قیمت مس، آهنگ صعود می‌گیرد؟

قیمت مس، آهنگ صعود می‌گیرد؟

مس یکی از فلزاتی است که با شروع قرن بیست‌ویکم میلادی، چشم‌انداز مثبتی برای تولیدکنندگان خود ترسیم می‌کرد و در طول چندین سال قیمت‌ها جهانی به بیش از ۱۰ هزار دلار در هر تن هم رسید.

 

به گزارش استیل پدیا، با این اوج گرفتن و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱م، کشورهای تولید کننده مس و سرمایه‌ گذاران آنها روزگار خوشی را سپری می‌کردند و انتظار نداشتند که این دوران به سرعت تمام شود. با این حال، کاهش رشد اقتصادی کشورهایی مانند چین باعث شد که قیمت مس هم به همراه دیگر فلزات، روند قهقرایی خود را شروع کند و به کمترین سطح قیمتی ۵ سال گذشته خود برسد. این شرایط باعث شد وضعیت سود آوری شرکت‌های جهانی تولیدکننده مس با مشکل مواجه شود و بسیاری از آنها به فکر اقدامات اصلاحی بیفتند. یکی از اقدامات اصلاحی آنها، کاهش میزان تولید و تعدیل بسیاری از کارکنان خود بوده است.

 

شرکت «گلینکور» به تازگی اعلام کرده که چند معدن مس خود را تعطیل می‌کند تا با کاهش عرضه باعث افزایش قیمت‌های جهانی فلز سرخ شود. به دنبال این اقدام، شرکت امریکایی «فریپورت» هم ۲معدن خود را در این کشور تعطیل کرده و ظرفیت تولید معدن مس شیلی خود را به نام «ال ابرا» به نصف کاهش داده است. این اقدامات، اندکی شرایط آنها را بهبود داد. اما اتفاقاتی مانند زلزله اخیر شیلی هم که به معادن مس و بنادر آن ضربه زده و منجر به تعطیلی موقتی معادن شده، موجب شروع روند صعودی قیمت مس شده است.

 
مس در آینه آینده

 
روند تعطیلی معادن مس موجب شد تا گروه بانکداری «سیتی گروپ» برآوردهای خود را از بازار جهانی مس تغییر دهد. این بانک، کاهش ظرفیت‌های تولیدی شرکت‌های بزرگ جهان باعث می‌شود تا سال ۲۰۱۶م دنیا با کمبود عرضه نسبت به تقاضا مواجه شود و به همین دلیل قیمت مس افزایش یابد. بنابر تحلیل «سیتی گروپ» به این شرایط باید اعتصابات کارگری، سیل منطقه آتاکاما در شیلی، کمبود باران در زامبیا و اندونزی را هم افزود.

 

مجموع این شرایط باعث می‌شود که تولید کاتد مس در سال‌ جاری تا ۱/۵ میلیون تن کاهش یابد. پیش‌ بینی به روز شده تولید مس دنیا در سال ۲۰۱۵م، اکنون به ۱۸/۹ میلیون تن رسیده که به طور تقریبی با میزان تقاضا برابر است. در پی این تغییر انتظار می‌رود که قیمت‌های جهانی مس بهبود یابد؛ بهبودی که از هفته گذشته و با افزایش قیمت جهانی شروع شده است. با این حال، وضعیت تولید کنندگان از سال آینده بهبود بیشتری خواهد یافت و برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۶م، شاهد کمبود عرضه جهانی باشیم. پیش‌ بینی شده میزان کسری عرضه در سال ۲۰۱۶م برابر با ۲۸۴ هزار تن کاتد خواهد بود.

 
این وضعیت تا سال ۲۰۱۹م ادامه خواهد یافت. با این کسری عرضه، «سیتی بانک» انتظار دارد که قیمت مس کاتد در ۳ ماه انتهایی سال جاری میلادی برابر با ۵۷۰۰ دلار در هر تن باشد.
قیمت مس در بورس نیویورک روند صعودی خود را شروع کرد و تا مرز ۵۳۷۰ دلار در هر تن هم پیش رفت. هفته گذشته هم قیمت جهانی مس تا ۶ درصد افزایش یافت. قیمت مس کاتد در ۲ سال گذشته با سقوط شدیدی مواجه شده بود.

 
میزان افت قیمت این فلز در سال ۲۰۱۴م برابر با ۱۶ درصد بوده و در مدت سپری شده سال جاری میلادی هم به میزان ۱۳ درصد کاهش یافته بود. با این حال، تولید کنندگان جهانی مس و از جمله ایران امیدوارند افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار باشند و وضعیت آنها را بهبود ببخشد.

 
افزایش قیمت مس در ایران

 
برآوردها برای آینده قیمت مس، جای خالی تحلیل وضعیت تقاضا مشاهده می‌شود و نمی‌توان با این ساده‌ نگری انتظار داشت که قیمت‌های آینده این فلز، صعودی باشد. این سخنان را علی اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید عنوان کرد.

 
به گفته او، چشم‌انداز اقتصاد جهانی هنوز مثبت است اما نمی‌توان آینده روشنی برای آن تصور کرد. در حال حاضر چین، مهم‌ ترین مصرف‌ کننده فلزات جهان است اما به دلیل کاهش رشد اقتصادی آن، بازار جهانی فلزات هم با بحران مواجه شده‌اند. در حالی که زمانی رشد اقتصادی چین به ۷/۱تا ۷/۲ درصد هم رسیده بود و با سرعت بسیاری مسیر توسعه را طی می‌کرد، اکنون به ۶/۵ تا ۶/۷ درصد رسیده است. این وضعیت به بهای کاهش سود تولید کنندگان فلزات مختلف از جمله مس، فولاد و آلومینیوم تمام‌ شده؛ فلزاتی که بیشترین مصرف آنها در چین است.

 
بهرامی ادامه داد: ضعف اقتصاد جهانی، مانع از رونق بازار فلزات می‌شود و نمی‌توان رشد زیادی برای تقاضای آنها متصور شد؛ ضمن آنکه حتی امکان کاهش تقاضا هم وجود دارد. با این حال، این کارشناس بازار فلزات، وضعیت داخلی قیمت مس را اندکی با وضعیت جهانی آن متفاوت می‌بیند.

 

به گفته او، در سال ۹۵ می‌توان انتظار داشت که قیمت مس در داخل، فارغ از قیمت‌های جهانی آن روند افزایشی داشته باشد و به سطوح بالایی برسد. دلیل این امر، افزایش تقاضای داخلی و مصارف مس در صنایع مانند خودروسازی و مصارف ساختمانی آن است. ضمن آنکه بنابر انتظارات، در آغاز سال ۲۰۱۶م، با رفع تحریم‌ها، ورود سرمایه‌های خارجی به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور تسهیل شده و موجب رونق گرفتن شرایط و افزایش رشد اقتصادی می‌شود.

 

با این شرایط جدید، میزان مصرف و تقاضا برای مس هم روند رو به رشد خود را طی می‌کند و می‌توان منتظر افزایش قیمت‌های داخلی برای فلز سرخ‌ رنگ بود. البته در پی برداشته شدن تحریم‌ها در نیمه نخست سال ۲۰۱۶م، ورود سرمایه‌ گذاران و رونق اقتصادی، مس تنها فلزی نیست که از شرایط منتفع می‌شود و افزایش داخلی قیمت‌ها را می‌توان برای تمامی فلزات رنگی مشاهده کرد.

 
مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در پایان نتیجه‌ گیری کرد که به دلیل وضعیت اقتصاد ایران و جهان، سال آینده سال افزایش قیمت‌های مس و بهبود اوضاع تولید کنندگان داخلی و کاهش یا ثبات قیمت‌های جهانی خواهد بود. به همین دلیل است که برای دوره‌ای کوتاه شاهد افزایش قیمت مس در ایران و برخلاف جهت آن در بازارها و بورس‌های جهانی خواهیم بود.

- مهدی نیکوئی -


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران