ایران می تواند در بین 10 تولیدکننده برتر فولاد دنیا باشد

ایران می تواند در بین 10 تولیدکننده برتر فولاد دنیا باشد

در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین المللی آهن و فولاد متال بولتن در ایران دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: باتوجه به عزم و برنامه ریزی دولت، وجود معادن غنی، نیروی انسانی خلاق و بهبود فضای سرمایه گذاری داخلی و خارجی، ایران می تواند جزء 10 کشور برتر تولید کننده فولاد دنیا باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، اولین کنفرانس متال بولتن در ایران با حضور بیش از30 شرکت فعال در زمینه صنعت فولاد و با سخنرانی های طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی، کرباسیان معاون وزیر صنعت معدن وتجارت و بهرام سبحانی رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران و مدیر عامل فولاد مبارکه در مرکز بین المللی همایش های کیش برگزار شد.

 

دراین کنفرانس دکتر بهرام سبحانی طی سخنانی با اشاره به تأکید معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در خصوص اراده واستراتژی دولت نسبت به افزایش تولید فولاد کشور، به تبیین وضعیت حال و آینده فولاد ایران، روند روبه رشد تولید این محصول طی 10 سال گذشته و همچنین ظرفیتهایی که برای سرمایه گذاری وافزایش تولید فولاد در کشور ایران موجود می باشد، پرداخت. وی ضمن تشریح این ظرفیت ها گفت: در ایران 16 معدن سنگ آهن با ظرفیت4.5 میلیارد تن موجود است که مهم ترین آنها در مرکز و آماده استخراج و بهره برداری هستند. 

 

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با تأکید بر لزوم اجرای طرح های توسعه صنعت فولاد ایران تصریح کرد: کشور پهناور ایران، 1648195 کیلومتر مربع مساحت و 80 میلیون نفر جمعیت دارد. از این میزان جمعیت حدود 27 میلیون نفر نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده می باشد که متوسط سن آنها 28 سال است، فلذا با توجه به معادن غنی و وجود نیروی انسانی خلاق و جوان انتظار می رود که دست یابی به تولید 55 میلیون تن فولاد امکان پذیر باشد.

 

دکتر سبحانی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: رتبه بندی جهانی تولید کنندگان فولاد در دنیا نشان می دهد، در حال حاضر ایران در رتبه چهارده قرار دارد و  تا 10 سال آینده با اجرایی کردن پروژه های در دست اقدام و جهش تولید از 20 میلیون تن فعلی به 55 میلیون تن رسیدن به رتبه هشتم را در برنامه خود قرار داده است.

 

وی افزود: انتظار می رود در 10 سال آینده با توجه به پروژه های در دست اقدام، ظرفیت کنسانتره سنگ آهن به 65 میلیون تن برسد. همچنین ظرفیت موجود گندله سازی از 21 میلیون تن فعلی به 62 میلیون تن و در بخش آهن اسفنجی به 67 میلیون تن و در بخش فولاد خام به 50  تا 55 میلیون تن دست یابیم.

 

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با اشاره به آمارهای موجود، سهم ایران در تولید فولاد خام در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا را 80 درصد خواند و تصریح کرد: این در حالیست که اکثر تولید کنندگان در این منطقه نیز تولید کننده مقاطع فولادی می باشند.

 

مدیر عامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد مثبت فولاد مبارکه در زمینه صادرات، افزود: امروز بحث کیفیت نقش به سزایی در صادرات محصولات فولادی ایفا می نماید و به همین دلیل است که می بینیم بسیاری از کشورها با توجه به مقوله کیفیت محصولات فولاد مبارکه را درخواست می نمایند.

 

ایشان در همین رابطه گفت: در سال 2007 میلادی یک و نیم میلیون تن محصولات فولادی صادر شد اما امروز شاهد این هستیم که در سال 93 فقط از شرکت فولادمبارکه یک و نیم میلیون تن محصول به بازارهای رقابتی دنیا صادر شده است و این موفقیت تنها به خاطر کیفیت بالای محصولات فولاد مبارکه است.

 

وی در ادامه به معرفی و بیان عملکرد شرکت فولاد مبارکه پرداخت و گفت: گروه فولاد مبارکه هم اکنون تولید 50 درصد فولاد ایران را برعهده دارد، فلذا برای حفظ این سهم بازار، در برنامه میان مدت خود دست یابی به تولید 12 میلیون تن و در برنامه بلند مدت، تولید 25 میلیون تن را مد نظر قرار داده است.

 

وی خاطر نشان کرد: تولید و مصرف فولاد ایران روند روبه رشدی داشته است لیکن در سالهای اخیر مصرف و ساخت و ساز به دلیل رکود کاهش داشته است که مطمئناً با بهبود فضای سرمایه گذاری ودیگر شرایطی که پیش از این به آن اشاره شد مجدداً از رشد فزاینده ای برخوردار خواهد شد واین به هیچ عنوان دور از دسترس و انتظار نیست.

 

شرکت فولاد مبارکه اصفهان همزمان با برگزاری این همایش، با برپایی غرفه در بخش نمایشگاهی کنفرانس  و با عنایت به حضور مدیرعامل، معاونین و برخی از مدیران و کارشناسان بخش های مختلف شرکت،  پذیرای میهمانان داخلی و خارجی بود و ضمن ارایه آخرین دستاوردهای شرکت، فرصت ها و مزیت های سرمایه گذاری در بخش صنعت فولاد ایران و بویژه فولاد مبارکه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

گفتنی است این کنفرانس با هدف معرفی ظرفیت های ایران در صنایع آهن، فولاد و سنگ های معدنی، ارایه اطلاعات مرتبط، تسهیل ارتباطات بین المللی، معرفی آخرین دستاوردها و فناوری های روز دنیا، بررسی نقاط ضعف و قوت و مباحث زیر ساختی، شناسایی بازارهای هدف، سهم بخش خصوصی در این صنایع، برنامه های کلان و درازمدت برای توسعه، تکنولوژی های مناسب با این صنایع و جذابیت ها و مزیت های سرمایه گذاری در حوزه آهن و فولاد ایران برگزار شد.

 

از مجموع شرکت کنندگان در کنفرانس آهن و فولاد ایران 45 درصد ایرانی و 55 درصد خارجی بودند. از بین افراد خارجی شرکت کننده در این کنفرانس 15 درصد آسیایی، 20 درصد اروپایی، 5 درصد از آمریکا و 15 درصد از آسیای شرقی حضور داشتند. ضمن اینکه حدود 17 شرکت نیز در نمایشگاه جانبی کنفرانس غرفه داشتند.

 

در جریان دو روز برگزاری کنفرانس آهن و فولاد ایران بالغ بر 300 مورد مذاکره بین افراد و شرکت های مختلف  برگزارشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران