عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد

چشم‌انداز فولاد همچنان کاهشی است

چشم‌انداز فولاد همچنان کاهشی است

قیمت فولاد ارتباط مستقیمی با انرژی دارد و به گفته کارشناسان، حالا که قیمت انرژی در حال کاهش است و چشم‌انداز صعودی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود، افزایش قیمت فولاد نیز محتمل نیست؛ بلکه احتمال کاهش قیمت این فلز در آینده بسیار بالاست.

 

به گزارش استیل پدیا، نزدیک به یک سال است که بازار فلزات پایه در رکود به‌ سر می‌برد. در میان این فلزات، فولاد هم با کاهش قیمت مواجه است و به گفته کارشناسان، قیمت این فلز به پایین‌ ترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده است. کارشناسان بر این عقیده هستند که دلایل زیادی وجود دارد که فولاد به رکود قیمتی برخورده است؛ کاهش رشد اقتصاد کشور چین و هند، عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار و کاهش ساخت‌ و ساز در بازار ایران از موارد مهمی هستند که در افت قیمت این فلز تاثیر بسزایی دارند. کارشناسان بر این باورند که رکود در بازار فلزات و فولاد تا سال 96 ادامه خواهد داشت و دو سال دیگر این رکود به پایان خواهد رسید ولی عده‌ای دیگر نظری متفاوت دارند و این رکود را بسیار عمیق می‌دانند و فعلاً رکود را در چند سال آینده ادامه‌دار می‌دانند.

 

در همین زمینه رضا شهرستانی، عضو انجمن تولید کنندگان فولاد در مورد رکود موجود در بازار این محصول گفت: علت کاهش قیمت فلزات پایه و فولاد را می‌توان به کاهش رشد اقتصاد چین، عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار، کاهش قیمت‌های جهانی و رکود ساخت ‌و ساز و پروژه‌های عمرانی دانست.

 

او بیان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که بخش خصوصی به تنهایی می‌تواند اقدامی در این زمینه انجام دهد که تاثیرگذار باشد. بخش خصوصی به‌دنبال این است که سود خود را بالا ببرد. بنابراین خروج از رکود به سیاست دولت بازمی‌گردد که چگونه همفکری ایجاد کند تا بخش خصوصی در جاهایی سرمایه‌ گذاری کند که نیاز به تقویت دارد.

 

مدیر عامل گروه نورد و قطعات فولادی گفت: نکته‌ای که در حال حاضر مهم است اینکه فعلاً بورس چین هم سقوط کرده و از طرفی دولت این کشور برای بهبود وضع صادرات، ارزش یوان را کم کرده است. او ادامه داد: در حال حاضر ارزش یوان چین دو درصد کاهش پیدا کرده است. این امر نشان‌ دهنده آن است که قیمت اجناس چینی کاهش پیدا خواهد کرد. یعنی قیمت فولاد هم کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی دولت ما باید از اینکه جنس‌های چینی به ایران سرازیر شوند، جلوگیری کرده و با استفاده از سیاست‌های تعرفه‌ای، جلوی دامپینگ چین را بگیرند.

 

شهرستانی افزود: نکته دوم این است که تولید کنندگان را به صادرات تشویق کنند. چرا که اکنون میزان تولید داخل کشور، مازاد بر مصرف‌ ماست. او ادامه داد: برای اینکه چرخه فعالیت این شرکت‌ها از کار نیفتد، هزینه‌های تولید باید کاهش یابد. یکی از کارهایی که چین انجام داده، این است که قیمت یوان را پایین آورده و ما هم می‌توانیم قیمت ریال را نسبت به دلار کاهش بدهیم و اگر این امر اتفاق بیفتد، می‌توانیم صادرات‌ مان را تقویت کنیم.

 

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه کاهش قیمت مواد اولیه مثل سنگ‌ آهن، انرژی، کاهش مالیات ارزش‌ افزوده که مانع فشار به تولید کنندگان می‌شود، و همچنین کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند به این بخش کمک کند.

 

شهرستانی در پاسخ به اینکه رکود فولاد تا چه زمان ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: در وضعیت کنونی که قیمت انرژی پایین آمده و پیش‌ بینی می‌شود پایین بماند، از آنجا که قیمت انرژی ارتباط مستقیمی با فولاد دارد، به نظر من قیمت‌ها رشد چندانی نخواهد داشت و حتی احتمال کاهش قیمت نیز وجود دارد.

 

وی همچنین در مورد انتظاراتی که باید از دولت داشت، تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، تخصیص مشوق‌های صادراتی و افزایش تعرفه واردات ابزارهایی هستند که دولت در اختیار دارد. ضمن اینکه می‌توان از صنعت ساختمان‌ سازی که یکی از محرک‌های اصلی تقاضای فولاد است، کمک گرفت.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران