گلدمن‌ساکس تحلیل کرد

چشم‌انداز تیره‌وتار زغال‌سنگ

چشم‌انداز تیره‌وتار زغال‌سنگ

بانک گلدمن‌ساکس چشم‌انداز قیمتی زغال‌سنگ در آینده قابل پیش‌بینی را تیره و تار توصیف کرده و می‌گوید: تقاضای رو به افول زغال‌سنگ، موازی با رکود کلی بازار کالایی در سراسر جهان، اخبار خوشایندی برای این صنعت به همراه ندارد.

 

به گزارش استیل پدیا، بانک گلدمن ساکس 22 سپتامبر یک مقاله پژوهشی منتشر کرد که در آن پیش‌ بینی شده بود قیمت زغال‌ سنگ کاهش می‌یابد و هرگز بالا نخواهد رفت. بانک سرمایه‌ گذاری «گلدمن ساکس» این‌ طور نتیجه‌گیری کرده‌ بود که «نقطه اوج تولید زغال‌ سنگ» پیش از موعد دارد می‌آید و با توجه به توانایی دارایی‌های موجود برای تامین نرخ ثابت تقاضا، صنعت زغال‌ سنگ نیازی به سرمایه‌ گذاری جدید ندارد. در نتیجه قیمت‌ها تحت فشار خواهند ماند و چرخه کاهش تورم ادامه خواهد یافت.

 

نتیجه‌ گیری این پژوهش بسیار جالب است، به ویژه با توجه به اینکه سال‌ها پیش‌ بینی می‌شد همگام با توسعه و رشد اقتصاد کشورهای در حال توسعه، قیمت زغال‌ سنگ نیز به طور اجتناب‌ ناپذیری افزایش خواهد یافت. برای مثال، دسامبر سال گذشته آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌ بینی کرد که مصرف زغال‌‌ سنگ در سال‌های آتی به میزان ثابتی افزایش خواهد یافت و تا مدت یک دهه، سالانه حدود 2.1 درصد رشد خواهد کرد.

 

ناگفته نماند که در این محاسبات، چین به تنهایی تأمین سه‌ پنجم رشد تقاضا را به عهده داشت. رئیس اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، در دسامبر 2014 گفته بود: تعهدات و سیاست‌های متعددی با هدف کند شدن تغییرات آب‌وهوایی در نظر گرفته شده، اما تا پنج سال آینده، بیشتر آن‌ها باعث می‌شود رشد تقاضای زغال‌سنگ میسر نشود.

 

اما از آن زمان تا کنون، اتفاقات زیادی افتاده است. از همه مهم‌تر ادراک فزاینده‌ای است مبنی بر اینکه احتمال دارد تقاضای زغال‌ سنگ چین ادامه پیدا نکند. این نکته برای بسیاری تولید‌ کنندگان زغال‌ سنگ، یک تغییر چشم‌ گیر و در عین حال، احتمالاً‌ مرگ‌آور است. تقاضای رو به افول زغال‌ سنگ، موازی با رکود کلی بازار کالایی در سراسر جهان، اخبار خوشایندی برای این صنعت به همراه ندارد.

 

گلدمن ساکس قیمت زغال‌ سنگ را در آینده قابل پیش‌ بینی، تیره و تار توصیف کرده است. ما همچنین پیش‌ بینی بلند‌مدت قبلی‌مان را به 40 دلار در هر تن تصحیح می‌کنیم، یعنی 23 درصد کمتر از پیش‌ بینی 65 دلاری پیشین. این تخمین نشان‌ دهنده دیدگاه ما درباره احتمال دور و دراز کاهش بیشتر قیمت‌هاست.

 

در واقع نه‌ تنها تقاضا افزایش نخواهد یافت، بلکه پایین هم می‌یاید. گلدمن ساکس انتظار دارد که مصرف جهانی زغال‌ سنگ حرارتی که به برق تخصیص می‌یابد، از 6.15 میلیارد تن در سال 2013، به 5.98 میلیون تن در سال 2019 برسد. کاهش شدیدی نیست، اما با در نظر گرفتن این واقعیت که نه چندان دور، تولید کنندگان زغال‌‌ سنگ در سراسر جهان در انتظار یک رشد قوی بودند، این رکود در تقاضای زغال‌ سنگ به یاد ماندنی خواهد بود. چندین تولید‌ کننده زغال‌ سنگ آمریکایی، از جمله «Alpha Natural Resources» و «Patriot Coal» همین حالا نیز ورشکسته شده اند. درست همین هفته، شرکت «آرچ کول» نیز با احتمال ورشکستگی مواجه شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران