کمبود آب و نقش آن در صنعت

کمبود آب و نقش آن در صنعت

بسیاری از کارشناسان کمبود آب را یکی از معضلات آتی جهان به‌خصوص ایران می‌دانند و معتقدند سال‌هاست که زنگ خطر در این خصوص به صدا در آمده، اما به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود داشته توجه به این مساله کمتر بوده است.

 

به گزارش استیل پدیا، این در حالی است که در مورد بسیاری از محصولات کشاورزی و حتی صنایع که آب‌ بر هستند بدون توجه به کم‌ آبی همچنان طبق روال گذشته عمل می‌شود. به این مفهوم که محصولات کشاورزی که آب‌بری بالایی دارند، همچنان کاشت شده یا بدون توجه به این نکته که در کدام نقطه از کشور باید چه محصولی کاشت، اقدام به کاشت آن محصول می‌شود.

 

در مورد صنایع نیز وضع به همین منوال است و بدون توجه به میزان آب‌بر بودن صنعت و بدون مکان‌یابی صحیح واحدی تاسیس شده و پس از راه‌ اندازی یا در بین راه مشکلات مربوط به کم‌آبی خود را نشان می‌دهد. از سویی برخی از این واحدها نیز که سال‌هاست احداث شده‌اند هم‌ اکنون به دلیل کم‌آبی با حساسیت‌های مردم منطقه مواجه شده‌اند، در این شماره مدیران بنگاه‌های اقتصادی در خصوص ارزش افزوده‌ای که یک لیتر آب در بخش کشاورزی و صنعت ایجاد می‌کند و اینکه در دنیا برای کنترل مصرف آب به چه نتایجی دست یافتند، پرداخته‌اند که در پی نظرات آنها آمده است.

 

بسیاری از کارشناسان کمبود آب را یکی از معضلات آتی جهان به‌ خصوص ایران می‌دانند و معتقدند سال‌هاست که زنگ خطر در این خصوص به صدا در آمده، اما به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود داشته توجه به این مساله کمتر بوده است. این در حالی است که در مورد بسیاری از محصولات کشاورزی و حتی صنایع که آب‌بر هستند بدون توجه به کم‌ آبی همچنان طبق روال گذشته عمل می‌شود.

 

به این مفهوم که محصولات کشاورزی که آب‌بری بالایی دارند، همچنان کاشت شده یا بدون توجه به این نکته که در کدام نقطه از کشور باید چه محصولی کاشت، اقدام به کاشت آن محصول می‌شود. در مورد صنایع نیز وضع به همین منوال است و بدون توجه به میزان آب‌بر بودن صنعت و بدون مکان‌یابی صحیح واحدی تاسیس شده و پس از راه‌اندازی یا در بین راه مشکلات مربوط به کم‌ آبی خود را نشان می‌دهد.

 

از سویی برخی از این واحدها نیز که سال‌هاست احداث شده‌اند هم‌ اکنون به دلیل کم‌ آبی با حساسیت‌های مردم منطقه مواجه شده‌اند، در این شماره مدیران بنگاه‌های اقتصادی در خصوص ارزش افزوده‌ای که یک لیتر آب در بخش کشاورزی و صنعت ایجاد می‌کند و اینکه در دنیا برای کنترل مصرف آب به چه نتایجی دست یافتند، پرداخته‌اند که در پی نظرات آنها آمده است.⁠


مصرف 0.2 درصدی آب در صنعت فولاد | حسام ادیب

مدیر عامل گروه پاترون


هدررفت 180 میلیارد دلار آب در برابر 56.3 میلیارد دلار صادرات نفتی | دکتر بهرام شکوری

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران

 

ارجحیت مصرف آب برای صنعت یا کشاورزی | محسن محمدی

مدیر تامین و تدارک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر

-آزاده حسینی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران