معامله‌گران در انتظار کاهش بیشتر قیمت فلزات‌پایه

معامله‌گران در انتظار کاهش بیشتر قیمت فلزات‌پایه

همزمان با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و افت قیمت فلزات پایه جهانی، بازار داخلی این محصولات با شیب ملایم كاهشي معاملات خود را در اولین روز از هفته آغاز و تا عصر این روز با همین روند ادامه داد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که حجم تقاضا طی روز شنبه همچنان راکد بوده و بیشتر معامله‌گران به محصولات خود چوب حراج زده‌اند.

از طرفی نیز خریداران از معامله امتناع می‌ورزند و چشم به افت بیشتر قیمت‌ها دوخته‌اند، چرا‌که فاصله قیمتی فلزات رنگی در بازار داخلی همچنان با نرخ‌های انتشار یافته از سوی بورس جهانی لندن (lme) فاصله دارد، به‌طوری که به گفته فعالان بازار با احتساب هزینه پریمیوم باز هم قیمت محصولات داخلی بیش از یک هزار تومان در هر کیلو بیشتر از بازارهای جهانی معامله می‌شود. به این ترتیب تا زمانی که این فاصله قیمتی وجود دارد، صادرات هم به نفع تجار نخواهد بود در نتیجه مازاد داخلی این محصولات به ریزش بیشتر قیمت‌های داخلی می‌انجامد.

همچنین بنا بر پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی انتظار می‌رود که هفته آینده به دلیل کاهش بیشتر قیمت‌ها با افزایش تقاضا در بازار داخلی مواجه شویم؛ چرا که شیب کاهنده قیمت‌ها در بازار داخلی موجب افت تقاضای این محصولات در روزهای اخیر بوده است.

از سوی دیگر طی هفته اخیر نیز کاهش بیشتر قیمت فلزات پایه در بورس لندن، موجب نزول بازار داخلی شد، چرا که همچنان روند طلای جهانی در حال نوسان بود و تاثیر زیادی بر نرخ دلار و بازار فلزات پایه گذاشت، اما آنچه از ظاهر امر پیدا است این که بازار داخلی در مقابل ریزش بازارهای جهانی و سایر پارامترهای تاثیر‌گذار اندکی مقاومت می‌کند. البته در میان سایر فلزات پایه، مس و آلومینیوم تنها فلزاتی بودند که با نوسانات اندکی رو‌به‌رو شدند که تنها دلیل آن نیز افزایش تقاضای این فلزات در بازار آزاد بوده است.

همچنین خبرها از بازارهای جهانی در هفته جاری حاکی از آن بود که افول قیمت‌ها تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت و کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت‌های داخلی با توجه به شرایط موجود افت بیشتری را در هفته آینده تجربه خواهند کرد. البته نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز به همین سرعت تغییر مسیر می‌دهد؛ چرا که با توجه به نوسان نرخ ارز در این روزها قدرت تاثیرگذاری این عامل، بیشتر از نرخ فلزات اساسي در بورس لندن است.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد، معدن و فلزات فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران