حمایت از فولاد سازها اقدامی خارج از عرف نیست

حمایت از فولاد سازها اقدامی خارج از عرف نیست

فولادی‌ها معتقدند به خاطر اینکه فولاد صنعت مادر و استراتژیک محسوب می‌شود نیازمند حمایت‌های بیشتری است چراکه واردات بی‌رویه محصولات خارجی موجب شده این کالا در فراز و نشیب‌های قیمت‌گذاری قرار گیرد و در نتیجه سایر کالاهایی که ارتباط مستقیم با فولاد دارند، با افزایش قیمت روبه‌رو شوند بنابراین فولادی‌ها معتقدند دولت با بالا بردن میزان تعرفه واردات، بازهم باید از این صنعت حمایت کند.

 

حمایت خارج از عرف

 
به گزارش استیل پدیا، احمد دنیانور، مدیرعامل فولاد جنوب؛ درباره اینکه آیا دولت حمایت بیشتری از فولادی‌ها می‌کند، می‌گوید: صنعت فولاد از یک حمایت خارج از عرف برخوردار نیست و بالا بردن تعرفه واردات به معنای حمایت خارج از عرف محسوب نمی‌شود.وی خاطرنشان می‌کند: علت بالا بردن تعرفه واردات فولاد به دلیل این است که بازار از انواع محصولات فولادی اشباع شده و اگر جلوی واردات فولاد گرفته نشود تولید کنندگان داخلی باید واحدهای خود را تعطیل کنند.وی می‌افزاید: فولاد به‌ عنوان صنعت مادر باید حمایت شود زیرا به لحاظ ارزش افزوده و به لحاظ نیروی کار و تاثیر آن بر تولید ناخالص ملی که یکی از پارامترهای مهم توسعه یافتگی کشورهاست این صنعت نیازمند توجه و نظارت بیشتری است.

 
به گفته وی، این گونه حمایت از صنایع کشور امری طبیعی است زیرا فولاد یک صنعت مادر است که صنایع پایین‌ دستی به آن وابسته‌اند بنابراین اگر فولاد گران شود در نتیجه آن خودرو هم گران می‌شود که این مسئله امری بدیهی است و ما باید به صنایع مادر توجه بیشتری کنیم.مدیرعامل فولاد جنوب درباره اینکه سایر کشورها در شرایط بحران فولاد چه راهکارهایی را در نظر گرفته‌اند، بیان می‌کند: در سال‌های اخیر عمده کشورها با شرایط بدی در صنعت فولاد روبه‌رو بوده‌اند اما کشورهای قدرتمند توانسته‌اند مشکلات را حل کرده و بازارهای جدید را مورد مطالعه قرار دهند.

 

دنیانور اظهار می‌کند: بسیاری از کشورها هدف‌ گیری‌های جدیدی داشته‌اند به‌ طوری‌ که از ۴۰۰میلیون تن صادرات فولاد، چین ۱۰۰میلیون تن صادرات را برای سال ۲۰۱۶م در نظر گرفته یعنی یک‌ چهارم مبادلات دنیا را این کشور برعهده گرفته است.مدیرعامل فولاد جنوب خاطرنشان می‌کند: صنعت فولاد در سال‌هایی که با مشکل روبه‌رو بوده از طرف برخی از کشورها مورد حمایت قرار گرفته ما ۲ بازار بسیار تشنه در ۲ طرف ایران داریم بازار افغانستان در شرق و بازار عراق در غرب که این ۲ بازار برای محصولات ما بسیار تشنه و آماده هستند.

 

به گفته وی؛ برای صادرات محصول به این ۲ کشور از یک سو حمل‌ونقل بسیار سهل و آسان و استانداردی وجود دارد و از سوی دیگر کشورهای افغانستان و عراق تا سال‌ها نمی‌توانند به تولید فولاد دسترسی داشته باشند زیرا عراق دارای ذخایر انرژی است اما ذخایر مواد اولیه ندارد و از سوی دیگر افغانستان مواد اولیه دارد اما انرژی ندارد بنابراین این ۲ کشور برای اینکه به تولید فولاد برسند باید سال‌ها زمان صرف کنند در نتیجه این ۲ کشور می‌تواند بازار خوبی برای ما باشند و تا ۲۰میلیون تن برای واحدهای تولید فولاد ما ظرفیت ایجاد کنند.

 

دنیانور می‌گوید: با این حال متاسفانه این ۲ بازار خوب و با ارزش را در سال‌های اخیر از دست داده‌ایم و این بازارها در اختیار رقبای منطقه‌ای قرار گرفته است چون در کشور ما مزیت‌هایی نسبی تولید فولاد وجود دارد و حمل‌ونقل هم به این کشورها آسان است ما می‌توانیم بازهم این بازارها را به‌دست آوریم.به گفته وی، ما بازار خود را در عراق تا حدودی به ترکیه واگذار کرده بودیم اما بروز جنگ درمنطقه شمال عراق باعث شد که امکان صادرات مستقیم فولاد از ترکیه به عراق قطع شود که این مسئله می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم محصولات خود را به عراق صادر کنیم.

 


فولادی‌ها خواستار یارانه بیشتر

 
محمدرضا بنی‌اسدی، مدیرعامل فولاد کاوه جنوب نیز می‌گوید: تاکنون برای حمایت از فولاد کار خاصی انجام نشده غیر از همان حمایت‌های معمول که ممکن است در هر کشوری برای صنعت فولاد انجام دهند.وی می‌افزاید: افزایش تعرفه‌های فولادی چندان هم زیاد نیست و به نظر می‌رسد باز هم جا دارد که بیشتر شود. در هر صنعت دیگری اگر بازار پر از محصولات خارجی بود و اشباع محصول وجود داشت به‌طور قطع همین سیاست اعمال می‌شد.به گفته وی؛ آنچه در بحث افزایش قیمت انرژی وجود دارد همه سال در حال افزایش بوده و تا ۵ سال دیگر قرار است به قیمت‌های جهانی نزدیک شود.

 

بنی‌اسدی تصریح می‌کند: فولادی‌ها درحال‌ حاضر خواستار یارانه بیشتری از سوی دولت هستند و توقع دارند مسئولان دولتی بیش از این نظارت خود را افزایش دهند.وی می‌افزاید: در صادرات محصولات فولادی هم با توجه به رکود جهانی وضعیت قابل قبولی مشاهده نمی‌شود. زیرا قیمت‌ها بسیار پایین و براساس قیمت نفت است و این مسئله باعث می‌شود بازار تولیدات فولادی کساد باشد.

 

بنی‌اسدی خاطرنشان می‌کند: در فولاد سازی‌های ایران کاهش هزینه‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است در واقع قیمت تمام‌ شده تولیدات باید کاهش یابد و دولت نباید نرخ انرژی را بیش از این افزایش دهد. به گفته وی، باید از معدن تا محصول نهایی بین صنایع بالادستی و پایین‌ دستی تعادلی ایجاد شود زیرا بیش از ۲ معدن سنگ آهن «گل‌گهر» و «چادرملو» نداریم و مجامع آن مشخص و سود و زیان آنها نیز معلوم است.

 

مدیرعامل فولاد «کاوه جنوب» بیان می‌کند: در وضعیت عادی تعیین‌ کننده بازار، میزان تقاضا است که تکلیف را مشخص کرده و وضعیت را متعادل می‌کند در واقع دولت می‌تواند تعادل قیمتی از معدن تا محصول نهایی داشته باشد زیرا در این صورت عده‌ای سود و عده‌ای دیگر ضرر نمی‌کنند. این سیاستی است که در وضعیت بحران می‌توان از آن استفاده کرد تا اینکه بحران سپری شود.به گفته وی، در سال‌های اخیر رکود سنگینی بر بازار فولاد ایران و جهان حاکم بود و از سوی دیگر تحریم‌ها فشار مضاعفی بر این صنعت وارد کرد که امید داریم با برداشته شدن تحریم‌ها وضعیت بودجه بهتر شود زیرا در این صورت فروش نفت افزایش می‌یابد و مراودات بانکی تسهیل می‌شود و حمل‌ونقل حالت عادی به خود می‌گیرد که تمام این موارد به‌ طور قطع بر شرایط فولاد اثرگذار خواهد بود.

 
جلوگیری از بالا رفتن قیمت فولاد

 
برزو صالحی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران می‌گوید: افزایش تعرفه برای واردات فولاد برای حمایت از فولاد سازهای ایران است فولاد به‌ دلیل اینکه در توسعه‌ یافتگی کشورها تاثیرگذار است به خودی خود دارای اهمیت است زیرا میزان مصرف فولاد یکی از عوامل توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود. وی تصریح می‌کند: فولاد در هر صنعتی حرف نخست را می‌زند و این است که دولت برای کنترل قیمت باید کارهای عمده‌ای را انجام دهد زیرا اگر قیمت فولاد بالا رود به تبع آن قیمت مسکن و خودرو افزایش خواهد یافت چرا که فولاد بر قیمت تمام‌ شده بسیاری از محصولات تاثیرگذاراست.

 

صالحی درباره افزایش تعرفه فولاد اظهار می‌کند: اگر در بحث تعرفه واردات مسئولان بخواهند حساسیت بیش از اندازه‌ای داشته باشند و مته به خشخاش بگذارند به مردم فشار وارد می‌شود و ممکن است برخی از تولیدکنندگان اقدام به افزایش قیمت محصولات داخلی کنند.به گفته وی، ممکن است کارخانه‌های تولید فولاد با یکدیگر هماهنگی کرده و قیمت محصولات خود را بالا ببرند و مردم نیز فشار مضاعفی را تحمل کنند به همین دلیل تعرفه باید درحد متعادلی باشد و اگر قرار است تعرفه‌ای تعیین شود باید اصولی و منطقی باشد زیرا با توجه به اینکه در شرایط پساتحریم به سر می‌بریم و منتظر توسعه‌ یافتگی کشور هستیم بالا بردن بیش از اندازه تعرفه‌ها می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت محصولات در داخل کشور می‌شود.

 

مشاور مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران می‌افزاید: تا زمانی که رونق اقتصادی ایجاد نشده و ساخت‌وسازها رونق نگیرد دولت باید بسیار کارشناسانه تصمیم بگیرد و از ایجاد کارخانه‌های جدید و افزایش تعرفه واردات جلوگیری به‌عمل آید.

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران