در حاشیه برگزاری همایش آهن و فولاد متال بولتن در کیش

مذاکره با چینی ها برای 5 میلیارد دلار فاینانس معدنی

مذاکره با چینی ها برای 5 میلیارد دلار فاینانس معدنی

رییس هیات عامل ایمیدرو از مذاکره با شرکت‌های چند ملیتی برای حضور در معادن ایران خبر داد و گفت: در 2 هفته آینده مذاکراتی با طرف های چینی برای فاینانس 5 میلیارد دلار طرح انجام می شود.

 

به گزارش استیل پدیا ،مهدی کرباسیان در حاشیه برگزاری همایش آهن و فولاد متال بولتن در کیش از حضور فاینانسور چینی برای تامین مالی ۷ طرح فولادی در ایران خبر داد و گفت: هفته گذشته هیاتی از ایران برای پیگیری و تسریع در تامین مالی ۷ طرح فولادی و گشایش فاینانس‌های چینی به این کشور سفر کرده بودند که شب گذشته نیز جلساتی با مقامات این شرکت تامین کننده منابع مالی در ایران برگزار شد که نتایج هردو مذاکره امیدبخش بود.

 
وی افزود: امیدواریم عملیات اجرایی حداقل ۳ تا ۴ طرح فولادی را در مذاکره با این شرکت چینی سرعت ببخشیم اما نتیجه این مذاکرات هفته آتی نهایی می شود، ضمن اینکه هیات چینی ظرف روزهای آینده جلساتی را با شرکت ملی فولاد و شرکت فولاد خوزستان خواهد داشت.
وی تصریح کرد: ظرف ۱۵ روز آینده نیز هیات عالی رتبه ای از چین به ایران خواهد آمد که در رابطه با طرح‌های آلومینیوم، مس و فولاد در حجم ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید، مذاکره می شود.

 
کرباسیان در پاسخ به سئوالی مبنی بر حضور شرکت‌های چند ملیتی در سرمایه گذاری های بخش معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: مذاکراتی میان ایمیدرو و شرکت‌های چند ملیتی از سوئیس، انگلیس، آلمان و اتریش در هفته های گذشته صورت گرفته است که تقاضا برای حضور در طرح‌هایی همچون زغال سنگ، آلومینیوم و روی در حال بررسی است.

 
وی در ادامه در خصوص امکان فاینانس طرح‌های معدن و صنایع معدنی از سوی سایر کشورهای اروپایی و غیر چینی گفت: قیمت و کیفیت دو مسئله مهمی است که به طور قطع در تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی در نظر گرفته خواهد شد و اگر چینی ها هم قیمت و کیفیت مناسبی را ارائه دهند، به طور قطع می توانند جزء فاینانسورهای آتی در پروژه ها باشند.
وی گفت: شرکت‌هایی از آلمان و ایتالیا تقاضایی را برای ورود به حوزه فولاد ایران ارائه داده اند اما اجرایی شدن و انعقاد قراردادها با آنها منوط به لغو تحریم‌ها است که از اواخر امسال عملیاتی می شود.

 
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: قطعاً پروژه های جدیدی در حوزه رقابتی و با در نظر گرفتن عامل کیفیت و قیمت مناسب را با خارجی ها آغاز خواهیم کرد.
کرباسیان ادامه داد: در حوزه فولاد، اکتشاف، استخراج، کنسانتره، گندله و در نهایت آهن اسفنجی و فولاد ظرفیت‌های مناسبی در ایران فراهم شده است که امیدواریم با لغو تحریم‌ها بتوانیم جایگاه ایران را در بخش معدن و صنایع معدنی دنیا ارتقا دهیم.

 
رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: ظرف سال‌های گذشته اطلاعات درستی به دنیا و سرمایه گذاران خارجی از معدن و صنایع معدنی ایران ارائه نشده بود و برخی شرکت‌هایی که هم اکنون متقاضی سرمایه گذاری در ایران هستند، برای اولین بار به کشور سفر کرده اند.
وی افزود: این شرکت‌ها علاقه مند به اطلاع از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ایران هستند و در کنار کسب اطلاعات، مذاکرات رودررویی را هم با شرکت‌های معدنی ایران دارند.
وی ادامه داد: در دوران پساتحریم باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده شود که بر این اساس تیمی در ایمیدرو برای به روز رسانی اطلاعات معدن و صنایع معدنی کشور فعال شده است که ظرف ماه آینده اطلاعات کامل تری را از وضعیت معدن و صنایع معدنی ایران، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن به دنیا ارائه خواهند کرد.

 
کرباسیان ادامه داد: ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه معدن است و پیش بینی می شود ۵.۷ میلیارد تن ذخایر معدنی داشته باشد که ۵۰ درصد آن ظرف سال‌های آتی فعال خواهند شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران