جلال‌پور در مراسم تقدیر از فعالان بخش معدن و صنایع معدنی عنوان کرد

اقتصاد وابسته به منابع زیرزمینی، آرمانی نیست

اقتصاد وابسته به منابع زیرزمینی، آرمانی نیست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور گفت: این دوران هیجانی آمد و شد هیات‌های تجاری به زودی تمام می‌شود و باید برای دوران واقعی، فراهم‌سازی شرایط سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

 

به گزارش استیل پدیا، محسن جلال‌ پور گفت: در شرایط خاصی در کشور نسبت به ۸ دهه گذشته قرار داریم، چرا که هیچ گاه مثل امروز شرایط برای تغییر رویه‌های غلط در اقتصاد کشور، مهیا نشده بود.

 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در طول سال‌های گذشته، سرمایه‌هایی را به غلط در بودجه بردیم که اگر همه همت کنیم، می‌توانیم رویه‌های غلط در اقتصاد را اصلاح کنیم و حرکت قطار اقتصاد کشور را به مسیر درست هدایت کنیم.وی با بیان اینکه در شرایط سخت تحریم‌ها، اقتصاد وابسته به منابع زیرزمینی شکننده است، تصریح کرد: اقتصاد وابسته به منابع زیرزمینی نمی‌تواند برای کشور آرمان‌ گرایی مثل ما یک الگوی درست اقتصادی باشد و چنانچه به اعتقادات‌مان در راه تعالی اقتصادی کشور پایبند هستیم باید راه دیگری را در اقتصاد پیگیری کنیم.

 

جلال‌پور ادامه داد: بدهی‌های جدی دولت بر دوش اقتصاد کشور سنگینی می‌کند و ناتوانی دولت در پرداخت این بدهی‌ها، در کنار ادامه تزریق منابع مالی حاصل از خام‌ فروشی به بودجه عمرانی کشور، شرایطی را فراهم کرده که باید این مسیر عوض شود.رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اقتصاد را باید به مردم سپرد اما اصل «۴۴» قانون اساسی که می‌توانست انقلابی در اقتصاد ایران باشد آنطور که باید اجرا نشد.

 

وی افزود: نگاه تیزبینانه رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، فرصتی را فراهم کرده که در صورت همت تمامی دست‌اندرکاران، شاهد اعتلای قابل توجهی در اقتصاد کشور خواهیم بود و در این بین، نقش بخش خصوصی باید جدی گرفته شود.

 

جلال‌پور با بیان اینکه صنایع معدنی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است، گفت: باید از همه توان بخش خصوصی در بخش معدن استفاده کنیم و همانطور که در پیگیری اصل «۴۴» قانون اساسی مورد توجه قرار داشت، نقش بخشی خصوصی در اقتصاد است که می‌تواند مسیر را هموار کند.وی ادامه داد: در بخش معدن، کمترین منابع را تاکنون استحصال کرده‌ایم و ظرفیت‌های بسیاری برای توجه بیشتر وجود دارد.

 

وزارت نیرو و نفت و صنایعی مثل خودرو برنامه‌های زیادی برای جذب سرمایه‌های جدید تدارک دیده‌اند اما برای بخش معدن کشور چنین برنامه‌هایی تدارک دیده نمی‌شود.رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: این دوران هیجانی آمد و شد هیات‌های تجاری به‌ زودی تمام می‌شود و باید برای دوران واقعی، فراهم‌ سازی شرایط سرمایه‌ گذاری مورد توجه قرار گیرد.

 
جلال‌پور با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار باید در اولویت اقدامات اصلاحی دولت باشد، گفت: از نظر شاخص‌های فضای کسب و کار در رتبه ۱۳۰ یا ۱۳۲ جهان قرار داریم که امیدواریم با رفع موانع تولید، به سرعت در این مسیر پیشرفت کنیم.وی افزود: اگرچه دولت یازدهم تاکنون در اقتصاد دستاوردها و موفقیت‌هایی داشته است اما برای بهبود فضای کسب‌وکار و خروج از رکود، راه طولانی‌ تری را در پیش داریم و باید با رفع قوانین مزاحم و بهبود شرایط برای سرمایه‌گذاران، افزایش جذب سرمایه و به تبع آن ارتقای فناوری را شاهد باشیم.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: برای این کار دولت باید چابک باشد و کوچک‌ سازی دولت از اصلی‌ ترین نیازهای پیش‌ رو است. در بخش دادگاه‌های اقتصادی خلأهای جدی را احساس می‌کنیم و باید امنیت اقتصادی و کیفیت دادرسی را در این بخش ارتقا دهیم.جلال‌پور با بیان اینکه شرایط گرفتن پروژه و مناقصات مناسب نیست، گفت: مناقصه‌هایی که گذاشته می‌شود، در عمل برای حضور بخش خصوصی واقعی فضا را کمرنگ کرده و امکان حضور را میسر نمی‌کند که باید در این زمینه روش‌های جدید و بهره‌ ورانه در پیش بگیریم.

 

وی افزود: بازکردن فضا برای بخش خصوصی در معدن، یکی از نیازهای اصلی امروز ما است تا با انتقال فناوری و افزایش سرمایه‌ گذاری در این بخش بتوانیم خلأهای موجود را پر کنیم.وی خاطرنشان کرد: برای ورود بخش معدن به اقتصاد کشور به عنوان یک بخش پیشرو باید با سیاست گذاری‌های جدید، به بهبود فضای کسب و کار در بخش معدن بپردازیم تا با افزایش سرمایه‌ گذاری‌ها و ارتقای فناوری‌ها شاهد افزایش سهم معدن در اقتصاد باشیم.

 

وی افزود: آینده اقتصاد ایران، اقتصاد بخش خصوصی است و در این اقتصاد، تاثیرگذاری هر بخش به حضور بیشتر بخش خصوصی واقعی در آن بستگی دارد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در مدیریت بخش معدن بسیار بد عمل کرده‌ایم، گفت: اینکه در بخش معدن، انواع سازمان‌ها، نهادها و بخش‌ها صاحب نظر و قدرت هستند، اصلا رویه مناسبی نیست و اینکه با تغییر بهره مالکانه، میزان مالیات و دیگر قوانین، امنیت بلند مدت را برای سرمایه‌ گذار بخش معدن از بین می‌بریم، باید تجدید نظر شود. وی افزود: ما در تغییر مسیر اقتصاد کشور به اقتصاد وابسته به بخش خصوصی وظیفه سنگینی داریم و در اتاق بازرگانی مطالبه آن را از دولت پیگیری می‌کنیم تا شاهد حضور پررنگ بخش خصوصی واقعی در اقتصاد آینده ایران باشیم.

 
تقدیر از فعالان

 
در این مراسم از مینا علاوش، مدیر اجرایی موسسه آموزش اتاق بازرگانی، امین عبداللهی مدیرعامل موسسه فرهنگی، علی اشرف افخمی مدیرعامل و رییس هیات‌ مدیره بانک صنعت و معدن، سید محسن هاشمی مدیرعامل بانک ایران زمین، وجیه‌اله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و احمد مراد علیزاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، تقدیر به‌ عمل آمد. همچنین از سعد عبدی مدیر برنامه‌ ریزی و نظارت شرکت ملی صنایع مس ایران، فلاحی مدیر توسعه مواد ناریه‌ای گروه صنایع شیمیایی ساصد، محمدجواد عسکری مدیرعامل شرکت سهامی خاص سنگ‌ آهن مرکزی ایران، علی سنگینیان مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین و محمد مرشدزاده مدیرعامل مجتمع سنگ‌ آهن فلات مرکزی ایران قدردانی شد.

 

اسکندر آزادی‌ خواه جهرمی مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی، حسین حسینی زیدآبادی مدیرعامل صنعتی و معدنی قدیر گستر سیرجان، یوسف مرادلو مدیرعامل صنایع کاله‌ سازان روی زنجان، حسنعلی قنبری مدیرعامل شرکت توسعه معادن صدر جهان، منصور شبانی مدیر مجتمع سرب و روی انگوران، امین صفری مدیر مجتمع معدنی سرب، روی و باریت مهدی‌آباد، از دیگر تقدیر شدگان این مراسم بودند.

 

همچنین از مرتضی لطفی مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان، حمید یوسفی مدیرعامل شرکت سیمان مازندران، رمضان کریتی ثانی مدیرعامل شرکت زغال‌ سنگ پروده طبس، علی عباس‌لو مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان، علی نونهال مدیرعامل شرکت صبا ماشین و هادی حسین‌پور مدیرعامل شرکت فرح فرم ایرانیان تقدیر شد؛ کسانی که برای توسعه بخش معدنی کشور زحمت‌های زیادی کشیده‌اند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران