بازار داغ آهن اسفنجی

پایان عصر آهن قراضه برای صنعت فولاد

پایان عصر آهن قراضه برای صنعت فولاد

با تغییر گرایش فولاد سازان و افزایش قیمت آهن قراضه نسبت به هزینه نهایی تولید، استفاده از آهن اسفنجی در کارخانه‌های فولاد شدت گرفته است.

 

به گزارش استیل پدیا، موج ارزان‌ فروشی فولاد سازان دولتی مدتی است به راه افتاده است. سال گذشته یکی از مدیران واحدهای بزرگ فولادی از این سیاست گذاری برای اولین بار پرده برداشت. گرچه هدف از این اقدام دولت، افزایش فروش محصولات دپو شده فولادی در انبار بود اما با وخامت رکود در بازار فولاد، تاکتیک بعدی دولت کاهش سه‌ درصدی قیمت گندله و آهن اسفنجی شد. در حالی که با تغییر گرایش فولاد سازان و افزایش قیمت آهن قراضه نسبت به هزینه نهایی تولید، این روزها استفاده از آهن اسفنجی افزایش یافته و تقاضای بسیاری برای این محصول به وجود آمده است.

 

خرید آهن‌ قراضه توسط تولید کنندگان فولاد بخش خصوصی در 6 ماهه اول سال کاهش پیدا کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد آنها به دلیل صرفه اقتصادی حجمی از خرید خود را به سمت بازار آهن‌ اسفنجی برده‌اند. با اینکه آهن قراضه در زنجیره تولید فولاد در مرحله پیش از تولید آهن اسفنجی است اما چند مدتی می‌شود که با افزایش قیمت آهن‌ قراضه و کمبود آن در بازار به دلیل رکود ساخت و ساز استفاده از آهن‌ اسفنجی در میان فولاد سازان متداول شده است.

 

فولاد سازان بخش خصوصی بر این باور هستند که در راستای صرفه‌جویی اقتصادی و کم شدن دردسرخرید برای تامین آهن‌ قراضه که مواد اولیه محسوب می‌شود، است که گرایش آنها را در روند تولید تغییر داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر آهن قراضه در مراکز اسقاط با قیمت کیلویی 750 تومان بدون ایجاد ارزش افزوده به فروش می‌رسد در حالی که تامین آهن اسفنجی برای تولید فولاد کیلویی 650 تومان تمام می‌شود.

 

با در نظر گرفتن چنین پارامتری برخی از تولید کنندگان فولاد بخش خصوصی هم نیز بر این باور هستند که افزودنی‌هایی به آهن اسفنجی در فرآیند تولید اضافه می‌شوند که در تولید فولاد و در داخل کوره‌ها این محصول پرتی‌هایی به همراه دارد که نتیجه‌ها نشان می‌دهد از آنجایی که آهن اسفنجی در هر صد تن 20 درصد پرتی دارد و آهن قراضه 10 درصد، مصرف آهن قراضه در تولید فولاد به صرفه‌ تر است.

 

این در حالی است که اغلب خریداران آهن اسفنجی معتقدند دلیل اصلی تغییر مصرف آنها در مواد اولیه این بوده که با تولید‌ کننده آهن اسفنجی طرف هستند و محصول خریداری شده را با تکنولوژی بالاتری در کوره‌های فولاد سازی به عنوان خوراک استفاده می‌کنند. این روزها به دلیل واردات ناچیز این محصول واحد‌های آهن قراضه به دنبال سهمیه جایگزینی با آهن اسفنجی هستند و اگر این موضوع مدیریت نشود واردات این محصول هم قطع می‌شود و استفاده از آهم اسفنجی جای آن را می‌گیرد.

 

زیرا برخی از قراضه‌ها نامرغوب هستند و کیفیت فولاد را در صنعت فولاد تحت تاثیر قرار می‌دهند. در حالی که آهن اسفنجی عناصر زائدی مانند مس، روی، قلع، کرومیوم، تنگستن و... که معمولا در قراضه فولاد موجود است را ندارد.

 

آهن قراضه به ضايعات فولادی كم كربن گفته می‌شود که از محل دورریز فلزات حاصل از لوازم خانگی و بسته‌ بندی مواد غذایی، ضایعات اماکن عمومی، ضایعات صنایع تولیدی، محصولات فولادی و برگشتی ضایعات حاصل از خطوط تولید فولاد سازی‌ها، خودروسازی‌ها، پرس‌کاری‌ها، لوازم خانگی‌ سازی‌ها و حاصل می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران