رییس انجمن تولید کنندگان سنگ‌ آهن عنوان کرد

اصرار وزیر بر کاهش قیمت گندله

اصرار وزیر بر کاهش قیمت گندله

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌ آهن با تاکید بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بر موضع خود مبنی بر کاهش سه درصدی قیمت گندله سنگ آهن‌ ایستاده است، گفت: تنها راه حل فائق آمدن بر رکود و حل مشکل صنعت فولاد، ایجاد رونق در بازار است و تغییرات کاهشی یا افزایشی قیمت‌ گندله و شمش فولاد تاثیر تعیین‌ کننده‌ای بر بازار نهایی محصولات فولادی ندارد.

 

به گزارش استیل پدیا، قدیر قیافه با اشاره به ابلاغ دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش سه درصدی قیمت گندله سنگ آهن و مخالفت معاون اول رییس جمهور با این موضوع اظهار کرد: اتخاذ تصمیم‌ نهایی در این رابطه به وزیر صنعت، معدن و تجارت واگذار شده و وی نیز بر موضع خود ایستاده است.وی با بیان این‌که تاکنون قیمت گندله بر اساس 23 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شد، تصریح کرد: هر اتفاقی که در حوزه شمش فولاد اتفاق می‌افتاد به طور خودکار بر نرخ گندله و آهن‌اسفجی نیز تاثیر می‌گذاشت و درصورت کاهش قیمت شمش، قیمت گندله نیز متاثر از آن کاسته می‌شد لذا هر دو محصول از شرایط یکدیگر متاثر شده و کل زنجیره تولید تحت تاثیر قرار می‌گرفت.

 

رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌ آهن در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر این‌که شمش فولاد همچنان می‌تواند با قیمت پایین‌ تری عرضه شود و در نتیجه گندله ارزان‌ تر شود، اظهار کرد: نباید به دنبال کاهش قیمت شمش فولاد باشیم، چرا که به نظر می‌رسد قیمت‌ها به کف رسیده است و در صورت ادامه این روند باید منتظر تعطیلی بسیاری از واحدهای تولید کننده معدنی و فولادی کشور بود. ضروری است تمهیدات و سیاست‌هایی بکار گرفته شود تا از شرایط رکودی خارج شده و بازار و فروش محصولات فولادی رونق بگیرد. به‌ نظر می‌رسد یکی از راهکارها ادامه یافتن طرح‌های عمرانی نیمه تمام،‌ توسعه زیرساخت‌های کشور و رونق بازار مسکن است.

 

قیافه تاکید کرد: باید باور داشت که تغییرات کاهشی و افزایشی قیمت شمش در نهایت تاثیری بر مصرف فولاد ندارد. برای حل مشکل بازار فولاد، لازم است اقدامی صورت گیرد که منجر به افزایش تقاضا در بازار شود.

 

وی همچنین درمورد ادعای وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر وجود انحصار در گندله سنگ آهن اظهار کرد: در سال‌های گذشته چند شرکت معدنی بزرگ در ساخت کارخانه تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن سرمایه گذاری کردند. این واحدها ضمن ایجاد ارزش افزوده بیشتر، با ایجاد فرصت‌های شغلی برای متقاضیان کار مناطق همجوار خود، تعداد قابل توجهی شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کردند. همانطوری‌ که مشاهده می شود ضمن سرمایه گذاری مولد و انتفاع بنگاهی، در راستای منافع ملی گام برداشته‌اند.

 

رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن وی خاطرنشان کرد: پول و سرمایه ذاتا ترسو هستند و سرمایه‌ گذار نیز باید به انتفاع حداکثری با رعایت همه اصول فکر کرده و حرکت کند.

 

قیافه وضع عوارض صادراتی بر گندله و کنسانتره را دلیلی بر کاهش سرمایه‌ گذاری‌ها در عرصه فرآوری سنگ‌ آهن دانست و گفت: محدودیت صادراتی کنسانتره و گندله به عنوان مانع در سرمایه‌ گذاری عمل کرد و بسیاری از کارآفرینان بخش خصوصی حوزه معدن مباحث فرآوری در گندله و کنسانتره را به دست فراموشی سپردند.

 

وی افزود: استفاده از واژه انحصار در مبحث تامین گندله بی‌انصافی است، چرا که رفتارهای محدود‌کننده دولت دهم در حوزه صنایع معدنی، عدم سرمایه گذاری در تاسیس واحدهای فرآوری را به‌دنبال داشته است. استناد به محدودیت واحدهای تولید کننده گندله به حداکثر چهار کارخانه و استفاده از واژه انحصار دور از انصاف بوده و در این خصوص می‌توان به تعداد زیادی بنگاه تامین کننده در بخشهای دیگر اقتصاد اشاره کرد که محصول و خدماتشان با این استدلال انحصاری است. قضیه بسیار ساده است صاحب بنگاه اقتصادی به‌ موقع خود به توسعه و ساخت توجه و سرمایه گذاری کرده است پس به‌ کاربردن واژه انحصار در این خصوص مطابق با واقعیت نیست.

 

وی با تاکید بر‌این‌ که سرمایه‌ گذار بدون محاسبه و پیش از مطالعات عمیق اقتصادی سرمایه گذاری نمی‌کند، تصریح کرد: زنجیره تولید متوازن پیش نرفته، تقاضا بیش از عرضه بوده و در حوزه عرضه گندله با توجه به تولید این محصول توسط چهار کارخانه به هیچ عنوان انحصار وجود ندارد و کارخانجات مصرف کننده گندله نیز کمبود مواد اولیه خود را با واردات از سایر تولید کنندگان خارجی با نرخ‌هایی بالاتر از قیمت داخلی تامین می‌کنند.

 

رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌ آهن در پایان یاد آور شد: باید از اقدام مدبرانه وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونت معدنی در پیشنهاد حذف عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن سپاسگزاری کرد و مطمئن بود در آینده با سرمایه گذاری‌های انجام شده در تولید گندله، عرضه این محصول افزایش یابد.

 

قیافه خاطر نشان کرد: در 29 فروردین 1394 طی نامه سرگشاده ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای شورای‌عالی معادن، حذف عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن، بازنگری و تعدیل حقوق دولتی معادن، استمهال بدهی معدنی‌ها و تخفیف 70 درصدی حقوق دولتی معادن برای سال 1393 خواسته شد که با دو مورد از پیشنهادات مذکور موافقت شده است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران