رییس بخش معدن و صنایع معدنی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

دستاوردهای هفته معدن

دستاوردهای هفته معدن

فرید دهقانی - در حال‌ حاضر کشور در شرف تدوین برنامه ششم توسعه است. درواقع امسال یکی از حساس‌ترین سال‌ها برای اصلاح احتمالی در سیاستگذاری‌های بخش معدن خواهد بود. با تدوین برنامه ششم توسعه، جهت‌گیری دولت، مسئولان و فعالان داخلی و خارجی بخش معدن ایران برای ۵ سال آینده در این برنامه مشخص می‌شود. اگر اعتقاد ما بر این است که بخش معدن مستلزم نگاهی جدید است، باید این نگاه را در تدوین این برنامه وارد کنیم.

اما نکته مهم برگزاری هفته معدن پیش از تدوین برنامه ششم توسعه است که همین امر فرصت خوبی برای مسئولان این بخش برای تبیین جایگاه واقعی بخش با توجه به ظرفیت‌های موجود فراهم می‌کند تا بتوانند مجموعه تصمیم‌ سازان و تصمیم‌ گیران کلان اقتصاد را متوجه این موضوع کنند که معدن نقش مهمی داشته و می‌تواند به عنوان بخش پیشران در توسعه پایدار اقتصاد مطرح باشد.

در واقع در این هفته می‌توان رویکرد کلی اقتصاد نسبت به بخش معدن را تغییر داد و این موضوع مهم‌ترین دستاورد برنامه‌های هفته معدن پیش از تدوین برنامه ششم توسعه خواهد بود.

البته دستاوردهای این هفته تنها به این موضوع ختم نمی‌شود. برگزاری هفته معدن پیش از مذاکرات نهایی و رفع تحریم‌ها نیز اقدامی موثر خواهد. در صورتی که نتایج مذاکرات مثبت باشد و تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، بخش معدن مهم‌ترین بخش برای جهش‌های اقتصادی در سال‌های بعد از تحریم خواهد بود.

ما در هفته معدن می‌توانیم دیدگاه‌های خود برای برنامه‌ریزی در بخش معدن و حرکت در مسیر رشد و توسعه را تبیین کنیم. از سویی دیگر در هفته معدن می‌توان برای اجلاس بین‌المللی معدن (که در تیرماه و با محوریت سازمان ایمیدرو برگزار خواهد شد) نیز برنامه‌ریزی‌ های لازم برای حضور بهتر شرکت‌های بین‌المللی سرمایه‌گذار در بخش معدن ایران و حضور ایران در بخش معدن کشورهای دیگر را تدوین کنیم.

نکات ذکر شده کمترین دستاورد برنامه‌های بخش معدن خواهد بود. به طور کلی این هفته می‌تواند نقش مهم در برنامه‌های آینده این بخش باشد.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت معدن فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران