6 طرح معدنی برای سرمایه گذاری مشترک غول های چینی با ایمیدرو

 6 طرح معدنی برای سرمایه گذاری مشترک غول های چینی با ایمیدرو

غول های سرمایه گذاری بخش معدن و صنایع معدنی چین و ایمیدرو برای سرمایه گذاری مشترک و اجرای 6 طرح جدید همکاری می کنند.

 

به گزارش استیل پدیا،‌ در جلسه مشترک مدیر عامل هلدینگ سی.ان.ام.سی (گروه معادن غیرفلزی چین) با رییس هیات عامل ایمیدرو، موضوع همکاری و سرمایه گذاری برای اجرای 5 پروژه جدید در حوزه های آلومینیوم و مس روی میز قرار گرفت. هلدینگ سی.ان.ام.سی،‌ پیشرو سرمایه گذاری و توسعه صنایع غیرفلزی چین در دنیا محسوب می شود.

 
مهدی کرباسیان در این نشست که مدیران عامل شرکت ملی صنایع مس ایران، ملی فولاد،‌ آلومینیوم جنوب و آلومینای جاجرم نیز حضور داشتند،‌ با بیان اینکه انتظار ما از شرکت های چینی اینست که همانند روابط خوب دو دولت،‌ در بخش اقتصادی نیز روابط قابل قبول ایجاد کند گفت: تاکنون چین از ایران نفت خریداری می کرده و برخی طرح ها را به صورت پیمانکاری به اجرا در ‌آورده است اما از این پس باید نگاه جدیدی حاکم شود که موضوع سرمایه گذاری مشترک باید در اولویت باشد.

 
وی با بیان اینکه این همکاری در دو بخش طرح های جاری و آینده توسعه پیدا می کند اظهار داشت:‌ اجرایی کردن 3 طرح بزرگ در صنعت مس،‌ فاز دوم آلومینیوم جنوب،‌ فاز دوم آلومینیوم جاجرم و طرح آلومینیوم چابهار می تواند به عنوان محور همکاری های سرمایه گذاری ایمیدرو و شرکت های چینی در قالب توافقنامه جدید به اجرا گذاشته شود.

 
رییس هیات عامل ایمیدور گفت: در بخش مس ایران برنامه دستیابی به ظرفیت تولید 400هزار تنی کاتد را تا سال های آینده پیش رو دارد که در این میان اطلاعات اکتشاف تفصیلی سه معدن دره آلو، چاه فیروزه و دره زار آماده شده تا پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک ارایه شود.

 
وی ادامه داد:‌ ارایه قیمت های مناسب و رقابتی، استفاده از تجهیزات با کیفیت و سازگار با شرایط زیست محیطی از مهمترین شاخص های ایمیدرو برای انجام پروژه های معدنی محسوب می شود.

 
وی با اعلام این خبر که مشکلات بانکی طرح 300هزار تنی آلومینیوم جنوب برطرف شده و در روزهای آتی پیش پرداخت نخست در اختیار شرکت ان.اف.سی – به عنوان پیمانکار- قرار می گیرد گفت: پیشنهاد ما اینست که فاز دوم این طرح،‌ با هدف تولید 300هزار تن شمش آلومینیوم با سرمایه گذاری مشترک به مرحله عقد قرارداد برسد.

 
کرباسیان یادآور شد: ایران با توجه به ظرفیت های انرژی خود،‌ برای دستیابی به اهداف برنامه ششم،‌ ایجاد ظرفیت 1.5 میلیون تنی آلومینیوم را پیش رو دارد در حالی که هم اینک 700هزار تن ظرفیت خالی در این صنعت دارد. وی به برنامه توسعه طرح آلومینیوم جاجرم نیز اشاره کرد و اظهار داشت:‌ فاز دوم این طرح نیز تا رسیدن به ظرفیت تولید 110هزار تنی جزو پیشنهادهای جدید همکاری های دو طرف به شمار می آید.

 
وی با اظهار امیدواری کرد برای تسریع در اجرای فاز یک آلومینیوم جاجرم که برای تولید 36هزار تن شمش آلومینیوم تعریف شده تاکید کرد:‌ این طرح که از پروژه های اولویت های ایمیدرو است تا پایان هفته فعال می شود و تا 1.5 سال آینده شاهد بهره برداری این طرح مهم خواهیم بود.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین به طرح آلومینیوم چابهار اشاره کرد و گفت: به سبب اینکه ایران ذخایر کافی بوکسیت برای طرح های جدید در اختیار ندارد این طرح قرار است با استفاده از مواد اولیه وارداتی فعالیت کند. وی تصریح کرد: ‌سرمایه گذاری مشترک برای اجرایی شدن طرح آلومینیوم چابهار گزینه مطلوب ایمیدرو است.

 
مدیر عامل هلدینگ سی.ان.ام.سی چین نیز ابتدا به طرح جدید ایرالکو و بازسازی کارخانه قدیمی آن شرکت اشاره کرد و گفت: برای ارایه خدمات به شرکت آلومینیوم ایران همیشه متعهد خواهیم بود و مسوولیت آن بر عهده ما است. وی تصریح کرد: میزان مصرف برق ایرالکو برای تولید هر کیلوگرم آلومینیوم به 14 کیلو وات ساعت کاهش یافته که عامل اساسی در صرفه جویی مصرف برق و کاهش آینده های زیست محیطی محسوب می شود.

 
ژیانگ کِلی با تاکید بر اینکه از فرصت های همکاری و میزان ذخایر منابع طبیعی ایران مطلع هستیم گفت: این شرکت آماده همکاری و سرمایه گذاری از مرحله اکتشاف معادن تا تولید نهایی مس است. وی به این نکته اشاره کرد که هم اینک شرایط برای توسعه همکاری ها افزایش پیدا کرد گفت: چین (در اوج تحریم ها) زمانی که حضور در بازار ایران مشکل بود همکاری ها را ادامه داد و طبق یک ضرب المثل چینی، دوستی همواره در شرایط سخت وآسان جاری بوده است و اکنون نیز آماده توسعه همکاری های دو جانبه هستیم.

 
وانگ هونگ کیان مدیر عامل شرکت ان.اف.سی چین نیز گفت: فاز دوم طرح آلومینیوم جاجرم به اجرا در می آوریم و طرح های توسعه صنعت مس ایران را با نگاه مثبت پیگیری خواهیم کرد.

 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: طرح توسعه معدن دره زار آماده سرمایه گذاری مشترک هستیم به شرطی که طرف چینی یا سرمایه گذاری آن را انجام دهد یا تامین مالی آن را برعهده گیرد.

 
احمد علی مرادعلیزاده اظهار داشت: برای برطرف کردن آلودگی ناشی از تولید مس نیاز به احداث کارخانه جدید تولید اسید داریم که با احداث آن کارخانه می توان محصولات جانبی همچون کود فسفات تولید کرد که این بخش فرصت مناسبی برای همکاری های دوجانبه محسوب می شود در حالی که نگرانی های مربوط به محیط زیست نیز برطرف خواهد شد. وی طرح تولید کود شیمیایی از کارخانه اسید را پروژه ای سودآور دانست که زمینه ای مناسب برای توسعه روابط با شرکت ان.اف.سی چین است.

 
مرادعلیزاده انجام سرمایه گذاری به روش های مختلف در شرکت های سونگون،‌ خاتون آباد و میدوک را یکی دیگر از مسیرهای سرمایه گذاری مشترک ایران و چین ذکر کرد.

 
عامل آلومینیوم جنوب و آلومینای جاجرم نیز توضیحاتی درباره فعال شدن طرح های در دست اجرا و همکاری با طرف چینی ارایه کردند.

 
در پایان این جلسه مشترک،‌ مدیران هلدینگ سی.ان.ام.سی و ان.اف.سی چین تاکید کردند که پیشنهادهای ارایه شده را بررسی و در هفته آتی نتایج آن را اعلام می کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران