبختانه توانستیم هر گوشه ایران را به لحاظ ذخایر معدنی مورد بررسی قرار دهیم و در استان‌های خراسان رضوی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، گلستان، اردبیل و ... مرحله پی‌جویی را پشت سر بگذرانیم و ادامه برنامه‌ها را تا 20 روز آینده قصد داریم بر عهده بخش خصوصی قرار دهیم.

 

کرباسیان تصریح کرد: بخش خصوصی منتظر فراخوان اساسی ایمیدرودر 20 روز آینده باشد زیرا در همکاری‌های جدیدمان قصد داریم حداکثر سود برای بخش خصوصی باشد و حداقل سود از آن ایمیدرو شود همین طور بیشترین ریسک برای ما باشد.

 

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه شرایط برای رشد جهشی معدن وجود دارد، گفت: عقلانیت سرمایه‌ گذاری در مقطع فعلی بسیار مهم است و این را حتی سرمایه گذاران خارجی از بخش معدن ایران درک کرده‌اند و مذاکره‌ها و ملاقات‌های جدید این را نشان می‌دهد. با کمک بخش خصوصی می‌توان معادنی که در نقاط محروم واقع شده‌اند را به کانون اشتغالزایی بدل کرد و مردم ساکن در آن منطقه را بهترین مرزبانان کشور کرد.

 

ضرورت تهیه نقشه راه تامین منابع مالی خارجی

 
در ادامه این همایش، محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بخش معدن یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصادی کشور است، گفت: توسعه معادن در برنامه ششم اهمیت بسزایی دارد چرا که بهبود نرخ رشد اشتغالزایی به اقتصاد کشور کمک بسیاری خواهد کرد. به همین منظور براساس ششمین برنامه توسعه کشور که در مرحله تدوین قرار دارد است، جذب 15 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری خارجی برای بخش معدن وصنایع معدنی پیش‌ بینی شده است.

 

او افزود: موانع حقوقی و قانونی باید از سر راه سرمایه‌ گذاران معادن برداشته شود تا شرکای جدیدی برای سرمایه‌ گذاری در کشور حضور پیدا کنند زیرا جوینت وینچرسیاستی است که سال‌ها پیش بنا نهادیم و آن در راستای ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری و همکاری با شرکای خارجی بود. به همین دلیل این روزها باید به جای ترسیم نقشه سرمایه گذاری نقشه راه تامین منابع مالی خارجی را تدوین کنیم چرا که بخشی از معادن نیاز به سرمایه گذاری‌های جدید دارند که نمی‌توان از آنها چشم‌ پوشی کرد.

 

خزاعی افزود: مکانیزم تهیه منابع مالی برای پروژه‌ها باید مشخص شود. چرا که در روند سرمایه گذاری مهم است که سرمایه مورد نیاز باید در قالب فاینانس، اوراق قرضه، اف‌بی‌‌آی یا روش بی او تی باشد. اما این امر واضح است که اگر سرمایه‌ گذاران خارجی در داخل ایران شرکتی را ثبت کنند، می‌توانند با کمک بخش خصوصی تمک معدنی را داشته باشند و با اقدامات انجام شده طی سا‌‌ل‌های اخیر این موانع برطرف شده است.

 

همکاری خارجی‌ها در بهبود صادرات ایران

 
هرمز ناصرنیا رئیس سازمان نظام مهندسی معدن نیز با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌ گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: در این سال‌ها برای پیشبرد پروژه‌های معدنی ضعیف عمل شده اما نقش سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان مشوق طی این سال‌ها بوده و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی هر ساله سبب شده به تعداد شرکت‌ کنندگان افزوده شود و حتی شرکت‌هایی که در زمینه تجهیزات معدنی فعال هستند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

 

او با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌ جمهوری در باره اینکه قصد از اجرای برجام تنها لغو تحریم‌ها نیست، گفت: انتظار این است که شرکت‌‌های خارجی در بهبود صادرات ایران کمک‌رسانی کنند و این جزئی از انتظارات و هدف‌مان محسوب می‌شود.

 

ناصرنیا با بیان اینکه سرمایه‌ گذاری‌های بخش معدن باید مبتنی بر ایجاد فرآوری مواد معدنی باشد، گفت: بهبود روابط اقتصادی به نفع کشور و بخش‌های اقتصادی آن است و امیدواریم انتظارات‌مان به خوبی در بخش معدن برآورده شود.

 

زمان ورود بخش خصوصی است

 
در ادامه، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه دوران جدیدی پیش روی اقتصاد کشور است، گفت: همزمان با این دوره در ایران کاهش قیمت مواد معدنی رخ داده و این امر بر تمام معادن کشور تاثیرگذار بوده است. اما طی این سال‌ها تولید علم و فناوری رقم خورده و امیدواریم با سرمایه‌ گذاری‌های جدید جبران مافات در بخش معدن شود.

 

سلطانی افزود: در این سا‌ل‌‌ها که قیمت مواد معدنی هنوز طعم کاهش را تجربه نکرده بود،در ایران غفلت شد و تلاشی در راستای بروز کردن ماشین‌ آلات معدنی نشد. در مقطعی هستیم که توسعه اکتشافات می‌تواند اقتصاد این بخش را ترمیم کند و باید بخش خصوصی موازات با این همراه دولت باشد.

 

‌تشریح استراتژی‌های هلدینگ میدکو

 
در ادامه، رضا اشرف‌ سمنانی مشاور ارشد هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در همایش فرصت‌های سرمایه‌ گذاری معدن گفت: ایران از تنوع 68 نوع ماده معدنی و حجم ذخایر معدنی برخوردار است و بازار داخلی فولاد آن رو به رشد است زیرا تولید 40 میلیون تن در 10 سال آینده را در دستور کار دارد.

 

او در ادامه افزود: می‌توان با توسعه اکتشافات در عمق شاهد افزایش پتانسیل‌های معدنی کشور باشیم و در این راستا بازارهای جهانی می‌توانند هدف اصلی صادرات مواد معدنی کشور باشند. فرصت‌های سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی در سه بخش حاصل خواهد شد که اولین مورد طرح‌های توسعه‌ای جدید از اکتشاف تا پایان زنجیره صنایع معدنی است.

 

اشرف‌سمنانی با بیان اینکه سرمایه گذاری با مشارکت های خارجی و داخلی فرصت توسعه همکاری‌ها در منطقه را علاوه بر بازار داخلی برای بازار منطقه‌ای و جهانی نیز فراهم می‌کند، گفت: پروژه گندله 2.5 میلیون تنی زرند، گندله 2.5 میلیون تنی سیرجان و فولاد سیرجان در سه سال آینده توسط شرکت میدکو راه‌اندازی خواهد شد و واحد تولید کاتد این شرکت در سال 2016 تا 2017 به بهره‌ برداری می‌رسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران