افت هفتگی سنگ‌آهن تا سطح 56.80 دلار در هر تن

افت هفتگی سنگ‌آهن تا سطح 56.80 دلار در هر تن

قیمت سنگ‌آهن در هفته گذشته با شدیدترین افت هفتگی و عقب‌نشینی از سطوح بالای قیمتی خود مواجه شد. برخی تحلیلگران بر این باورند که انتظار عرضه بیشتر به بازار جهانی، سنگ‌آهن را در ادامه سال جاری هم تحت فشار قرار خواهد داد.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت سنگ‌ آهن در هفته گذشته با شدیدترین افت هفتگی و عقب‌ نشینی از سطوح بالای قیمتی خود مواجه شد. تحلیلگران بر این باورند که انتظار عرضه بیشتر به بازار جهانی، سنگ‌ آهن را در ادامه سال جاری تحت فشار قرار خواهد داد.

 

دانیل هاینز، استراتژیست ارشد کالای بانک ANZ می‌گوید:‌ «با وجود روند فصلی خوش‌ بینانه در مورد تولید فولاد چین، انتظار می‌رود در ادامه سال، بازار شاهد ضعف بیشتری باشد.» وی افزود:‌« با بالا رفتن میزان عرضه، فشار رو به پایین همچنان بر قیمت باقی خواهد ماند.» تقاضای فولاد در چین به‌عنوان ‌بزرگ‌ترین مصرف کننده دنیا، از ماه سپتامبر و در راستای ساخت‌وساز بعد از آرامش تابستانی شروع به بالا رفتن کرد. با این حال، کندی اقتصاد موجب ضربه خوردن فعالیت‌های صنعتی شده ‌و مصرف فولاد همچنان در ادامه سقوط سال 2014 به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که از سال 1981 تا 2014 میزان مصرف فولاد روندی صعودی داشته است.

 

قیمت سنگ‌ آهن برای تحویل فوری در بندر تیانجین چین،‌ با رشد 1.4 درصدی بعد از سه روز عقب‌نشینی به 56.80 دلار به ازای هر تن رسید. این درحالی بود که معیار لحظه‌ای در ادامه بزرگترین افت هفتگی خود از هفته منتهی به 10 جولای، نزدیک به 3 درصد در هفته گذشته پایین آمد.

 

در این میان، عرضه‌های جدیدی قبل از پایان سال برنامه‌ ریزی شده که ‌پروژه 10 میلیارد دلاری سنگ آهن «روی هیل» در استرالیا یکی‌از آنهاست. این پروژه در نظر دارد طی 30 ماه به ظرفیت تولید سالانه 55 میلیون تن دست پیدا کند.

 

قیمت سنگ‌ آهن در هفته های اخیر بین 55 دلار و 58 دلار ثابت مانده است. هاینز اعلام داشت:‌« هیچ دید واضح و روشنی در بازار وجود نداشته و یقینا سهامداران بازار، اشتیاقی به قرار گرفتن در موقعیت تهاجمی ندارند.»‌ ولی با توجه به انتظار تقاضای کمتر از معمول فولاد در چین و خطر عرضه مازاد، ANZ‌ انتظار دارد قیمت متوسط سنگ‌ آهن در حدود 50 دلار برای هر تن در ماه‌های اکتبر تا دسامبر باشد. هاینز ادامه داد:‌ «سنگ‌ آهن قطعا مستعد پایین اومدن تا زیر 50 دلار خواهد بود.»

 

سنگ‌ آهن برای تحویل در ژانویه در بازار کالای دالیان با سقوط 1.7 درصدی در رقم 388 یوان ( 61 دلار) بسته شد. این درحالی بود که در یک و نیم هفته گذشته قیمت سنگ‌ آهن به 387 یوان هم رسیده بود. قیمت میلگرد برای تحویل ژانویه در بورس آتی شانگهای نیز با کاهش 0.7 درصدی یکهزار و 992 یوان به ازای هر تن معامله شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران