اقتصاددانان IMF برای ادامه سال پیش‌بینی کردند

بازار فلزات همچنان گرفتار عرضه مازاد

بازار فلزات همچنان گرفتار عرضه مازاد

در حالی که سردرگمی‌های اخیر بازارهای کالایی، توسعه اقتصادی کشورهای نوظهور را در تنگنا قرار داه است، دو اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول می‌گویند: تقاضای ضعیف‌ و افزایش پایدار عرضه، منجر به این شده که بازار فلزات همچنان دچار مازاد عرضه باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، رکود چند لایه از آغاز سال 2015 باعث بی‌میلی سرمایه‌ گذاران به فعالیت در بازار فلزات شده است. سردرگمی‌های اخیر بازارهای کالایی، که از ضعف اقتصاد چین و بحران اقتصادی و سیاسی در حوزه یورو نشات می‌گیرد، توسعه اقتصادی کشورهای نوظهور را نیز در تنگنا قرار داه است.

 

رباح ارزکی و آکیتو ماتسوموتو،‌ دو اقتصاددان برجسته در حوزه مواد اولیه در صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌گویند:‌ «تقاضای ضعیف‌ و افزایش پایدار عرضه، منجر به این شده که بازار فلزات همچنان دچار مازاد عرضه باشد.»

 

محاسبات اخیر IMF نشان می‌دهد که نوسانات تولید صنعتی در چین -که بعد از ریزش بازار سهام در ماه جولای‌ ضعیف‌ تر هم شده- نزدیک به 60 درصد از ارزش فلزات را در برمی‌گیرد. هرچند این مساله باعث تشویق دولت چین به وابستگی بیشتر به مصرف (نسبت به سرمایه‌ گذاری) شده است، به‌دلیل متزلزل بودن بازار جهانی، بسیاری از مصرف‌ کنندگان صنعتی همچنان برای بازگشت به عادت مصرفی قدیمی خود بی‌میل هستند.

 

برخی از تولید کنندگان فولاد ضدزنگ، دلیلی برای خرید بیشتر مواد اولیه فلزی احساس نمی‌کنند،‌ چراکه صنایعی مانند شرکت‌های اتومبیل‌ سازی و صنایع ساختمانی و مهندسی که وابسته به محصولات آن‌ها هستند، با پیامدهای این بازار آشفته دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

 

اقتصاددانان IMF تاکید کردند:‌ «پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید فلزات در آینده نزدیک همچنان قوی باقی بماند و عرضه مازاد، منجر به ادامه روند نزولی قیمت فلزات شود.»

 

با این وجود، اقتصاددانان معتقدند که عامل کلیدی برای افزایش قیمت فلزات در ماه‌های باقیمانده از سال 2015، رسیدن اطلاعات اقتصادی بهتر از چین و کاهش ارزش دلار است که می‌تواند باعث بازگرداندن بخشی از تقاضا شود.

 

از سوی دیگر، تزلزل در بخش عرضه، بسیاری از تولید کنندگان را به عقب انداختن برنامه‌ هایشان برای تزریق محصولات به بازار جهانی واداشته است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران