مسئولان گل‌گهر درباره ریزش باطله‌های معدنی بر سر دو کارگر توضیح دادند

در گل‌گهر چه اتفاقی افتاد؟

در گل‌گهر چه اتفاقی افتاد؟

رعایت نکات ایمنی و بررسی شرایط محیط در هنگام معدنکاری از وقوع حادثه و ایجاد مشکل جلوگیری می‌کند. اما در عین حال شاهدیم که برخی عوامل از کنترل خارج شده و منجر به حادثه می‌شوند که در بخشی از این حوادث خطاهای انسانی نیز دخیل هستند.

 

به گزارش استیل پدیا، چندی پیش در معدن زغال‌ سنگ «نگین طبس» به دلیل تجمع آب و حرکت آن در لایه‌های معدن، شاهد ریزش و بسته شدن معدن بودیم که تعدادی از معدنکاران در آن گرفتار شدند و با کمک نیروهای امداد و نجات راه برای خروج آنها از معدن باز شد و خوشبختانه به کسی آسیبی نرسید.

 
اما حادثه محوطه باطله‌های معدن «گل‌گهر» که هفته گذشته اتفاق افتاد، این‌بار به خیر نگذشت و ۲تن از راننده‌های بیل مکانیکی و کامیون زیر آوار باطله‌های معدنی جان خود را از دست دادند.

 

رانش دپو

 
کارشناسان و فعالان این حوزه می‌گویند دقت در اجرا و بازنگری در مسائل فنی و همچنین رعایت نکات ایمنی از بروز حوادث جلوگیری می‌کند اما زمانی که رخدادهای زمین‌ شناسی روی می‌دهد ممکن است کار چندانی از دست ما ساخته نباشد و آنچه نباید، اتفاق بیفتد. در حادثه هفته گذشته که در مجاورت یک معدن در «گل‌گهر» بر اثر رانش دپو رخ داد، ۲ نفر از نیروهای فعال پیمانکاری که مشغول بارگیری مواد بودند جان خود را از دست دادند.

 
اگر چه بلافاصله بعد از وقوع حادثه که رخ داد، تیم‌های امداد و نجات در محل حادثه مستقر شدند و عملیات آواربرداری آغاز شد. به دلیل حجم بالای آوار از تمامی امکانات موجود در منطقه گل‌گهر برای جست‌وجو استفاده شد و از آنجایی که احتمال زنده بودن یک نفر از رانندگان وجود داشت، سگ‌های زنده‌یاب هلال‌احمر استان نیز برای جست‌وجو دقیق محل و یافتن افراد به کار گرفته شدند که متاسفانه هر ۲ راننده از هموطنان لرستانی در این حادثه جان خود را از دست دادند.

 

وجود آب در باطله‌ها

 
ناصر جاودانی، مشاور طراحی و نظارت و زمین‌ شناسی معدن گل‌گهر درباره حادثه در این معدن گفت: در حاشیه معدن یک دپو باطله‌ تر کارخانه، ماشین‌ آلات با فرض اینکه مواد خشک شده‌اند مشغول بارگیری شدند اما متاسفانه داخل مواد رطوبت وجود داشته و ارتفاع دیواره که حدود ۱۲ متر بوده مثل بهمن سقوط کرد و پس از طی مسافت حدود ۲۵۰ متر در مسیر یک بیل مکانیکی با راننده و یک کامیون با راننده را مدفون کرد. این حادثه منجر به ایجاد خسارت و کشته شدن ۲تن از رانندگان شد.

 
او ادامه داد: مدت ۳ سال است که کار برداشت باطله به میزان ۱۳میلیون تن از این دپو انجام می‌شود و هیچ اتفاقی تاکنون رخ نداده بود. البته ریزش‌های جزئی وجود داشت اما مشکل ساز نبودند.وی تاکید کرد: برای باطله‌های معدن که به شکل دپو نگهداری می‌شدند، دیوارکشی انجام شده بود با این حال این حادثه رخ داد.

 
مشاور طراحی و نظارت زمین‌ شناسی معدن گل‌گهر تاکید کرد: بازرسی و رعایت مسائل فنی به شکل مداوم و روزانه انجام می‌شود و دلیل این حادثه را نمی‌توان به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی و فنی دانست. وی با اشاره به اینکه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در بسیاری از معادن به وجود می‌آید، تصریح کرد: این حادثه نیز جزو همان موارد است.

 

بازنگری مسائل فنی

 
ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز درباره عوامل مهم دخیل در بروز حادثه در این معدن گفت: این اتفاق در معدن به‌دلیل رانش زمین و بارندگی‌های اخیر رخ داده است.

 
وی افزود: این در حالی است که براساس بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان این مجموعه و مشاهدات عینی، به این نتیجه رسیدیم که تمام موارد فنی در باطله برداری به شکل کلی انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

 
او با بیان اینکه امیدواریم که دیگر شاهد حوادث این چنینی در معدن گل‌گهر نباشیم، گفت: این اتفاق، به طور تقریبی غیرقابل پیش‌بینی بود زیرا آب ناشی از بارش‌های اخیر در منطقه در بخشی از باطله‌ها جمع شده بود و همین امر موجب ریزش دپو بر سر لودر و کامیون شد.

 
تقی‌زاده با اشاره به اینکه نکات فنی برای طراحی معدن رعایت شده، عنوان کرد: البته به‌ طور قطع بررسی و نظارت بیشتر بر فعالیت‌های معدن می‌تواند از بروز حوادث و مشکلات جلوگیری کند، با این حال قرار گذاشته شد تا مشاوران فنی، تمام مسائل فنی و ایمنی در محوطه دپوها و باطله‌ها را بازنگری کرده تا ایمنی محیط برای کارگران افزایش یابد و دوباره این محوطه برای اجرای فعالیت‌های معدنی آماده شود.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران