سلطانی خبر داد

مخالف قیمت‌گذاری دستوری آهن اسفنجی و گندله هستم

مخالف قیمت‌گذاری دستوری آهن اسفنجی و گندله هستم

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران از مخالف خود با قیمت‌گذاری دستوری آهن اسفنجی و گندله براساس ابلاغیه اخیر وزیر صنعت خبر داد.

 

به گزارش استیل پدیا، پدرام سلطانی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره ابلاغیه اخیر وزیر صنعت در خصوص قیمت‌ گذاری آهن اسفنجی و گندله چیست؟ توضیح داد: موضع بخش خصوصی در این باره همواره مشخص بوده است. به غیر از مواردی که انحصار طبیعی وجود دارد و یا به واسطه حضور پررنگ دولت، عملا بازار رقابت کامل وجود ندارد، کلا با قیمت‌ گذاری از سوی دولت مخالف هستیم.

 

وی افزود: قیمت‌ گذاری یعنی کاهش بهره‌وری، یعنی به صورت طبیعی کاهش رقابت و فشار بر تولید و افزایش هزینه‌های تولید و نهایتا دود این اتفاق در چشم مصرف‌ کننده و دولت می‌رود. وقتی تولید کاهش پیدا کند، هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند و قیمت تمام شده بالا می‌رود و در نتیجه رقابت‌پذیری صنایع در بخش‌هایی که به ویژه واردات و رقیب خارجی وجود دارد، کاهش می‌یابد و نهایتا این سیکل معیوبی است که اتفاق می‌افتد و در نهایت قیمت لاجرم افزایش پیدا خواهد کرد، یعنی دولت مجبور می‌شود این بار بخشنامه بدهد که قیمت افزایش یابد.

 

سلطانی با بیان اینکه قیمت‌ گذاری دستوری از سوی دولت فارغ از هر انگیزه‌ای که دارد کاری اشتباه است، اضافه کرد: این انگیزه خواه حمایت از مصرف‌ کننده و خواه حمایت از صنعتی که مساله و مشکل دارد، باشد، مهم نیست و ما به طور کلی با قیمت‌ گذاری دولتی مخالفیم و آن‌ را مخرب می‌دانیم.

 

او در عین حال خاطرنشان کرد: البته ما از خود آقای جهانگیری هم بابت بخشنامه‌ای که درباره ابتدای سال درباره کنترل قیمت‌ها دادند، گلایه داریم. شاید دستور دوم ایشان و نامه‌ای که به آقای نعمت زاده دادند، گامی است که در جهت اصلاح آن باشد. اصولا بحث قیمت‌ گذاری دستوری را دولت به واسطه احتیاطاتی نسبت به افزایش قیمت‌ها و فشار بر اقشار آسیب‌ پذیر دنبال می‌کند اما این روش هیچ‌ وقت جواب نداده و نخواهد داد.

 

تفکیک وزارت صمت اشتباه است

 

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه بحث‌هایی در سطح کلان کشور در خصوص تفکیک دوباره وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است، نظر شما در این باره چیست؟ توضیح داد: من در این زمینه موضع شخصی خودم را می گویم چرا که در اتاق در این زمینه تصمیمی نگرفتیم. بنده با این تفکیک موافق نیستم و اعتقاد دارم سیستم مدیریت پاندولی در کشور آثار مخرب زیادی دارد اینکه یک بار وزارتخانه را ادغام کنند و دوباره آن‌ را تفکیک کنند، اتفاق خوبی نیست. بالاخره نظام تصمیم گرفته در مسیر کوچک‌ سازی دولت حرکت کند.

 

یکی از روش‌های کوچک‌ سازی دولت نیز همین ادغام است. اگرچه ادغام منجر به کوچک سازی نشد ولی مجددا تفکیک وزارتخانه ادغامی می‌تواند دولت را بزرگتر از گذشته کند و می‌تواند دوباره منجر به تعدد مراجع برای رجوع بخش خصوصی جهت اخذ مجوزها و غیره شود.

 

سلطانی تاکید کرد: اگر هم اشکالاتی در وزارتخانه ادغامی صنعت، معدن و تجارت وجود دارد باید آسیب‌ شناسی شده و این اشکالات اصلاح شوند. به عنوان مثال در حوزه معدن سه مرجع به صورت همزمان کار می‌کنند و بعضا مشکلاتی نیز به وجود آمده است. این موارد باید اصلاح شده و فرایند عملیات بخش خصوصی کوتاه‌ سازی شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران