رفتار معکوس بازار ایران به افزایش قیمت فولاد

دلیل افزایش 5 دلاری قیمت فولاد در بازارهای جهانی

دلیل افزایش 5 دلاری قیمت فولاد در بازارهای جهانی

قیمت هر تن شمش فولاد خام در بازارهای جهانی پس از چند ماه تثبیت، روز گذشته 5 دلار افزایش یافت. حال سوال اینجاست که دلیل این افزایش قیمت چه بوده و چه تاثیری بر بازار ایران خواهد گذاشت.

 

به گزارش استیل پدیا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعد از چند ماه که قیمت فولاد تغییری نداشت و ثابت مانده بود بالاخره فولاد از هر تن 150 دلار به 155 دلار رسید و روند رو به صعودی به خود گرفت.

 

به عقیده کارشناسان در حال حاضر وضعیت تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی رو به افزایش است و این امر موجب افزایش قیمت شده است و می‌توان تا مدتی روند مثبت فلزات و به خصوص فولاد را دید. بعضی از کارشناسان هم بر این باور هستند که وضعیت اقتصادی چین و هند رو به بهبود است که چنین وضعیتی سبب خواهد شد تقاضا برای فولاد خام بالاتر رود.

 

در همین راستا، رسول خلیفه‌ سلطان، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد، در مورد افزایش قیمت فولاد گفت: در حال حاضر بازار جهانی با توجه به توافق هسته‌ای پویا شده و این حرکت روی قیمت فلزات روند صعودی خواهد گذاشت. او بیان کرد: قمیت فلزات پایه در حال حاضر به کف قیمت بازار رسیده است و قیمت‌های کنونی شبیه قیمت‌هایی هستند که ما چهار سال پیش در بازار شاهد آن بودیم.

 

وی افزود: اعتقاد من این است که دیگر باید خرید فلزات شروع شود، یعنی به نظر من کسی که مصرف‌ کننده است بهتر است در حال حاضر تقاضای خود را برطرف کند. او گفت: پیشنهادهایی که ما داریم این است که با توجه به مشکل نقدینگی واحدهای تولید کننده فولاد، دولت بتواند یک جریان اعتباری به جای جریان نقدینگی راه بیاندازد. یکسری از شرکت‌ها هستند به دولت بدهکار هستند، که می توان این بدهی‌ها را تهاتر کرد.

 

خلیفه‌ سلطان افزود: این امر موجب دو اتفاق می‌شود، اول اینکه، شرکت‌ها بدهی‌شان را به دولت پرداخت می‌کند و دوم اینکه طرح‌های عمرانی راه افتاده و عملاً تقاضا هم افزایش پیدا می‌کند.وی در مورد قمیت فلزات پیش‌ بینی کرد و گفت: کم کم قیمت فلزات در آینده روند افزایشی خواهد بود و علت این افزایش این است که تقاضا در بازار زیاد خواهد شد.

 

در همین زمینه رضا شهرستانی، کارشناس فولاد و مدیر عامل نورد در مورد افزایش قمیت فولاد گفت: علت افزایش قیمت فولاد این است که یک مقداری وضعیت اقتصادی چین بهتر شده و آنها به این باور رسیدند که قمیت‌ فلزات به کف رسیده و قیمت‌ها کمتر از این نخواهد شد و دلیل دیگر اینکه رشد اقتصادی هند هم بهبود پیدا کرده است که حتی رشد اقتصادی این کشور از چین هم بهتر و بالاتر شده است.

 

او بیان کرد: هند امیدوار است و پیش‌ بینی می‌کند که رشدشان برای چند سال آینده اضافه‌ تر خواهد شد و به علت اینکه جمعیت‌شان تا سال 2030 افزایش پیدا خواهد کرد و این امر موجب اشتغالزایی خواهد شد و مصرف‌ شان هم بالا می‌رود و در واقع یک بازار جدیدی برای‌شان ایجاد خواهد شد که در واقع در چین که در دهه 80 تا مثلاً چهار پنج سال پیش این اتفاق افتاده بود و حال که از سال 2015 تا سال 2030 روی هند اتفاق می‌افتد.

 

او در مورد افزایش قیمت فولاد و تاثیر آن روی بازار ایران گفت: به نظر من این افزایش قیمت در بازار ایران تاثیرگذار نخواهد بود به علت اینکه در خود ایران بیش از سه میلیون محصول نهایی در کف خود شرکت‌ها وجود دارد.

 

وی در مورد پیش‌ بینی قیمت فلزات گفت: قیمت فلزات در حال حاضر در کف قیمت به سر می‌برد ولی احتمال دارد حتی تا سه چهار درصد کاهش قیمت ادامه‌ پیدا کند که این بسیار طبیعی است و ما شاهد افزایش قیمت فلزات نخواهیم بود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران