کک نفتی ایرانی، صنایع فلزی را از واردات بی نیاز می کند

کک نفتی ایرانی، صنایع فلزی را از واردات بی نیاز می کند

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: نیاز صنایع فلزی کشور به کک نفتی در آینده با استفاده از فناوری داخلی تامین می شود.

 

به گزارش استیل پدیا،‌ مهدی کرباسیان که در مراسم راه اندازی نخستین فناوری تولید کک نفتی در پژوهشگاه صنعت نفت سخن می گفت تصریح کرد: اکنون کشور با صنعت پتروشیمی و صنایع معدنی به مرحله ای رسیده که ارزش افزوده بالایی را از نفت خام و زغالسنگ ایجاد می کند در حالی که در دهه های گذشته تنها متکی به فروش نفت خام بود.

 
در این مراسم که روسای پژوهشکده صنعت نفت و پردیس پایین دستی نفت و همچنین مجری طرح تولید کک نفتی،‌ مدیران این طرح و پژوهشگران و متخصصان حضور داشتند اظهار داشت:‌ در حال حاضر سالانه 200هزار تن کک نفتی توسط صنعت آلومینیوم کشور برای تولید آند مورد استفاده قرار می گیرد که تمامی میزان از طریق واردات تامین می شود اما راه اندازی این طرح نیمه صنعتی آغازی برای استفاده از فناوری ایرانی و تولید صنعتی این ماده پرمصرف صنایع فلزی و غیرفلزی است.

 
کک نفتی برای تولید آند در کارخانه های شمش آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که برای هر تن شمش این فلز حدود 500کیلوگرم کک نفتی (کلسینه) نیاز است. کارخانه های تولید آلومینیوم در حال حاضر سالانه بیش از 70 میلیون دلار صرف واردات این ماده می کنند. علاوه بر آن در روش قوس الکتریکی تولید فولاد خام،‌ کک نفتی برای تولید الکترود گرافیتی استفاده می شود.

 

همچنین در فرایند تولید تیتانیوم و حتی سیمان، کک نفتی استفاده که در مجموع 100 میلیون دلار ارز از کشور برای واردات کک نفتی خارج می شود در حالی که با راه اندازی واحد صنعتی تولید کک نفتی در منطقه آزاد اروند انتظار می رود کک نفتی مورد نیاز صنایع آلومینیوم از این واحد تامین شود.

 
رییس هیات عامل ایمیدور به برنامه های افق 1404 ایران برای دستیابی به اهداف 1.5 میلیون تنی ظرفیت تولید آلومینیوم و 55 میلیون تنی فولاد خام اشاره کرد و گفت: این برنامه ها ضرورت تامین مواد اولیه همچون کک نفتی را بیش از پیش نمایان می سازد.

 
وی در عین حال اظهار داشت: هفته گذشته 7 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت تولید آلومینیوم و صنعت فولاد در ایران اعلام آمادگی کرده اند به طوری که تنها دو مورد از پیشنهادها مربوط به سرمایه گذاری در صنعت آلومینیوم است.

 
مناقصه طرح صنعتی در ماه ه های آتی

 
رییس هیات عامل ایمیدرو پس از رونمایی از نخستین فناوری ایرانی تولید کک نفتی خبر داد که در ماه های آتی طرح صنعتی تولید کک نفتی به مناقصه می رود.

 
کرباسیان نتیجه بخش بودن برنامه ریزی و اقدامات داخلی را مقدمه ای برای تولید صنعتی کک نفتی قلمداد کرد و گفت: طرح اصلی که با ظرفیت 200هزار تن کک نفتی احداث می شود،‌ از منابع مالی و سرمایه های بخش خصوصی و شرکت های خارجی استفاده خواهد کرد.وی یادآور شد: زمین طرح کارخانه تولید کک نفتی که در منطقه آزاد اروند رود قرار دارد سال گذشته در اختیار مجری طرح قرار گرفت.

 
کرباسیان راه اندازی واحد نیمه صنعتی کک نفتی را نمونه ای اقتصاد مقاومتی و توجه به پژوهش های داخلی ذکر کرد و گفت: همکاری های وزارت نفت،‌ شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، پژوهشگاه صنعت نفت،‌ مدیران پالایشگاه های اراک و آبادان سبب به ثمر نشستن طرح نیمه صنعتی تولید کک نفتی شد.

 
وی خواستار همکاری بیشتر این پژوهشگاه با ایمیدرو شد و گفت: در تخصیص بودجه برای فعالیت های پژوهشی محدودیتی قائل نیستیم و برای ارتباط بیشتر، کمیته ای مشترک بین این دو نهاد تشکیل شود تا بتوان استفاده بیشتری از ظرفیت های پژوهشی کشور برای ارتقای دانش فنی معادن و صنایع معدنی به عمل آورد.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: پژوهش بر روی عناصر نادر خاکی می تواند یکی از راه های توسعه همکاری ایمیدرو با پژوهشگاه صنعت نفت باشد. کرباسیان افزود: ذخایر جدیدی در استان های یزد و کرمان در حوزه عناصر نادر خاکی کشف شده است.

 
وی به ذخایر عظیم زغالسنگ در کشور به ویژه در منطقه طبس اشاره کرد و گفت:‌ به تازگی از ماده زغالسنگ محصولات شیمیایی استحصال شده که روشی برای رشد ارزش افزوده از این ماده معدنی به شمار می آید.

 
کرباسیان ادامه داد: با ادامه طرح اکتشاف جدید ایمیدرو که از دو سال پیش آغاز شده حداقل 50درصد به میزان ذخایر ماده معدنی کشورکه اکنون 57 میلیارد تن است افزوده می شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو از رشد توانمندی های داخلی و انعکاس آن نزد شرکت های خارجی خبر داد و گفت: اخیرا یکی از شرکت های معتبر جهان که در حوزه معدن و صنایع معدنی فعالیت دارد در یکی از جلسات مذاکره اعلام کرد برای طرح های جدید نیازی به اعزام نیروهای کارآزموده خارجی به ایران نیست به این دلیل که ایران در بخش های زیادی از صنایع از توانمندی بالای منابع انسانی و نیروهای کیفی برخوردار است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران