چرا سنگ آهن راه صعود در پیش گرفت؟

چرا سنگ آهن راه صعود در پیش گرفت؟

قیمت سنگ آهن در میان علامت هایی از سیاست های حمایتی چین برای تقویت اقتصاد کشور، رو به افزایش گذاشت.

 

به گزارش استیل پدیا، قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد با افزایش 1.4 درصدی همراه شده و به نرخ 56.80 دلار بر تن رسید.

 
با اینکه قیمت سنگ آهن امروزه به هیچ وجه نزدیک به قیمت ماکزیمم 190 دلار بر تن فوریه 2011 نیست، لازم به ذکر است که سنگ آهن پیش از رشد اقتصادی چین به مدت 40 سال، به زیر قیمت 20 دلار بر تن معامله می شده است.

 
با گسترش شهرنشینی و ساختمان سازی، مصرف فولاد جهان در دهه گذشته، تقریبا به دوبرابر افزایش یافته و از 800 میلیون تن سال 2000، در سال 2014 به 1,500 میلیون تن بالغ شده است.

 
چین هم در راس تولید فولاد جهان (با تولید 50 درصد از مجموع جهانی) و هم در راس مصرف سنگ آهن استخراج شده (47 درصد از کل تولید جهان) قرار دارد. این کشور همچنین بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن نیز هست و در آوریل 2015 بیش از 80 درصد از حجم 1.3 میلیون تنی سنگ آهن جا به جا شده را به مصرف رساند.

 
تصویر 1، میزان مصرف جهان و چین را از سنگ آهن نشان میدهد.

 
با توجه به اینکه آهن چهارمین عنصر فراوان در روی زمین است، و 5 درصد از وزن پوسته زمین را تشکیل میدهد، بازار سنگ آهن بسیار رقابتی است. این عوامل منجر شده است که عرضه سنگ آهن از معادن جدید در سالهای اخیر به شدت افزایش یابد.

 
تصویر 2، رابطه عرضه و تقاضای سنگ آهن را نشان میدهد.

 
تولید مازاد بر نیاز سنگ آهن، با تولید بیش از حد نیاز فولاد در چین، همزمان شد و موجب شد قیمت سنگ آهن در 2 سال اخیر کاهش یابد؛ به این صورت که در سال 2014 شاهد کاهش 47 درصدی قیمت ها بوده و امسال نیز تاکنون شاهد افت 18 درصد دیگر از بهای سنگ آهن باشیم.

 

تصویر 3، قیمت های سنگ آهن را نشان می دهد.

 
در نتیجه، تعدادی از معادن پر هزینه تر سنگ آهن در سال 2014 تعطیل شدند؛ تنها در چین و در سال 2014، 30 درصد از معادن سنگ آهن کم عیار، ناچار به تعطیلی شدند.

 
برخی تحلیل گران معتقدند که تولید کنندگان پر هزینه سنگ آهن، خصوصا در چین، قربانیان استراتژی های تولیدکنندگان برتر سنگ آهن همچون بی اچ پی بیلیتون (BHP Billiton)، ریوتینتو (Rio Tinto) و ویل (Vale) شده اند.

 
با احتساب فورتسکیو متالز (Fortescue)، این 4 شرکت صادرات بیش از 60 درصد سنگ آهن جهان را بر عهده دارند.

 
تصویر 4 نشان دهنده هزینه های عرضه سنگ آهن (CFR چین) است.

 
از این نمودار میتوان دریافت که تقریبا تمام تولیدات کنونی سنگ آهن در چین، در شرایط فعلی بازار، غیر اقتصادی هستند و اکثر معادن این کشور اکنون به صورت موقت یا دائمی تعطیل شده اند.

 
به دلیل این تعطیلی های چشمگیر در معادن، اکنون رشد عرضه سنگ آهن کمتر از چیزیست که انتظار میرفت. این موضوع، در کنار تلاش چین به افزایش هزینه های زیر ساختها، دلیل رشد کنونی سنگ آهن است.

 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران