سنگ آهنی ها و فولادی ها

کاهش قیمت گندله به نفع کیست؟

کاهش قیمت گندله به نفع کیست؟

ابلاغیه‌ای که چندی پیش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش ۳ درصدی قیمت گندله مطرح شد بازخوردهای متفاوتی از سوی سنگ‌آهنی‌ها و فولاد سازان به دنبال داشت.

 

به گزارش استیل پدیا، سنگ‌ آهنی‌ها و تولید کنندگان گندله این موضوع را به ضرر خود دانستند و در مقابل فولادی‌ها بر این موضع پافشاری می‌کردند که کاهش قیمت گندله امری عادی است. چرا که قیمت فولاد نیز روند کاهشی داشته است. یکی از راه‌های کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول، کاهش مواد اولیه تولید است. در حال حاضر فولاد به‌ عنوان یکی از فلزات استراتژیک و مهم به شمار می‌آید که ماده اولیه برای تولید آن سنگ‌آهن است؛ سنگ‌آهنی که طی فرآیندی، فرآوری و به کنسانتره و گندله تبدیل شده و به‌ عنوان خوراک فولاد استفاده می‌شود.

 

سنگ‌آهنی‌ها ضرر می‌کنند، فولادی‌ها سود!

 
سنگ‌ آهنی‌ها معتقدند که با کاهش قیمت گندله آنها متضرر خواهند شد و درصد سود آنها در مقایسه با شرکت‌های فولادی رقم پایین‌ تری است.

 
محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی «چادرملو» درباره ابلاغیه صادر شده برای کاهش ۳درصدی قیمت گندله و تاثیرات ناشی از آن بر فعالیت تولید کنندگان سنگ‌ آهن اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت گندله درصدی از شمش فولاد است و به‌ طور خودکار قیمت شمش کاهش پیدا می‌کند در نتیجه قیمت سنگ‌ آهن نیز کاهش یافته و دلیل موجهی وجود ندارد که درصد دیگری نیز بپردازیم. در این چند ساله عوارض بهره مالکانه به سنگ‌ آهنی‌ها تعلق گرفته و اثر آن بر فولادی‌ها کمتر از سنگ‌آهنی‌ها بوده است.

 
وی از پیشنهادی به وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تجدید نظر برای کاهش ۳درصدی قیمت گندله خبرداد و افزود: به‌ طور قطع سنگ‌ آهنی‌ها بیشتر از فولادی‌ها تحت تاثیر این کاهش قیمت قرار خواهند گرفت. سنگ‌ آهنی‌ها بر این باورند که درصد تغییرات قیمتی ایجاد شده بر فولادی‌ها کمتر از آنهاست.

 
مدیرعامل شرکت معدنی «چادرملو» در ادامه افزود: در سال گذشته حسابرسی‌هایی برای مشخص شدن میزان ارزش سهام شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان انجام شد که براساس آن ارزش سهام فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان ۲۵درصد، شرکت چادرملو نزدیک به ۲۰درصد و گل‌گهر نیز ۱۷درصد بود. حال با توجه به این اعداد می‌توان گفت که سود آوری فولادی‌ها نسبت به سود آوری معدنکاران کمتر تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد.

 
۳درصد کم است

 
در این میان فولادی‌ها معتقدند که کاهش قیمت گندله اثری بر قیمت سنگ‌ آهن نخواهد داشت. چرا که این کانی به‌ عنوان ماده اولیه گندله و کنسانتره بوده و کاهش و افزایش قیمت آن به‌ دست تولید کنندگان این ۲ محصول است. البته فولادی‌ها بر این موضوع نیز اذعان دارند که میزان کاهش قیمت گندله می‌توانست بیشتر از ۳ درصد باشد.

 
احمد دنیانور، مدیرعامل فولاد جنوب درباره کاهش قیمت گندله و اثرات ناشی از آن بر ماده اولیه تولید یعنی سنگ‌ آهن و فولاد که مصرف‌ کننده این محصول است، گفت: روند تولید سنگ‌ آهن از معدن آغاز می‌شود به همین دلیل امکان کاهش هزینه تولید آن در سطح بالا وجود داشته و همچنین امکان کاهش هزینه آن در سطح بسیار بالایی فراهم است. در واقع قیمت تمام شده سنگ‌آهن در اختیار تولید کنندگان کنسانتره و گندله‌ ساز است. اما فولادی‌ها از حاشیه سود بسیار پایین برخوردارند و اینکه بگوییم سنگ‌آهنی‌ها با کاهش قیمت گندله ضرر خواهند کرد، تعبیر درستی نیست.

 

وی بر این باور است که کاهش ۳درصدی قیمت گندله با توجه به کاهش قیمت نهایی محصول که هر روز در بورس کالا شاهد آن هستیم امری اجتناب‌ ناپذیر است. یعنی زمانی که قیمت محصول نهایی در بازار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین کاهش قیمت مواد بالادستی که برای تولید اینگونه محصولات استفاده می‌شود امری عادی است و باید انجام شود تا به تولید محصول و کاهش هزینه تولید کمک کرده و تولید محصول را با صرفه اقتصادی همراه کند.

 
دنیانور در ادامه تصریح کرد: کاهش ۳درصدی قیمت گندله روی قیمت تمام‌ شده محصول نهایی اثر کمی خواهد داشت و می‌توانست میزان بالاتری برای کاهش قیمت گندله در نظر گرفته شود.

 
ایجاد توازن در چرخه فولاد

 
چندی پیش سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در جلسه‌ای درباره کاهش قیمت گندله گفته بود: ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اعلام نسبت‌های قیمتی گندله و آهن اسفنجی گامی مهم به‌ منظور ایجاد توازن در زنجیره فولاد است.

 
 سید رسول خلیفه‌ سلطانی درباره برخی از انتقادات اعلام شده نسبت به این ابلاغیه نیز اظهار کرده بود: اینکه یک شرکت سرمایه‌ گذاری به‌ دلیل سهامداری در چند شرکت معدنی، بازار سرمایه را بهانه قرار دهد و بدون توجه به وضعیت بحرانی کارخانه‌های فولاد که آنها هم نقش اساسی در بازار سرمایه دارند، منافع ملی کشور را قربانی منافع بنگاهی کند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

 
وی در ادامه یاد آور شد: از مسئولان و تصمیم‌ گیرندگان کشور هم انتظار می‌رود به جای میدان دادن به سهامداران این چنینی، منافع کل زنجیره فولاد را در نظر گرفته و این اقدام شجاعانه وزیر صنعت، معدن و تجارت که یک تصمیم مهم برای رفع موانع تولید فولاد کشور به شمار می‌رود را مورد تقدیر قرار دهند.

 
خلیفه سلطانی با اعلام شکاف ۲ برابری سود بین شرکت‌های فولادی و معدنی، این سوال را مطرح کرد که سود آوری بالا در بخش معادن که عامل بسیار مهمی در ترغیب سرمایه‌ گذاری در این بخش است، چرا اکتشاف و استخراج شایسته‌ای را به همراه نداشته است.

 
دبیرانجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود: شرکت‌های معدنی و سهامداران عمده آنها که در این سال‌ها به سودهای کلان به‌ دلیل انحصاری بودن محصولات‌شان عادت کرده‌اند، تاب کاهش اندک سود خود به قیمت فعال ماندن کل زنجیره و حفظ اشتغال موجود در حلقه‌های دیگر را ندارند و این در شرایطی است که در یک سال گذشته شرکت‌های معدنی مورد حمایت پی‌درپی دولت قرار گرفته‌اند.

 
حمایت از فولادی‌ها

 
در این میان وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز معتقد است که در شرایط کنونی فولادی‌ها نیازمند حمایت بیشتری هستند و لازم است تا آنها را برای تولید محصول نهایی یاری رساند. این در حالی است که سنگ‌ آهنی‌ها دست از تلاش برنداشته و به ارسال نامه برای تجدید نظر و لغو این کاهش قیمت اقدام کرده‌اند که تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران