افزایش تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط ‌زیست

افزایش تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط ‌زیست

مرکز آمار ایران اعلام کرد: تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست نسبت به سال ۱۳۹۱ به میزان 3/ 23 درصد رشد کرد.

 

به گزارش استیل پدیا، بر پایه نتایج آمارگیری از اطلاعات محیط زیستی معادن در حال بهره‌ برداری کشور در سال ۱۳۹۲، بررسی معادن براساس نوع فعالیت، به تفکیک گروه‌های دو رقمی ISIC نشان می‌دهد، گروه‌های استخراج شن و ماسه، سنگ آهک و سنگ لاشه به ترتیب با ۱۲۷، ۱۶۹ و ۷۵ معدن، بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه‌ گذاری در بخش محیط زیست را داشته‌اند.

 

یافته‌های این بررسی حاکی از آن است که تعداد 5445 معـدن فعال در کشور وجود داشته که نسبت به سال ۱۳۹۱ معادل 4/ 2 درصد رشد داشته است. همچنین از 5445 معدن، 1597 معدن دارای فاضلاب بوده‌اند که شامل3/ 29 درصد از معادن می‌شود. تعداد معادن دارای فاضلاب نسبت به سال ۱۳۹۱ معادل 4/ 9 درصد رشد داشته است.

 

همچنین از 1957 معدن، معادن استخراج شن و ماسه، سنگ تزئینی و سنگ آهک به ترتیب با ۷۸۵، ۴۴۹ و ۱۶۳ معدن، بیشترین معادن دارای فاضلاب را به خود اختصاص داده‌اند. توزیع استانی معادن نشان می‌دهد استان‌های اصفهان، کرمان و آذربایجان غربی به ترتیب با ۲۴۱، ۲۰۷ و ۱۲۱ معدن، بیشترین تعداد معادن دارای فاضلاب را داشته‌اند. این گزارش می‌افزاید: از 1957 معدن، ۴۹۴ معدن دارای سیستم تصفیه فاضلاب بوده‌اند که شامل 9/ 30 درصد از معادن می‌شود.

 

تعداد معادن دارای سیستم تصفیه فاضلاب نسبت به سال ۱۳۹۱ معادل 6/ 7 درصد رشد داشته است. همچنین از ۴۹۴ معدن، ۱۹ معدن از تصفیه شیمیایی، ۴۴۸ معدن از تصفیه فیزیکی و ۲۷ معدن نیز از روش‌های شیمیایی و فیزیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده کرده‌اند. محل دفع فاضلاب ۸۴۶ معدن در زمین‌های غیرکشاورزی، ۲۸۲ معدن در چاه، ۱۵۶ معدن در رودخانه، ۴۴ معدن در زمین‌های کشاورزی و ۲۶۸ معدن در سایر محل‌ها است.

 

3724 معدن دارای باطله (8/ 63 درصد) بوده‌اند که تعداد معادن دارای باطله نسبت به سال ۱۳۹۱، دارای رشد ۵ درصدی بوده است. ۶۱۹ معدن از مخزن سد باطله، ۲۸۳۱ معدن از مخزن دپوی باطله و ۲۷۴ معدن از سایر روش‌ها برای دفع مواد باطله معدن استفاده کرده‌اند. توزیع استانی معادن در حال بهره‌برداری نشان می‌دهد استان‌های خوزستان، خراسان رضوی و هرمزگان به ترتیب با ۷۱، ۶۶ و ۶۰ معدن بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه‌ گذاری در بخش محیط زیست را به خود اختصاص داده‌اند.

 

در مجموع بیش از ۲۰۴ میلیون ریال در بخش محیط زیست معادن در حال بهره‌ برداری کشور، سرمایه‌ گذاری شده که معادن استخراج سنگ‌ آهن با بیش از ۹۴ میلیون ریال، بیشترین سرمایه‌ گذاری را در بخش محیط‌ زیست انجام داده و معادن استخراج شن، ماسه، سرب و روی با بیش از ۲۵ میلیون ریال و بیش از۲۲ میلیون ریال سرمایه‌ گذاری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران