نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن

صفر شدن عوارض، صادرات کنسانتره را به صرفه کرد

صفر شدن عوارض، صادرات کنسانتره را به صرفه کرد

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن نسبت به موافقت شورای اقتصاد با حذف عوارض صادرات کنسانتره سنگ‌آهن واکنش نشان داد.

 

به گزارش استیل پدیا، قدیر قیافه با بیان اینکه صفر شدن عوارض صادرات کنسانتره قدرت رقابت تولید کنندگان سنگ‌آهن را افزایش می‌دهد، گفت: چنین رویکردی می‌تواند بخشی از توانایی ما را در زمینه تولید و بازارهای صادراتی‌مان که با بحران جهانی کاهش قیمت مواد معدنی از دست داده بودیم، برگردد.

 

او افزود: حذف چنین عوارضی می‌تواند صادرات کنسانتره سنگ‌ آهن را در محاسبه قیمت تمام شده برای تولید کنندگان به صرفه‌ کند و توان سرمایه‌ گذاری در این حوزه بالا رود و رکود بازار که ناشی از کاهش قیمت جهانی بود را تا حدودی بهبود بخشد.

 

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان سنگ‌آهن تصریح کرد: با توجه به حجم مازاد تولید کنسانتره و دپوی تولید کنندگان امکان صادرات آن به بازارها فراهم است.

 

قیافه با بیان اینکه فعلا تا پایان سال عوارض صادرات کنسانتره سنگ‌ آهن صفر خواهد ماند، گفت: با توجه به شرایط بحرانی تولید کنندگان سنگ‌آهن احتمال بسیاری وجود دارد که سال آینده هم عوارضی برای صادرات کنسانتره گرفته نشود اما اگر در بازار داخلی کمبود کنسانتره به وجود بیاید، از سوی وزارت صنعت و شورای اقتصاد مجددا عوارض صادرات مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیشنهاد جدیدی مبنی بر آن مطرح می‌شود.

 

او با بیان اینکه شرایط بازار داخلی سنگ‌ آهن وضعیت عوارض 6 ماهه دوم سال را تعیین می‌کند، گفت: پیش‌ بینی من این است که سال آینده اگر توان صادراتی‌مان بهبود یافت، عوارض گندله هم برای صادرات حذف خواهد شد.

 

قیافه با بیان اینکه مشکل اصلی سنگ‌ آهنی‌ها افت قیمت‌ در بازار جهانی است، گفت: بیشتر معادن در نقاط محروم و بدون امکانات قرار گرفته‌اند و باید در راستای حمایت از چرخه تولید آنها مبنی بر عملکردشان از سوی دولت معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود.

 

به تازگی شورای اقتصاد موافقت خود را با حذف عوارض صادراتی سنگ‌ آهن کنسانتره تا پایان سال اعلام کرده است. چنین تصمیمی در حالی گرفته شده که بیش از یک سال است تولید کنندگان سنگ‌آهن به دلیل کاهش بهای جهانی سنگ‌آهن بازارهای صادراتی خود را که البته عمده صادرات آنها به چین بوده را از دست داده‌اند. از این رو با نامه وزیر صنعت به شورای اقتصاد که با قید فوریت به دفتر معاون اول رییس‌ جمهوری ارسال شده بود، عوارض صادرات کنسانتره سنگ‌آهن از 15 درصد به صفر رسید.

 

در مقطع فعلی از 31 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن، ‌تنها 23 میلیون تن را کارخانه‌های فولاد‌سازی داخلی خریداری می‌کنند و تولید کنندگان سنگ‌آهن با مازاد 8 میلیون تنی روبه‌رو هستند که با حذف عوارض صادرات، تولید کنندگان سنگ‌آهن می‌توانند تا پایان سال دپوهای خود را روانه بازارهای صادراتی کنند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران