مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی

ایران دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است

ایران دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است

سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد. در این مراسم، جمعی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اعضای برجسته خانه معدن و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

 

به گزارش استیل پدیا، این برنامه از سوی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو)، مجتمع سنگ‌ آهن فلات مرکزی ایران، بانک صنعت و معدن، بانک ایران زمین و بانک دی برگزار شد. اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، هدف خود را از برگزاری این اجلاس، فعال‌ سازی معادن غیرفعال، طراحی و تدوین الگوی استفاده بهینه از ذخایر معدنی، برنامه‌ ریزی و نظارت به منظور استیفای حقوق معادن برای پیشبرد و توسعه بخش معدن به عنوان یک ضرورت برای صنایع معدنی کشور اعلام کرده است.

 

در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور، ناصر بزرگمهر مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو)، محسن جلال‌پور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، علا میرمحمد صادقی رییس هیات امناء خانه معدن ایران، حسین میرمحمد صادقی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و علیرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران به سخنرانی و بررسی مشکلات کنونی معادن و صنایع معدنی ایران پرداختند.

 
یک درصد جمعیت، ۷ درصد ذخایر معدنی

 
مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی به نمایندگی ریاست سازمان ایمیدرو که در سفر خارج از کشور بودند، با بیان اینکه ۷درصد ذخایر معدنی کل جهان در ایران است، گفت: ارزش ذخایر معدنی کشور ایران براساس برآورد اولیه ۷۰۰میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا ۱۴۰۰میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 

این درحالی است که ایران، تنها یک‌ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است. ناصر بزرگمهر در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور، با اشاره به اینکه امروزه معدن نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد آن برعهده دارد، اظهار کرد: این بخش علاوه بر اینکه می‌تواند به صورت مستقیم ارزش‌افزوده و اشتغال بالایی ایجاد کند، موجب تحرک سایر بخش‌های اقتصادی نیز می‌شود.

 

وی درباره وضعیت معادن در ایران، گفت: در ایران ظرفیت‌های بسیاری در بخش معدن وجود دارد. ایران کشوری با منابع معدنی غنی است که امکان رشد و توسعه در این بخش را دارد. وی با اشاره به شناسایی بیش از ۶۸ نوع ماده معدنی مختلف در کشور، افزود: ذخایری مانند مس، روی و سنگ‌آهن شاخص‌ ترین منابع در این بخش به‌شمار می‌رود.

 

مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در ادامه گفت: آنچه به‌ عنوان ذخایر معدنی شناخته شده داریم حاصل اکتشاف حدود ۱۰۰هزار کیلومتر از کل مساحت کشور است که تنها حدود ۷درصد از پهنه این سرزمین بزرگ یک میلیون و ۶۴۸هزار کیلومتری مربعی را به خود اختصاص می‌دهد. وی افزود: این رقم به خوبی نشان می‌دهد که ظرفیت بزرگ و آشکار و پنهان در حوزه معدن داریم. بزرگمهر با بیان اینکه توانایی معدنی ایران بر هیچکس پوشیده نیست، به طرح این پرسش‌ها پرداخت که چگونه باید سرمایه‌های لازم برای توسعه معادن در داخل و خارج را جذب کنیم و در دوران پساتحریم برای توسعه و رونق معادن چه باید کرد؟

 
مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: مزیت‌های رقابتی در بخش معدنی کشور را باید به همه جهانیان بشناسانیم، اینکه ۷درصد ذخایر معدنی کل جهان در ایران است و ارزش ذخایر معدنی کشور براساس برآورد اولیه ۷۰۰ میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا ۱۴۰۰میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 
وی با اشاره به تنوع ذخایر مواد معدنی، ادامه داد: هم اینک ۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده که با اکتشافات جدید می‌تواند به ۸۰ ماده معدنی برسد. ایران از نظر حجم ذخایر هم دارای جایگاه ممتازی است و با داشتن ۲۷میلیارد تن ذخایر کشف شده، ۵۷میلیارد تن ذخایر تثبیت شده، در بین ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار دارد.

 
مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی بیان کرد: بخش معدن در تولید ناخالص ملی سهم یک درصدی و در صنایع معدنی سهم ۵درصدی دارد، اما با توجه به میانگین سهم ۱۶درصدی این بخش در برخی از کشورهای توسعه یافته نیاز به صنایع معدنی کشور کاملا ملموس است.

 وی گفت: ایران درحال‌حاضر دارای رتبه ۱۵ در فولاد، رتبه نهم سیمان، رتبه دهم سنگ‌آهن، رتبه بیست‌وچهارم آلومینیوم، نهم مس و دوم سنگ‌های تزئینی در جهان است. بزرگمهر با بیان اینکه یک درصد اشتغال دنیا در بخش معادن ایجاد می‌شود، تصریح کرد: معادن به‌ صورت اصولی در توسعه مناطق دورافتاده و ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم در روستاها و مناطق دور دست نقش موثری دارند.

 
مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های راهبردی دولت در برنامه ششم توجه به بخش معدن است، گفت: در طول این برنامه قرار است تولید فولاد به ۵۰میلیون تن، مس کاتد به ۴۰۰هزار تن و آلومینیوم به ۷۰۰هزار تن افزایش یابد و پیش‌بینی می‌شود بخشی از برنامه‌های دولت در مسیر اشتغال و توسعه کشور با سرمایه‌ گذاری در بخش معدن محقق شود. وی با بیان اینکه در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی توجه به بخش معدن لحاظ شده، اضافه کرد: ایران روی کمربند مواد معدنی فلزی و غیرفلزی از طلا، مس و... قرار گرفته و استان‌های کرمان، یزد، آذربایجان شرقی و غربی، و گلستان دارای حجم عظیمی از ذخایر معدنی هستند.

 
مشارکت خوب بخش خصوصی

 
بزرگمهر با بیان اینکه در ایمیدرو برای اجرای طرح‌های حمایت از معدن ۲۴هزار و ۱۶۵میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری شده است، خاطرنشان کرد: از این میان هزار و ۶۳۴میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی انجام شده است.

 
وی گفت: این استقبال بخش خصوصی از سرمایه‌ گذاری در بخش معدن گویای چشم‌ انداز مطلوب از بازدهی سرمایه‌ گذاری در بخش معدن است و تکمیل طرح‌هایی همچون سیمان ونزوئلا، طرح میله‌ گذاری آلومینیوم المهدی و... ازجمله کارهای دیگر ایمیدرو بود.

 
مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اظهار کرد: برای سال ۹۴ حدود ۱۰ طرح جدید با سرمایه‌ گذاری ۳۷۲میلیون دلار تکمیل و آماده اجرا شده که طرح‌های اسفنجی شادگان، چهارمحال و بختیاری، تیتانیوم کهنوج از جمله طرح‌های امسال است. بزرگمهر بیان کرد: به ازای هر یک شغل در بخش معدن، ۱۷ شغل در بخش‌های پایین‌دستی ایجاد می‌شود و در شرایطی که بیکاری در کشور مسئله مهمی تلقی می‌شود، معدن و صنایع معدنی می‌توانند نقش خوبی در رفع بیکاری داشته باشند.

 

مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه بخش خصوصی و سرمایه‌ گذاران خارجی و داخلی برای انجام پروژه‌های ایمیدرو اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: ۶میلیارد تن برنامه معدنی با اجرای جدید اکتشاف به ذخایر قطعی کشور افزوده خواهد شد، طرح اکتشاف معادن با حجم بیش از ۲۰۰هزار کیلومتر مربع که از نیمه دوم سال ۹۳ اجرایی شد، شناسایی شده و برای اجرای مراحل بعدی با بخش خصوصی وارد مذاکره خواهیم شد.

 
ارزیابی مشکلات

 
گفتنی است شرکت‌ کنندگان در این اجلاس به ارزیابی طرح‌ها و زیرساخت‌های بخش معدن و صنایع معدنی کشور، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای تسهیل و تسریع اجرای طرح‌های رفع اختلاف در واگذاری محدوده‌های معدنی، بیان مشکلات و موانع اجرایی معدنکاران و ارائه راه‌حل‌ها، اهمیت ارتقای سطح ایمنی، توانمندی و بهره‌ وری منابع انسانی شاغل در معادن و واحدهای وابسته از طریق ایجاد و توسعه فضای آموزشی، شناسایی فعالان بخش معدن کشور به عنوان قهرمانان اقتصاد ملی، فرآوری مواد معدنی، تجهیزات، ماشین‌ آلات و صنایع معدنی پرداختند.

 

در پایان این مراسم هم از تعدادی از فعالان بخش معدن و صنایع معدنی برگزیده کشور، با اهدای لوحی قدردانی شد. در این لوح آورده شده بود: «در روزگاری که منابع سوخت‌های فسیلی رو به پایان است توسعه صادرات غیرنفتی برای میهن عزیزمان از اهمیت بسزایی برخوردار است».

- مهدی نیکوئی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران