در کمیته راهبردی همایش فولاد بررسی شد

راهکارهای صنعت فولاد برای خروج از رکود

راهکارهای صنعت فولاد برای خروج از رکود

دومین نشست کمیته راهبردی ششمین همایش چشم انداز بازار صنعت فولاد ایران، روز گذشته با حضور بزرگان این صنعت برگزار شد.

 

به گزارش استیل پدیا، رئیس ایمیدرو، معاون معدنی وزیر صنعت، مدیران عامل کارخانه‌های فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر، روسای اتاق تهران و صندوق بازنشستگی کشور و دبیران انجمن فولاد و تولید کنندگان سنگ‌آهن حضور داشتند، چشم‌انداز سرمایه‌ گذاری در صنعت فولاد ایران در پساتحریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران رکود موجود در بازار فولاد داخلی و خارجی را تحلیل کردند.

 

مصطفی موذن‌ زاده، بنیانگذار و اولین رئیس ایمیدرو با ارائه چشم‌ اندازی از سرمایه‌ گذاری در صنعت فولاد فولاد دنیا گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و تحلیل‌هایی که بزرگان فولاد دنیا ارائه کرده‌اند، افق روشنی پیش روی سرمایه‌ گذاران و فعالان بازار فولاد وجود ندارد که در این میان وضع معادن سنگ‌ آهن با توجه به کاهش تولید فولاد، نامناسب تر است.

 

او گفت: دنیا فتیله سرمایه‌ گذاری در صنعت فولاد را پایین کشیده و بسیاری از پروژه‌های فولادی متوقف و تعطیل شده‌ است از این رو به نظر می‌رسد که سرمایه‌ گذاری خارجی در دوران‌ پساتحریم در ایران کم‌ رنگ باشد.

 

موذن‌ زاده افزود: تصور برخی سیاست گذاران و فعالان صنعتی بر آن است که با برداشته شدن کامل تحریم‌ها و اجرای برجام موجی از سرمایه‌ گذاران وارد کشور شوند و به سرمایه‌ گذاری در صنعت فولاد بپردازند این در حالیست که دنیا هم‌ اکنون با مازاد عرضه مواجه است و صادرات 150 میلیون تنی فولاد تا پایان امسال برخی معادلات بازار فولاد را بر هم زده است.

 

او با اشاره به وضعیت معادن سنگ‌ آهن افزود: به نظر می‌رسد با توجه به کاهش تولید فولاد و بالا رفتن هزینه‌های تولید در معادن سنگ‌ آهن برخی فولاد سازان به سمت استفاده از آهن قراضه بروند و این بازار را فعال کنند.

 

شکرریز: رکود تا دو سال دیگر ادامه دارد

 
علی شکرریز، معاون وزیر معادن و فلزات در دولت سازندگی با ارائه تحلیلی از بازار فولاد ایران گفت: پیش‌ بینی می‌شود که بازار فولاد در دنیا تا دو سال آینده همین وضعیت را طی خواهد کرد و به نظر می‌رسد رونقی در آن اتفاق نخواهد افتاد.

 

او گفت: شرایط کنونی بهترین فرصت است تا صنعت فولاد ایران به ارزیابی خود بپردازد و بازارهای منطقه را از آن خود کند چرا که فولاد سازان ما در منطقه خوشنام هستند و در شرایط تحریمی توانسته‌اند 50 هزار تن بیلت به عربستان صادر کنند. فولاد مبارکه نیز که حسن شهرت دارد به تعهدات خود عمل کرده و توانسته بخشی از نیازهای منطقه به انواع ورق را تامین کند.

 

شکرریز افزود: در حال حاضر با توجه به برخی ناآرامی‌ها در خاورمیانه، تقاضا برای فولاد سست شده اما در این میان فولاد سازان ایرانی قادر خواهند بود که به رقیبی سرسخت برای چینی‌ها تبدیل شوند و بخش بزرگی از بازار را به نام خود کنند.

 

این دولتمرد پیشین گفت: فولاد سازان ما نباید از مازاد تولید فولاد در چین هراسی داشته باشند و بهتر از با بالابردن بهره‌ وری تولید به سمت کاهش هزینه‌ها رفته و محصول رقابتی‌تری را وارد بازار کنند.

 

او افزود: با توجه به فضای نامساعد کسب‌وکار در کشور و وجود برخی قوانین و مقررات دست‌وپاگیر فعلا نمی‌توان روی سرمایه‌ گذاران خارجی حساب باز کرد و بهتر است با توجه به دانش و تجربه‌ای که در این عرصه موجود است، فولادسازان ما می‌توانند محصولاتی صادراتی را به تولید بپردازند که این موضوع در صادرات بیلت به عنوان یک کالای واسطه‌ای جواب خواهد داد.

 

اسلامیان: چرا کسی به فکر نجات صنعت فولاد نیست

 
محمود اسلامیان محور سخنانش را به سمت انتقاد از برخی سیاست گذاران در عرصه صنعت برد. مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان در دولت اصلاحات با اشاره به ملاحظات دولت در تعیین تعرفه بالا برای فولاد گفت: صنعت فولاد کشور در حال زمین‌ گیر شدن است و کسی به فکر نجات آن نیست. هم رسانه‌ها و هم دولتمردان در این زمینه سکوت کرده‌اند و جای تعجب دارد که سکوتی فراگیر همه جا را گرفته و کسی در باره این مصیبت بزرگ سخنی به میان نمی‌آورد.

 

او افزود: بیشتر فولاد سازان کشور پایین‌تر از قیمت تمام شده خود اقدام به صادرات فولاد می‌کنند و مجبورند برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و فروش محصولاتشان ضرر ناشی از این صادرات را متحمل شوند.

 

اسلامیان تصریح کرد: به نظر می‌رسد که هنوز در مستی توافق هسته‌ای به سر می‌بریم و فقط به هم نگاه می‌کیم بدون اینکه کاری انجام دهیم. بحران در صنعت فولاد هم‌اکنون جدی است و در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته که ما چنین وضعیتی داشته باشیم.

 

این مدیر پیشین صنعت فولاد با اشاره به برخی کلنگ‌ زنی های سیاسی در دولت قبل گفت: در توسعه صنعت فولاد ایران نوعی به هم ریختگی دیده می‌شود که چنین وضعیتی برای کشور هزینه‌ زاست از این رو وظیفه جامعه فولادی این است که در این رابطه به دولت گزارش درست ارائه دهیم و جلوی برخی از درخواست‌های غیر اقتصادی نمایندگان مجلس بایستیم.

 

بهکیش: رژیم تجاری فولاد را بنویسید

 
محمدمهدی بهکیش به عنوان تنها اقتصاد دان حاضربا برشمردن پارامترهای حاکم بر بازار رقابتی گفت: قیمت ارز، نرخ بهره، قیمت انرژی و نرخ تعرفه چهار عامل اصلی و کلیدی در اقتصاد هستند که با در نظر گرفتن آن می توان بازار فولاد ایران را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

 

این مدیر پیشین وزارت معادن و فلزات افزود: تولید فولاد تا چند سال پیش بیشتر از آنکه رقابتی باشد و برای بازارهای صادراتی به تولید برسد، برای بازارهای داخلی تولید شده است به همین خاطر ساختاری دراین صنعت شکل گرفته که باعث بالا رفتن هزینه‌ تمام شده آن شده است.

 

او گفت: در گذشته برای توسعه صنعت فولاد و تولید انواع محصولات فولادی اقتصادی فکر نمی کردیم به همین سبب امروز کمتر دیده می شود که در کنار واحدهای فولادی‌ مان، مراکز تحقیقات اقتصادی به وجود آمده باشد.

 

این اقتصاد دان افزود: این روزها بسیار می‌شنویم که با رفع تحریم‌ها سرمایه‌ گذاران خارجی به ایران وارد خواهند شد اما سوال اینجاست که ما برای جذب این سرمایه‌ گذاران چه برنامه‌ای داریم و آن‌ها چه نوع کمکی درسرمایه‌ گذاری به ما خواهند کرد؟ آیا قرار است که واحدهای موجود را خریداری کرده و در آن مشغول شوند یا اینکه قصد دارند واحدهای جدیدی را ایجاد کنند؟ ابعاد سرمایه گذاری خارجی در ایران چگونه است و رژیم تجاری‌مان بر اساس چه استانداردهایی تنظیم خواهد شد؟

 

بهکیش گفت: بعید می‌دانم صنعت فولاد ایران دارای رژیم تجاری باشد از این رو لازم است تا رژیم فولادی آن نوشته شود و این صنعت از جو حاکم بر ساختار داخلی بیرون آید و خود را جهانی کند.

 

دوست‌ حسینی: کمپین فولاد داخلی نخریم راه نیفتد

 
احمد دوست‌حسینی، معاون وزیر صنایع و معادن در دولت اصلاحات گفت: باید به این فکر کنیم که آیا تولید تابع بازار است یا بازار تابع تولید و آنگاه برای سرمایه‌ گذاری در یک صنعت تصمیم‌ گیری شود.

 

او افزود: طبیعتا وقتی از تولید برای بازار صحبت می‌کنیم منظورمان بازارهای جهانی و صادراتی است نه محلی چرا که اگر جغرافیای عرضه محصولات را در یک منطقه خاص در نظر بگیریم توسعه محدود و مشتریان آن نیز در یک سطح کم عمق تعریف می شود.

 

دوست‌ حسینی با ذکر این سوال که آیا شرط پایداری بازار فولاد در کشور ما از طریق ابزار تعرفه باید صورت گیرد یا حمایت‌های دولتی افزود: اگر مرتب بگوییم که دولت ملاحظه فولاد سازان را کند و تعرفه‌ها را بالا ببرد، جامعه روی آن صنعت حساس خواهد شد چرا که گمان می کند چنینی صنعتی قابلیت تولید در سطح بازارهای جهانی را ندارد و با حمایت‌های سیاسی دولت سرپا ایستاده است. پس باید کمپین فولاد داخلی نخریم را نیز راه بیاندازیم!

 

او از فولاد سازان حاضر در جلسه پرسید: چرا ما نمی‌توانیم فولاد با هزینه تمام شده پایین به تولید برسانیم اما چین که بخشی از انرژی و سنگ‌ آهن خود را از ایران تامین می‌کند قادر به انجام چنین کاری هست؟ اینکه سرمایه‌ گذار خارجی حاضر نیست در ایران بر روی صنعت فولاد سرمایه‌ گذاری کند جای اشکال است که بخشی از دلایل آن به سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی برمی‌گردد و بخشی دیگر نیز روش سنتی تولید در بنگاه‌های ما.

 

اشرف‌ سمنانی: اینک وقت سرمایه‌ گذاری است

 
رضا اشرف‌ سمنانی مشاور هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با بیان اینکه هیچ کشور در منطقه مزیت‌های ایران برای تولید فولاد را ندارد گفت: بررسی‌های ما نشان می دهد رکود در بازار فولاد دنیا دو سال بیشتر به طول نخواهد انجامید از این رو هم اکنون بهترین فرصت سرمایه گذاری به‌وجود آمده تا صنعت فولاد ایران را توسعه دهیم.

 

او گفت: صنعت فولاد ایران امروز شدیدا نیازمند مشارکت خارجی‌ها برای ورود تکنولوژی های جدید است و بهتر است با توجه به قدیمی شدن کارخانه ذوب‌آهن صاحبان سهام این واحد تولیدی به نوسازی آن فکرکنند.

 

اشرف‌ سمنانی تصریح کرد: از نظر ما دولت بهتر است با حمایت‌های منطقی خود از صنعت فولاد ابزار تعرفه را برای رقابت‌ پذیر کردن این صنعت به کنترل خود درآورد.

 

سبحانی: حفظ رقابت پذیری صنعت فولاد

 
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان نیز که در این نشست حضور یافته بود، با بیان اینکه تا ده سال آینده میزان تولید فولاد جهان از مرز دو میلیارد تن خواهد گذشت، گفت: با توجه به سرمایه‌ گذاری‌های صورت گرفته برای افزایش میزان تولید فولاد در دنیا پیش‌ بینی می شود که حتما دوباره بازار فولاد روی رونق را به خود ببیند.

 

او گفت: با توجه به اینکه از گاز به عنوان مزیت کشور نام‌برده می‌شد صنعت فولاد ایران طرح‌های توسعه خود را به سمت استفاده از تکنولوژی احیای مستقیم برد که در آن به جای زغال‌سنگ از گاز استفاده می‌شود. از این رو وقتی قیمت گاز به یکباره 80 درصد افزایش می‌یابد طبیعی است که تولید کنندگان ما نمی‌توانند با هزینه‌های پایین محصول را به تولید برسانند.

 

سبحانی گفت: تولید کننده خارجی نه در تحریم است و نه بهره پول بالایی را می پردازد و در فضای مساعد کسب و کار محصولش را به تولید می‌رساند، حال که ما در این موارد مزیت نداریم پس بهتر است که از مزیت انرژی ارزان خود برای تولید فولاد استفاده کرده و بتوانیم رقابت پذیری خود را حفظ کنیم.

 

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: 80 درصد تولید فولاد در دنیا به روش کوره بلند است که انرژی آن از طریق زغال‌ سنگ کک شو تامین می شود. هم اکنون قیمت کک از گاز در بازارهای جهانی ارزان‌ تر است و طبیعی‌ است که فولاد سازان کوره بلند وضع بهتری از نظر هزینه تمام شده نسبت به فولاد سازان احیای مستقیم دارند. او افزود: نرخ بازدهی سرمایه در فولاد 5 درصد است و طبیعی است که با نرخ بهره بالای بانکی سرمایه‌ گذاری در این کار برای سرمایه‌ گذاران عادی نباشد.

 

سرقینی: سه اقدام اساسی برای حل مشکلات فولاد انجام شد

 
معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات وزارت برای حمایت از صنعت فولاد گفت: آزاد کردن صادرات، افزایش تعرفه واردات فولاد و کسب مجوز از شورای اقتصاد برای صادرات کنسانتره با عوارض صفر سه اقدام مهمی بود که در طول چند ماه اخیر انجام شد تا صنعت فولاد ما زمی ن‌گیر نشود.

 

جعفر سرقینی افزود: با آزاد سازی صادرات حدود دو میلیون تن فولاد به خارج ازکشور صادر شد که اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت امروز فولاد سازان ما با مشکلات زیاید روبرو بودند. او گفت: افزایش تعرفه فولاد ظرف 24 ساعت از صفر به 10 درصد اقدام موثری بود که دولت انجام داد و سبب شد تا فولادسازان داخی ما برای فروش محصولات خود در داخل با مشکل مواجه نشوند. البته شاید برخی درباره میزان تعرفه انتقاد داشته باشند که می‌توان روی رقم آن بحث کرد ولی به هر حال افزایش سریع تعرفه اقدامی حمایتی از فولاد سازان کشور بود.

 

کرباسیان: سرمایه‌ گذاری چینی‌ها در فولاد و آلومینیوم

 
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از بخش خصوصی فعال در بخش معدن خواست برای توسعه این بخش و صنایع وابسته به آن کمک حال دوت باشند.

 

مهدی کرباسیان با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌ جمهور چین به ایران گفت: در این سفر یک تیم اقتصادی رئیس‌ جمهور چین را همراهی خواهد کرد که آن‌ها قرار است در بخش فولاد و ایجاد کارخانه 300 هزار تنی آلومینیوم وارد سرمایه گذاری شوند.

 

او همچنین به ماکراتش با شرکت‌های بزرگ بین‌ المللی نظیر بی اچ پی و ریوتینتو اشاره کرد و افزود: این دو شرکت اتفاقات ایران را زیر ذره‌بین دارند و گفته‌اند که با اجرایی شدن برجام برای انجام برخی فعالیت‌های معدنی وارد ایران خواهند شد.کرباسیان افزود: هفته آینده در سفری که به ایتالیا خواهم داشت با نمایندگان این دو شرکت در جنوا ملاقات می کنم.

 

ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد به همت مجموعه دنیای اقتصاد بهمن ماه امسال در سالن اجلاس سران با حضور بزرگان صنعت فولاد ایران و جهان برگزار خواهد شد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران