راهکارهای ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد در اهداف 1404

راهکارهای ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد در اهداف 1404

راهکارهای ایجاد توازن در تامین زنجیره تولید فولاد ایران برای دستیابی به اهدف چشم انداز 1404 در همایش متال بولتن ارایه شد.

 

به گزارش استیل پدیا ،مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو در همایش «آهن و فولاد متال بولتن» در جزیره کیش اعلام کرد: چنانچه گلوگاه های تامین کانسنگ و کنسانتره کافی برای تولید فولاد خام برطرف نشود قادر به دستیابی به هدف ایجاد ظرفیت 55 میلیون تنی در افق 1404 نخواهیم شد.

 
شمس الدین سیاسی راد که امروز چهارشنبه در این همایش در جمع مدیران و کارشناسان داخلی و خارجی سخن می گفت تصریح کرد: یکی از مهمترین چالشهای برنامه های توسعه صنعت فولاد ایران، تداوم تامین کانسنگ با عیار مناسب برای تولید کافی کنسانتره ، گندله و کلوخه است. بر اساس داده های طرح جامع فولاد کشور ، ذخایر سنگ آهن قابل استخراج فعلی در افق 1404 با تولید 55 میلیون تن پس از 7 سال بعد از آن به اتمام خواهد رسید.

 
وی یادآور شد: در چشم انداز سال 1404برای رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد خام، با کمبود حداقل 18 میلیون تن کنسانتره و 43 میلیون تن کانسنگ مواجه خواهیم شد.
به گفته وی این امر ضرورت توجه به برنامه های توسعه اکتشاف و سرمایه گذاری در این حوزه را پررنگ تر می کند تا بتوان ذخایر جدید سنگ آهن با عیار مناسب را برای پشتیبانی از توسعه صنعت راهبردی فولاد به چرخه تولید آن وارد نمود.

 
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو تصریح کرد: به طور کلی چهار راه کار پرعیارسازی انواع ذخایرکم عیار هماتیتی و مگنتیتی فراوان موجود، استفاده از فناوریهای نوین تولید فولاد نظیر روشهای ذوب مستقیم برای کاهش فشار تقاضا بر سنگ آهن های مگنتیتی عیاربالا ، استفاده بیشتر از قراضه آهن در زنجیره تولید فولاد و استفاده از ذخایر سنگ آهن کشورهای مستعد معدنی همجوار برای تامین پایدار خوراک مورد نیاز چرخه فولادسازی کشور توصیه می شود. قابل ذکر است، پرعیارسازی ذخایر کم عیار سنگ آهن ازجمله اولویتها و برنامه های ایمیدرو در شرایط فعلی می باشد.

 
این کارشناس بخش معدن گفت: بررسی ها نشان می دهد زنجیره تامین صنعت فولاد کشور تا سال 2018 میلادی با کمبود گندله سنگ آهن و از آن سال به بعد با کمبود کنسانتره سنگ آهن مواجه خواهد شد که این امر تامین گندله مورد نیاز برای احیای مستقیم و کلوخه مورد نیازبرای کوره بلند را نیز دچار چالش می کند.
سیاسی راد افزود: توسعه اکتشاف با تاکید بر کشف ذخایر پنهان و عمیق، واردات سنگ آهن، توسعه اکتشاف معادن موجود و سرمایه گذاری برای تملک معادن سنگ آهن در خارج از کشوراز جمله راه کارهای ممکن برای جبران کمبود سنگ آهن در بلند مدت به شمار می آیند.

 
وی ادامه داد: برای تامین کنسانتره سنگ آهن نیز باید به گزینه پرعیارسازی ذخایر کم عیار بر پایه فناورهای کم آب بر و حتی خشک توجه جدی کرده و به موازات آن بدنبال اافزایش بهره وری و ظرفیت تولید واحدهای فعال موجود از طریق اجرای طرحهای توسعه آنها باشیم. با توجه به مجوزهای صادر برای تولید کنساتنره آهن معادل حدود 33 میلیون تن و گندله معادل 51 میلیون تن، حمایت موثر دولت برای از سرمایه گذاران برای کاهش دوره اجرای سرمایه گذاری های پیش بینی شده در مجوزهای صادر الزامی است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران